شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۰:۲۱
کد مطلب: 52137
۲

دکتر حاتمی: تعطیلی مدارس رشد اجتماعی دانش آموزان را با اخلال مواجه می‌کند

دکتر حاتمی: تعطیلی مدارس رشد اجتماعی دانش آموزان را با اخلال مواجه می‌کند
آسیب‌های شیوع ویروس کرونا باعث مخاطراتی در حوزه آموزش در دنیا شده است و به همین علت مدارس و دانشگاه‌ها جهت جلوگیری از عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان و دانشجویان تدابیری را اندیشیده‌اند که ادامه آموزش‌ ها در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی دنبال شود؛ اما این پرسش مطرح می‌شود که در شرایط کنونی آموزش های مجازی و از راه دور، مسله مهم تربیت و پرورش دانش‌آموزان چگونه انجام می‌شود و شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌هایی که پس‌ازآن انجام شد چه تأثیری بر سلامت روحی و روانی کودکان و دانش آموزان گذاشته است؟

در ارتباط با این موضوع مجله تصویری، خبری، تحلیلی و آموزشی نگاه با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به گفتگو نشسته است تا اثرات این شرایط را بر دانش آموزان و کودکان بررسی و راهکارهایی برای فائق آمدن بر مشکلات ارائه دهد.

دکتر محمد حاتمی با تشریح شرایطی که کرونا برای دانش آموزان و مدارس به وجود آورد، با اشاره به‌ضرورت طراحی سبک زندگی جدید توسط خانواده‌ها، اظهار کرد: در همه مقاطع تحصیلی دانش آموزان در سن تحول قرار دارند بنابراین اولین اثر تعطیلی مدارس تأثیر منفی بر رشد نقش‌پذیری دانش آموزان است از آنجاکه دانش آموزان نمی‌توانند در اجتماع حضور داشته باشند و مجبور به حضور در منزل هستند رشد اجتماعی آن‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

وی افزود: آموزش‌وپرورش باید برنامه‌هایی ویژه گروه‌های سنی مختلف را طراحی کند تا به رشد دانش آموزان در ابعاد مختلف کمک کند بنابراین باید پروتکل‌هایی تهیه شود تا ضمن آن علاوه بر دانش آموزان، خانواده‌ها نیز آموزش‌های لازمه را در راستای رفع این نقیصه فراگیرند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، بر همدلی و همراهی والدین با فرزندان در شرایط فعلی تأکید و عنوان کرد:در شرایط کرونایی والدین باید انتظارات و توقعات خود را از بچه ها پایین بیارند زیرا حضور طولانی دانش آموزان در فضای مجازی باعث می‌شود که اغلب اوقات تنها جسم دانش‌آموز در کنار خانواده باشد اما روح آن‌ها در فضاهای جدیدی سیر می‌کند که ممکن است با دنیای والدین متفاوت باشد، لذا خانواده‌ها با درک این شرایط در این خصوص باید برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند.

حاتمی افزود: با ایجاد همدلی، خانواده ها می توانند برای اوقات فراغت بچه های خود برنامه ریزی داشته باشند و در این مقطع حساس الان دیگر موقع انتقاد نیست و باید مثل دوران جنگ همه باهم متحد شویم تا دشمن(کرونا) را بیرون کنیم.

 
رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: تعارضات جدی در خانه باعث ایجاد اثرات منفی مثل استرس،ترس و وسواس و بروز اختلالات روانی در بچه ها می شود زیرا در سنین کودکی و نوجوانی هنوز ذهن شناختی بچه ها شکل نگرفته است.
وی در پایان گفت: رسانه ها وظیفه بزرگتری دارند و باید با انتشار اخبار مثبت ،پیام ها و آموزش های صحیح محیط آرام بخشی برای بچه ها و خانواده ها ایجاد کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .