سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۰۰:۰۵
کد مطلب: 51541
۲

همه چيز درباره دانشگاههاي مجازي و شرايط تحصيل در آنها

همه چيز درباره دانشگاههاي مجازي و شرايط تحصيل در آنها
با توجه به اهمیت تحصیل در جامعه امروز ، گذراندن تحصیلات آکادمیک در دانشگاه ها بیش از گذشته حائز اهمیت می باشد. در سال های اخیر، برخی از دانشگاه ها به جذب دانشجو در دوره های مجازی اقدام نموده اند و داوطلبان می توانند در رشته های مختلف که از سوی دانشگاه ها اعلام می گردد، در این رشته ها به تحصیل بپردازند. با توجه به سوالاتی که پیرامون دانشگاه های الکترونیکی ذهن بسیاری از داوطلبان را به خود مشغول کرده است ، تصمیم گرفتیم در قالب یک مقاله پاسخگوی برخی از سوالات شما عزیزان باشیم.
 
دلیل نامگذاری دانشگاه مجازی چیست؟
همان طور که از نام این دانشگاه پیداست، آموزش و تدریس در این دانشگاه به صورت مجازی و غیر حضوری انجام می پذیرد. تدریس و ارائه مطالب درسی در دانشگاه های الکترونیکی به شکل چند رسانه ای و در قالب سی دی، انیمیشن، نشریه ها و کتاب های الکترونیکی و… صورت می گیرد و ارتباط اساتید با دانشجویان و پرسش و پاسخ تنها از طریق اینترنت و کامپیوتر امکان پذیر می باشد. در برخی از دروس مانند دروس آزمایشگاهی و یا دروسی که نیازمند تعامل و یا تجربه کردن فرآیندها می باشد ، کلاس های آنلاین برگزار می گردد و دانشجویان می بایست در زمان مقرر آنلاین باشند تا بتوانند از مطالب درسی بهره مند شوند. شایان ذکر است امتحانات پایان ترم این مراکز به صورت حضوری برگزار می شوند و گاها تعدادی از دانشگاه ها کلاس هایی را به صورت حضوری به منظور رفع اشکال برپا می نمایند.

تاریخچه
دانشگاه الکترونیکی از زمان همگانی شدن شبکه اینترنت رایج شده است. از این دانشگاه بعنوان دانشگاه قرن بیست و یکم نیز یاد می‌شود. ایده اولیه ایجاد این دانشگاه توسط انگلستان صورت گرفته است. اما اولین دانشگاه مجازی در آمریکا تاسیس شده است. تفاوت این دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های حقیقی درشیوه‌ها و فیزیک آنهاست.

در دانشگاه حقیقی شاهد کلاس درس و تخته و استاد و دانشجو در یک زمان و یک مکان هستیم. حال آنکه شرایط دانشگاه‌های مجازی کاملاً متفاوت است. در دوره مجازی دیگر خبری از فضای فیزیکی و المان‌های آن نیست. درکلاس‌های مجازی تنها شاهد کامپیوتر، لپ تاپ و اینترنت هستیم. زمان و مکان برای این دانشگاه تعریف نشده است. هر دانشجو مطابق شرایط خود، در زمان دلخواه خود و در مکان ایده آل خود، آموزش‌های لازم را کسب می‌نماید.

 
شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی
با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه های الکترونیکی تنها از طریق اینترنت و کامپیوتر با اساتید خود در ارتباط می باشند ، بنابراین آشنایی با استفاده از اینترنت ، کامپیوتر و مهارت های هفتگانه ICDL برای تحصیل در دانشگاه های مجازی حائز اهمیت می باشد.

بسیاری از دانشگاه های مجازی امتحانات میانی (Quiz) خود را به صورت اینترنتی برگزار می کنند اما امتحانات یک نیمسال شامل میان ترم و پایان ترم به صورت کتبی و حضوری برگزار می گردند.

با توجه به رشته ی تحصیلی و دروس انتخابی در هر رشته ، کلاس های مجازی معمولا بین 12 تا 16 جلسه در ترم برگزار می شود. البته این مورد به دانشگاه محل تحصیل نیز بستگی دارد.

