دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - 28 Sep 2020
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۴
کد مطلب: 51112
۲

نگرانی با سلامت روانی افراد چه می‌کند؟

نگرانی با سلامت روانی افراد چه می‌کند؟
زهرا سجادی با بیان اینکه بسیاری اوقات نگرانی‌ها نه تنها بی مورد و کم اهمیت بلکه ناشی از تفکرات غلط و ذهن پریشان نشات می گیرد، افزود: بیشتر اوقات فردی که دچار نگرانی است مدام فکر می کند که دیگران در رابطه با او چه فکر می‌کنند و به دنبال انجام کارهای تلافی جویانه است.

نگرانی از اینکه در مقابل دیگران حرفی غلط یا کار اشتباهی از او سرزند و یا نسبت به طرز لباس پوشیدن و آرایش کردن مورد تمسخر دیگران قرار گیرد، اختلال نگرانی را تشدید می کند. در اینگونه مواقع این اضطراب و نگرانی‌ بیشتر بر روی ارتباط کاری تأ‌ثیر منفی خواهد گذاشت و در صورت استمرار، مشکلات بعدی به همراه دارد.

این روان درمانگر با بیان اینکه نگرانی در همه جا و برای همه وجود دارد حتی در بسیاری از موارد و اتفاقاتی که دور و اطراف می تواند رخ دهد، تصریح کرد: در زمان حاضر که بيماري کووید ۱۹ دنیا را تحت الشعاع قرار داده، نگرانی در اینگونه مواقع در همه‌جا هست و همگان نگران می‌شوند و این نوع نگرانی را نمی توان برگرفته از یک ذهنیت بیمارگونه و مضطرب دانست.

در حقیقت افرادی که گرفتار اضطراب و نگرانی درونی هستند با این رویه می خواهند به نوعی از شدت دردهای خود بکاهند، به عبارتی نگرانی بعد از مدتی به مانند ابزاری برای جلوگیری از بروز حوادث ناخوشایند و تهدید کننده برای این دسته افراد مبدل می شود و از این رو به نظر نمی رسد فردی بخواهد نگران کننده باشد یا از چیزی رنج برد.

نگرانی از تنها ماندن و فراموش شدن،‌ نگران از عدم موفقیت در امتحانات و اینکه نگران فراموش شدن و یا دیگران او را فردی خوب ارزیابی نکنند، از عمده موارد ذهن نگران به شمار می رود که بسیاری از افراد به آن دچار هستند و باید تلاش کرد تا از طریق راه کارهای پیش رو این اضطراب و نگرانی را کاهش داد و رفع کرد.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: برای برون رفت از این حالت و کاهش نگرانی نیاز است که به دنبال راهکار بود و شرایط را با فردی که با روحیات آن آشنا است، مطرح و نگرانی خود را مورد به مورد در میان گذاشت. باید در اینگونه مواقع اضطراب را به حداقل کاهش داد و بیشتر به دنبال اشتغال و سرگرم کردن خود بود. با ورزش و تنفس کنترل شده، می توان وقت برای نگران شدن را به زمانی دیگر موکول کرد.

سجادی در مورد بهترین راهکار برای کنترل نگرانی گفت: توجه به زمان و اوقاتی است که نگرانی و اضطراب به فرد روی می آورد، در این صورت می توان میان نگرانی سودمند و واقعی و ترس و نگرانی غیرمفید تفاوت قائل شد و نگرانی سودمند را با توجه به ذهنیتی که داریم تبدیل به اقدامی برای رسیدن به راه‌حل کرد.

وی با بیان اینکه در بسیاری اوقات نگرانی‌ افراد اصلاً مهم نیست و باید دانست که این تفکر غلط برگرفته از ذهن پریشان احوال است، ‌تصریح کرد: در این گونه مواقع با تصویر سازی یک منظره یا تکرار یک سخن و یا پیام پسندیده و آموزنده ، ذهن خود را از یک موقعیت استرس زا و مضطرب دور کنید. برای همه چیز برنامه ریزی داشته باشید و همه مسایل را که احتمالا در آینده پیش خواهد ‌آمد حل و فصل کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

راهنمای تغذیه بالینی بیماران مبتلا به کرونا
چگونه انتخاب رشته‌ای رایگان داشته باشیم؟
خبرچینی و تمسخر و اسکرین‌شات ممنوع!
اشتباهاتی که بعد از طلاق رُخ می‌دهد
نشانه‌ای که جزو ۱۰۰ علائم ویروس کرونا نیست
روزشمار هفته بهداشت روان اعلام شد
میزان خواب کودک در سنین مختلف
مشاوران مطرح زمینه های مختلف روانشناسی کدامند؟
رتبه اولی‌های کنکور چه رشته‌ای انتخاب می‌کنند؟+عكس
زمان آغاز انتخاب رشته کنکور اعلام شد
علت شب ادراری کودکان چیست؟
انواع سبک های دلبستگی در کودکان
تنها مانع موجود بر سر شادماني و نشاط، اعتقاد شما به وجود مانع بر اين راه است. به همين دليل راه را اشتباه مي رويد و گرفتار مشكل مي شويد. الهی قمشه ای