جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۲
کد مطلب: 51205
۲

کنکوری‌ها خود را تحت یک قضاوت سختگیرانه قرار ندهند

کنکوری‌ها خود را تحت یک قضاوت سختگیرانه قرار ندهند
کاوه قادری با اشاره به کنترل استرس و اضطراب در کنکور اظهار کرد: استرس یک عملکرد طبیعی مغز در واکنش به احساس تهدید است.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه مغز اطلاعات مبتنی بر تهدید را در مواردی به شکل اضطراب و استرس بروز می دهد، افزود: اگر نسل انسان ادامه یافته به واسطه عملکرد صحیح مغز و واکنش در برابر شرایط محیطی است .

استرس یک نوع هشداری است که مغز انسان را از احتمال تهدید و خطر هوشیار می سازد لذا طبیعی است وقتی که فردی در مقابل یک ارزیابی با نام کنکور مواجهه می شود که قرار است بخش وسیعی از رشد و پیشرفت زندگی وی را این آزمون چند ساعته تعین کند، دچار واکنش شدید و استرس شود.


استرس واکنش بهنجار بدن به ارزیابی تهدید است
به گفته قادری، پس مقداری از استرس واکنش بهنجار بدن به ارزیابی تهدید است اما در مواردی این احساس تهدید ادراک شده متناسب با موقعیت نیست و اغراق آمیز شده و استرس نابهنجاری را تولید می کند.

استرس در سطح بالاتر را ناشی از خطاهای شناختی خود عنوان کرد، فردی که درگیر خطاهای شناختی مانند بایدها و نبایدها شده و یا تفکر سیاه و سفید دارد بیشتر در معرض استرس است این خطاها به این معناست که دانش آموزان فکر کنند حتما باید در رشته خاص و دانشگاه خاص وارد شوند و در غیر این صورت فاجعه ای بزرگ رخ خواهد داد و همین ترس تهدید ادراک شده را اغراق آمیزتر کرده و استرس بیشتری را دامن می زند.

این دانش آموزان در جریان کنکور خود را در معرض باید ها و قانون های سختگیرانه قرار داده و یا در مواردی اطرافیان، این موقعیت را به یک اختلال مبدل می کنند باید تفهیم شوند که کنکور فقط یک آزمون است اگر چه موفقیت در آن بسیار مهم است اما نرسیدن به نتیجه دلخواه هم بخشی از این شرایط ممکن است، باشد و این آزمون نه آخرین مسیر زندگی و نه به معنای پایان زندگی و موفقیت است.


کنکور یک آزمون است با امکان شکست و هیچ وقت امکان شکست به صفر نمی رسد
باید بپذیریم که در این راه امکان موفقیت و شکست وجود دارد حتی تجربه شکست ممکن است سبب رفع خطاهای افراد در مطالعه شود.

قادری با بیان اینکه کلا زندگی یعنی احتمال شکست و نمی توان از این مهم فارغ شد، افزود: کنکور هم یک آزمون است با امکان شکست و هیچ وقت امکان شکست به صفر نمی رسد.

دانش آموزان باید سعی کنند در حد توان امکان شکست را کم کنند اما نمی توان مطمئن بود امکان شکست به صفر برسد.

بهتر است دانش آموزان به جای تفکر همه یا هیچ و صفر و صدی به شکل فرآیند به کنکور نگاه کنند و به این مساله بیندیشند که در صورت عدم موفقیت و یا موفقیت به آن معنایی که در ذهن دارند هم می توان راه های بدیل و پخته تری برای کاهش امکان شکست در کنکور و آزمون های بعدی یافت، این تفکر نسبی بخش زیادی از استرس را کنترل خواهد کرد.


از شکست احتمالی فاجعه سازی نکنید
دانش آموزان و والدین باید با تفکر صفر و صد و سیاه و سفید به این معنا که یا موفقیت باید کامل باشد یا اگر کامل نبود پس مساوی شکست است چالش کنند و بپذیرند که لزوما فقط یک مسیر و راه مشخص برای موفقیت وجود ندارد و از شکست احتمالی فاجعه سازی نکنند.