قطع شدن اینترنت از جمله مشکلات دانشجویان هنگام شرکت در کلاس های مجازی می باشد. استفاده از اینترنت با سرعت مناسب می تواند خیال شما را بابت حضور در کلاس های آنلاین بدون قطعی تصویر راحت کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که هر ماه می بایست فایل های مربوط به آموزش و دروس خود ، شامل ویدئوهای آموزشی ، فیلم های ضبط شده از کلاس ها ، جزوات و کتاب های الکترونیکی و… را دانلود کنید. در چنین شرایطی شاید استفاده از امکان دانلود نامحدود بهترین حالت ممکن باشد.
امکان تحصیل در دوره دکتری به صورت مجازی فراهم نمی باشد و داوطلبان می توانند تنها در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل در دوره های مجازی بپردازند.

انتقال و یا تغییر رشته برای دانشجویان دانشگاه های مجازی امکان پذیر نمی باشد.

در صورت برگزاری کلاس های آنلاین ، دانشجویان موظف اند در ساعت مشخص برای حضور در کلاس ، آنلاین شوند.

پذیرش دانشجو در دوره های مجازی از طریق کنکور سراسری و توسط سازمان سنجش آموزش کشور صورت می گیرد. ناگفته نماند در سال های اخیر بسیاری از دانشگاه های آزاد و پیام نور در برخی رشته های بدون آزمون خود ، اقدام به پذیرش دانشجو در دوره آموزش های الکترونیکی می نمایند.

تحصیل هم زمان در دو رشته مجازی و یا یک رشته الکترونیکی و یک رشته حضوری امکان پذیر نمی باشد.

در کلاس های آموزش مجازی حضور و غیاب به صورت اینترنتی انجام می شود و دانشجویان تابع تمامی قوانین و آیین نامه های آموزشی مانند دیگر دانشجویان می باشند.

شهریه هر یک از دانشگاه های مجازی می بایست مطابق با مبالغ مصوب سازمان مربوطه پرداخت شود. این شهریه برای دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه های مختلف متغیر می باشد.

با توجه به این که کلاس ها به صورت آنلاین و غیر حضوری برگزار می شوند ، داشتن علاقه و آمادگی یادگیری در محیط الکترونیکی از فاکتورهای مهم تحصیل در این دوره ها به شمار می رود.



مزایا و محاسن
این دانشگاه‌ها در شرایط فعلی جامعه قادر به پاسخگویی به نیازها هستند. با ثبت نام در این کلاس‌ها می‌توان هم دارای شغل بود و هم به تحصیل پرداخت. نیازی نیست دانشجویان زمانی را صرف رفت و آمد در ترافیک کلان شهرها نموده و باعث آشفتگی شهر و احوالات فردی خود شوند. سایر مزایای دوره‌های مجازی عبارتند از:
-لازم نیست وقتی برای حضور در کلاس در نظر گرفته شود.
-می‌توان از روش مطالعه انعطاف‌پذیر طبق احتیاج دانشجو استفاده نمود.
-سرعت کلاس را دانشجو مشخص می‌کند.
-همانند کلاس‌های درسی حقیقی برنامه آموزشی، راهنمایی درس، دروس مرجع و… وجود دارد.
-مطالعه به صورت آنلاین باعث بهره‌گیری از مزایای کار گروهی می‌شود.
-دسترسی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیز یکی از مزایای این دانشگاه هاست.
-ارزیابی‌ها نیزآنلاین انجام می شود.
-می‌توان بیش از یک درس یا رشته را برای آموزش انتخاب کرد.
-زمان استفاده از آموزش‌ها متناسب با شرایط دانشجو است.
-در هرمکانی امکان استفاده از آموزش‌ها وجود دارد.
-هزینه‌ها کاهش می یابد.
-امکان استفاده عمومی از اطلاعات بوجود می آید.
-استفاده از امکانات مالتی مدیا باعث ثبت بهترمطالب در ذهن می‌شود.

کیفیت بالاتر ارائه دروس
در دانشگاه مجازی؛ دروس توسط تیمهای مجرب آماده می‌شوند و با استفاده از تکنولوژیهای مدرن و متنوع چند رسانه‌ای به نحو مطلوبی ارائه می‌شوند در ضمن دانشجو می‌تواند به کرات مطالب ارائه شده در جلسه خاصی را مشاهده کند و از این لحاظ کیفیت آموزش بهبود می‌یابد.  
 
معایب
آموزش مجازی علاوه بر محاسن فراوان دارای معایبی نیز می‌باشد. برخی از این معایب عبارتند از:
-ضروری است که مخاطبان سواد رایانه‌ای کافی داشته باشند.
-مسئله صدور و اعتبار گواهی‌نامه
-آموزش برای اساتید در این شیوه دشوار است واین باعث متواری شدن آموزشگران می شود.
-در این شیوه مسائل مربوط به حق مولف منابع اطلاعاتی دچار مشکل می شود.
-نیاز به استفاده از ابزارها و تجهیزات خاصی وجود دارد که در اختیار همه اقشار جامعه نیست.
 
اعتبار مدرک دانشگاه مجازی
نگرانی بسیاری از داوطلبانی که دانشگاه مجازی را برای تحصیل انتخاب می کنند ، اعتبار مدارک آن می باشد. بنا بر اعلام وزارت علوم ، مدارک تحصیلی دانشگاه های الکترونیکی مورد تایید این وزارت و مراکز استخدامی می باشند و دارندگان مدارک مذکور می توانند بدون هیچ محدودیتی در مقاطع بالاتر به تحصیل بپردازند. مدارک تحصیلی دانشگاه های مجازی در سطح جهانی نیز مورد قبول می باشند. اعتبار مدرک دانشگاهی تا حد زیادی به رتبه دانشگاه محل تحصیل وابسته می باشد و قطعا دانشگاه هایی که از رتبه بالاتری در سطح کشور برخوردارند ، اعتبار بیشتری دارند.

لازم به ذکر است عبارت ” آموزش های الکترونیکی” در دانشنامه دانشجویان درج می گردد. با تمامی این تفاسیر باید توجه داشته باشید که متاسفانه بسیاری از مراکز استخدامی دارندگان مدارک تحصیلی از دیگر دانشگاه ها را نسبت به مدارک دانشگاه مجازی در اولویت قرار می دهند و این مسئله بیشتر به دلیل عدم آگاهی و مدرک گرایی در جامعه امروز ما اتفاق می افتد. قطعا در کنار تحصیلات دانشگاهی چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری ، کسب مهارت های لازم و تجربه در حوزه های مربوطه می تواند در آینده شغلی افراد بسیار موثر واقع شود.
 
 
لیست دانشگاه های مجازی
در جدول زیر دانشگاه هایی که به برگزاری دوره آموزش های الکترونیکی می پردازند ، معرفی شده اند. علاوه بر این موارد بسیاری از دانشگاه های پیام نور و آزاد این شرایط را فراهم نموده اند تا علاقه مندان بتوانند در رشته های بدون آزمون این مراکز به تحصیل در دوره های مجازی بپردازند.
عنوان مراکز آموزش الکترونیکی
دانشگاه مجازی المصطفی (ص) موسسه غیرانتفاعی آموزش عالی رایانه ای تهران
مرکز آموزش های مجازی دانشگاه امیرکبیر مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران
دانشگاه مجازی امام خمینی (ره) موسسه غیرانتفاعی مجازی نور طوبی
مرکز آموزش های دانشگاه سهند دانشکده آموزش های الکترونیکی دانشگاه شیراز
دانشگاه الکترونیکی فاران مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
دانشکده مجازی علوم حدیث موسسه غیرانتفاعی مجازی فاران مهر دانش
مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران
واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه قم
مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه اصفهان مرکز آموزش های مجازی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
دانشگاه مهر البرز آموزش مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان
موسسه آموزش عالی فارابی


تحصیل در دانشگاه های مجازی دارای محدودیت زمانی و مکانی نمی باشد و همین امر موجب می شود تا بسیاری از افراد به دلیل مشغله کاری زیاد ، این مراکز را برای تحصیل انتخاب کنند. بنابراین اگر جزو افرادی می باشید که در کنار اشتغال علاقه به ادامه تحصیل دارید و یا به هر دلیلی نمی توانید در کلاس های حضوری شرکت کنید ، این شیوه آموزش می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!