جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۴
کد مطلب: 53034
۱

ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای بهبود سلامت روان است

ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای بهبود سلامت روان است
مصطفی سوری از عبادت و معنویت به عنوان بهترین راه درمان بیماری های روحی و جسمی انسان  نام برد و افزود: روزه که از مهمترین عبادات الهی و از اساسی‏ ترین فرایض دینی به شمار می‏‌رود، شایسته‏‌ ترین درمان برای فشارهای روحی و بیماری‏‌های روانی است.
 
وی بیان داشت: حتی پزشکان معتقدند که روزه داری، فیلتری برای پایش جسمی و حفظ و ارتقای دامنه سلامتی انسان محسوب می شود.

این روانشناس  با بیان  اینکه اضطراب ها و بیماری های روحی  به خاطر دوری انسان ها از معنویت در جهان معاصر فزونی یافته است، گفت: این بیماری ها  تصویری تیره و تار از آینده بشریت ترسیم می کند لذا می توان با پناه بردن به قرآن و روزه در ماه مهمانی خدا به آرامش دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: امروزه میلیون‏‌ها انسان در دنیا به ویژه در کشور‏های توسعه یافته و متمدن از بیماری‏‌های روانی و نبود آرامش روحی رنج می‏‌برند.

ده ها انسان در روز در سراسر جهان به خاطر اضطراب‏‏‌های روحی و نبود پناهگاه معنوی دست به خودکشی می زنند پس بیایید درماه مهمانی خدا سلامت جسم و روان خود را دربرابر ناملایمات زندگی با روزه داری و انس با قرآن تقویت کنیم.

روزه داری موجب افزایش خودباوری، اعتماد به نفس و تقویت اراده می‏ شود و توان و مقاومت افراد را در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی بیشتر می ‏کند.

سوری با بیان اینکه شاید در بسیاری از شرایط زندگی، نه گفتن سخت باشد، اما در روزهای پرفیض ماه مبارک رمضان تمرین می‌کنیم که با دلیل و منطق، خواسته‌ها را به زمان خاص خود موکول کنیم.

نقش روزه در سلامتی روان و طهارت روح، به مراتب افزون تر از نقش آن در سلامتی جسم است، زیرا گرفتن روزه باعث کاهش بیماری‏‌های روانی می شود و پاکی و بزرگی روح را در پی دارد.

در سال‌های اخیر استفاده از مذهب و باورهای دینی، توسط سیاستگذاران و تدوین‌ کنندگان راهبردهای بهداشت روان جامعه‌ نگر، در سازمان جهانی بهداشت مورد توجه قرار گرفته است.

به باور روانشناسان و سایر متخصصان بهداشت روانی، روزه به عنوان یکی از مناسک مذهبی در کنار اثرات مثبتی که بر سلامت جسمانی دارد، برای سلامت روانی نیز مفید است.

سوری گفت: در اثر روزه، اعتماد و آسایش خاطر برای انسان بوجود می‌آید، زیرا انسان درک می‌ کند که با روزه ‌داری با خدای جهان و آفریننده خود رابطه پیدا کرده و از این روش به آرامش و رضایت دلنشینی دست پیدا می کند.

وی افزود: نبود دین به ‌عنوان یک مشکل مذهبی، پیامدهای بالینی نظیر عصبانیت، تنفر، پوچی، ناامیدی، غمگینی و انزوا به همراه دارد.
وی تاکید کرد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای سلامت جسم و روان، استراحت بدن، پالایش روح و تزکیه نفس است و در این میان دانستن و رعایت نکات مرتبط با تغذیه در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