قادری با بیان اینکه وقتی انسان از یک پیامد، فاجعه می سازد احتمال افزایش اضطراب برای وی وجود دارد، گفت: آنگونه که حواس پنج گانه دچار خطا می شود گاهی شناخت و افکار ماهم دچار اشتباه می شود لذا هرچه قدر تعداد خطاها در ذهن نسبت به موفقیت و عدم موفقیت در این آزمون بیشتر شود زمینه ساز استرس خواهد شد.

استرس در مقابل کنکور در برخی شدید و در بعضی از افراد معمولی است، وقتی فردی در جلسه کنکور فقط به این می اندیشد که حتما باید پزشک، مهندس و یا به فلان دانشگاه راه یابد و یا اینکه نباید در پاسخ به هیچ سوالی خطا کند و یا اینکه چون چند سوال را خوب جواب نداده پس کل کنکور را خراب کرده در نتیجه این خطاها ذهن با مجموعه ای از بایدها و نبایدها درگیر شده و منکوب می گردد لذا فرد دچار استرس بیشتری خواهد شد و با یک تحکم نشدن روبه رو می شود.


دنیا فقط به کنکور ختم نمی شود
قادری با بیان اینکه دنیا فقط به کنکور ختم نمی شود تصریح کرد: کنکور یعنی احتمال شکست به خود بگویید من تلاشم را کرده، وقت گذاشته ام و هر آنچه در ذهن دارم به روی کاغذ منتقل می کنم و اگر نشد پایان دنیا نیست و حتما مسیرها و فرصت های دیگری برای جبران شکست ها حتی در فرآیند خود کنکور وجود دارد.

کسانی که نسبی تر به قضیه می نگرند عملکرد بهتری دارند، استرس عملکرد فرد را کاهش می دهد پس تا حد امکان از افکار مزاحم، پوچ و بی اساس دوری کنید و این امر تنها با دروی کردن از خطاهای شناختی ممکن است.

وی خطاب به کنکوری ها اذعان کرد: خود را تحت یک قضاوت سختگیرانه قرار ندهید قطعا با آرامش بهترین نتیجه کسب خواهد شد به جای اینکه مدام به فکر گذشته و آینده باشید ذهن خود را معطوف به سوالات و شرایط فعلی کنید و با ذهن آگاه بر سوالات تمرکز کنید حدی از استرس طبیعی است و همه افراد تجربه می کنند پس نباید از استرس ترسید و این بار درگیر استرس برای استرس شویم.


کنکور لزوما سیاه و سفید نیست
کنکوری ها بدانند که کنکور لزوما کاملا سیاه یا سفید نیست بلکه خاکستری است به خود بگویید من تلاشم را کرده ام و پذیرش موفقیت و شکست را دارم.

کنکور مجموعه ای از سوالات سخت، متوسط و آسان است، وقتی فرد کنکوری دچار خطای ادراکی می شود وقتی به چند سوال نتواند پاسخ دهد استرس شدیدی به خود وارد می کند اصلا قرارنیست به همه سوالات پاسخ داده شود هر آنچه را که می دانید در کمال آرامش پاسخ دهید.

افراد باید رویارویی با چالش های زندگی را بیاموزند تا به آرامش برسند، از روش های عجیب و غریب برای رسیدن به آرامش و استرس دوری کنید.

در شب امتحان از خوردن قهوه و نوشیدنی های کافیین دار به شکل افراطی خودداری کنید با خواب کافی، امید و نسبی گرایی این ایام را مدیریت کنید.

قادری با اشاره به اینکه امسال کنکور به واسطه کرونا" در شرایط متفاوت تری برگزار خواهد شد، رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم تجمع والدین در حوزه های امتحانی را ضروری عنوان کرد.


والدین تنها عامل موفقیت فرزندان را منوط به قبولی در کنکور ندانند
وی خطاب به والدین کنکوری ها اذعان کرد: فرزندان شما در هر حالتی باید مورد احترام و حمایت قرارگیرند و تنها عامل موفقیت آنان را منوط به قبولی در کنکور ندانید اینکه فرزندان شما کجا و چه رشته ای قبول شوند مهم است ولی نمی تواند موفقیت زندگی آنان را تضمین کند لذا در این ایام به آرامش و امنیت روحی و روانی فرزندانتان توجه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا