جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۱
کد مطلب: 51256
۲
خواندن کتاب و شرکت در محافل سوگواری از مهمترین روش ها است

چگونگی آشنا کردن کودکان با واقعه عاشورا

چگونگی آشنا کردن کودکان با واقعه عاشورا
در دهم محرم سال 61 هجری قمری معروف به روز عاشورا یکی از جنایت های بزرگ تاریخ بشریت به وقوع پیوست و سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش مظلومانه به دست دشمنان در صحرای کربلا به شهادت رسیدند.

هر ساله آزادمردان جهان به ویژه شیعیان در سراسر جهان در ایام محرم و روز عاشورا در مصیبت بزرگ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به سوگواری می پردازند و قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران بزرگوارش را گرامی دارند.


مهمترین اقدام والدین درباره واقعه کربلا و عاشورا
اما یکی از نکاتی که وجود دارد این است که با توجه به این که عزاداری امام حسین (ع) و شهدای کربلا در همه جا برگزار می شود خانواده ها چگونه این واقعه جانسوز را برای فرزندان خود به ویژه کودکان و نوجوانان خانواده شرح دهند.

ذهن خلاق و پرسشگر کودکان در سنین مختلف سوالات زیادی را درباره واقعه کربلا را برای آنها ایجاد می کند و همیشه دنبال پاسخ سالات خود هستند.

به همین منظور به سراغ مریم تشویقی روانشناس بالینی و عضو سازمان نظام روانشناسی ایران رفتیم تا توضیحاتی برای همه هموطنان به ویژه پدرها و مادرها بیان کند و پاسخ چندین سوال در این زمینه را بدهد.

این روانشناس اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم والدین در زمینه آموزش واقعه کربلا و عاشورا به فرزندانشان، این است که آرام آرام و گام به گام فرزندان را با این مسئله آشنا کنند.


ساده و روان واقعه عاشورا را توضیح دهیم
عضو سازمان نظام روانشناسی ایران در همین ارتباط توضیح داد که بهترین روش آموزش واقعه کربلا و عاشورا هم این است که به هر کودکی با توجه به سنی که دارد این مسئله آموزش داده شود.

برای کودکانی که کوچکتر هستند و تقریبا زیر 3 سال هستند بهترین روش آموزش الگوبرداری و مشاهده رفتار والدینش است. کودکانی که می بینند در ایام خاصی والدینشان لباس های مشکی می پوشند و به مسجد می روند و عزاداری می کنند، اولین قدم برای آشنایی با عاشورا را برداشته اند.

برای کودکان بزرگتر و بالای 3 نیز به دلیل اینکه دامنه لغات آنها تقریبا تکمیل شده است و می توانند حرف بزنند بهترین روش این است که برای هر کودک با توجه به سنی که دارد ساده و روان واقعه عاشورا را توضیح دهیم.

تشویقی اضافه کرد: والدین فقط باید توجه داشته باشند که از زیاده گویی و جزئی گویی باید خودداری کنند و داستان واقعه کربلا و عاشورا را با کلمات بسیار ساده و روان توضیح بدهند.


همراهی خانواده در محافل سوگواری
یکی دیگر از راه هایی که می توان به کودکان و حتی نوجوانان، واقعه عاشورا را آموزش داد، حضور و همراهی همه اعضای خانواده در مراسم مذهبی، مساجد و هیئت ها می باشد.

این روانشناس بالینی در توضیح این بخش از سخنان خود تصریح کرد: وقتی یک کودک ببیند که پدر و مادرش و بقیه اعضای خانواده اش چقدر مشتاق شرکت در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستند او هم این اشتیاق را به دست می آورد و هم در ذهنش به کنجکاوی نسبت به این اتفاق می رسد.


وقت زیاد نگذارید
خیلی از پدر و مادرها فکر می کنند برای دادن آموزش های مذهبی به فرزندانشان باید زمان زیادی را بگذارند، آنها ممکن است ساعات زیادی را در طول روز به مسجد و هیئت های مذهبی بروند و فرزندانشان را هم با خود ببرند. این کار می تواند بر روی کودکان به ویژه کودکان کوچکتر تاثیرات منفی را بگذارد.

کودکان در این شرایط خسته می شوند و حوصله شان سر می رود همین مسئله می تواند باعث شود که کودکان علاقه ای به حضور در این مراسم ها نداشته باشند و اینجاست که دلزدگی در آنها ایجاد می شود.

والدین گرامی پس سعی کنند تا زمانی که فرزندشان خسته نشده است در مراسم های مذهبی و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) حضور پیدا کنند تا تاثیر مثبت را در کودکان شان بگذارند.


همراه داشتن خوراکی های خوشمزه
این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به برخی از کارها برای حضور در سوگواری امام حسین (ع) در ایام محرم خاطرنشان کرد: هیچ ایرادی ندارد که در مراسم های مذهبی و هیئت ها برای فرزندانتان خوراکی ببرید.

یکی از نیازهای اساسی هر فردی به ویژه کودکان نیاز به تغذیه می باشد. کودکی که گرسنه باشد زود بدخلق می شود. پس می توانید برای اینکه بتوانید کودکتان را با خود در هیئت ها نگهدارید، خوراکی هایی را همراه داشته باشید.
 

قصه خوانی عاشورا
این روانشناس بالینی در ادامه به برخی دیگر از روش های آشنا کردن فرزندان با واقعه عاشورا اشاره کرد و توضیحاتی را برای استفاده عموم جامعه و پدرها و مادرها ارائه کرد.

عضو سازمان نظام روانشناسی ایران در همین ارتباط یادآور شد: به دلیل اینکه بهترین راه آموزش به کودکان خردسال تر آموزش غیر مستقیم می باشد توصیه می شود که برای کودکانتان کتاب داستان با موضوعات عاشورا تهیه کنید و به خواندن شعر در این موضوع بپردازید.


شرکت در تعزیه
رفتن به تعزیه و دیدن نمایش در زمینه عاشورا نیز می تواند کمک بزرگی به کودکانتان در دوره خردسالی داشته باشد تا راحت تر بتوانند با واقعه کربلا و عاشورا آشنا بشوند.

نام نویسی در کانون های مذهبی
تشویقی با ارائه چند راهکار دیگر برای آشنا کردن کودکان با واقعه عاشورا و محرم اظهار کرد: سعی کنید کودکتان را در کانون های مذهبی ثبت نام کنید.

این روانشناس کودک و نوجوان در پایان سخنان خود تاکید کرد: البته لزومی ندارد و مدت زمان زیادی را بخواهید برای کانون های مذهبی اختصاص بدهید. همین ساعاتی را فرزندتان با کودکان هم سن و سال خودشان باشند راحت تر و بهتر می توانند به یادگیری هر مطلبی بپردازند.
 
مرجع : خبرگزاری علم و فناوری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن