سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۳
کد مطلب: 53321
۴
به بهانه خودکشی ۴دستیار پزشکی در پاویون‌های تهران؛

فریاد بی‌صدای اَنترن‌ها از جهان به گوش‌می‌رسد!

فریاد بی‌صدای اَنترن‌ها از جهان به گوش‌می‌رسد!
به گزارش ایسنا،‌ پاندمی "کووید-۱۹" در کنار آسیب‌های مالی و ضرر و زیان‌های اقتصادی که به مردم سراسر دنیا وارد کرده، آسیب‌های روحی و جسمی جبران ناپذیری را به بار آورده است.در این میان، برخی از افراد آسیب‌ روحی بیشتری را متحمل شده و می‌شوند.

اَنترن‌های رشته پزشکی( کارورز به فرانسوی، اَنترن  interne و به انگلیسی، اینترن intern ) از جمله افرادی هستند که در این دوران و در سکوت، به شدت آسیب روحی و روانی دیده‌اند. آثار و گواه این آسیب‌های روحی، آمار قابل توجه خودکشی میان این قشر در برخی از کشورها است.
در کشور ما نیز متاسفانه طی چند وقت اخیر تعدادی از انترن‌ها و دستیاران پزشکی دست به خودکشی زده‌اند که آماری مشابه با ایران در فرانسه نیز دیده می‌شود.

فرانسه، که این روزها وضعیت وخیمی را به لحاظ شیوع کرونا و آمار مبتلایان و مرگ و میر تجربه می‌کند،‌ بیشترین آمار خودکشی میان دانشجویان رشته پزشکی را دارد. 

خبرگزاری‌های فرانسوی اعلام کردند که کارآموزان رشته پزشکی در نقطه شکست مطلق قرار گرفته‌اند به نحوی‌که آمار خودکشی آنها در بیمارستان‌های فرانسه افزایش یافته است.

"آن روچر" روانشناس بالینی یک بیمارستان در فرانسه اظهار کرد: این کارآموزان به نظر می‌رسد نامرئی هستند و در عین حال آنها هم سربازان خط مقدم درمان به شمار می‌آیند.

فرانسه بیش از ۳۰۰ هزار دانشجوی اَنترن پزشکی دارد که میانگین سنی آنها نیز به ۲۵ سال می‌رسد.

"ماری سالتن" دانشجوی انترن و نایب رئیس اتحادیه کارآموزان بیمارستان‌های پاریس در همین رابطه گفت: انترن‌ها در هفته به صورت شیفت ۴۸ ساعته کار می‌کنند اما کسی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد.

طبق مطالعه‌ای که طی یک دوره سه ماهه در سال ۲۰۱۹ توسط اتحادیه ملی کاروزان فرانسه انجام شد،‌ کارکردن به مدت ۵۸ ساعت در هفته یک امر عادی بوده ولی با شیوع کرونا این رقم به ۸۰ ساعت در هفته رسیده است.

گفته شده تمامی انترن‌ها به صورت ۲۴ ساعته در حالت آماده‌باش هستند و گِله دارند که حتی یک خواب کوتاه هم نمی‌توانند داشته باشند.
پس از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی،‌۵  کارآموز پزشکی در فرانسه خودکشی کرده‌اند.

در آمریکا، انجمن پزشکان آمریکا و انجمن کالج‌های پزشکی این کشور اقدام به شناسایی، آموزش و راهنمایی پزشکان جوان کرده‌اند.
مسئله فرسودگی شغلی و آسیب‌های روحی و روانی که به انترن‌های پزشکی وارد می‌شود، در این سال‌ها مسکوت مانده است اما شیوع کرونا سبب شد رسانه‌ها به این مسئله توجه کنند.

این مسئله مربوط به مشکلات سلامت روان این افراد از جمله افسردگی، اضطراب و مصرف مواد مخدر است.
البته آمریکا هنوز اطلاعات و آمار دقیقی در مورد تعداد انترن‌هایی که در دوران کووید-۱۹ خودکشی کرده‌اند،‌ منتشر نکرده است.
طی چند سال اخیر محققان آمار خودکشی میان پزشکان در آمریکا را ۴۰۰ نفر در سال عنوان کرده بودند.

"فیتز جرالد" استادیار گروه پزشکی و روانشناسی دانشگاه "راش" گفت: در دوران پاندمی کووید-۱۹، قرنطینه، ساعات طولانی کار و بدهی‌های مالی سبب شده دانشجویان رشته پزشکی با مشکلات روانی مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان پزشکی هم از اعضای خط مقدم درمان هستند و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

بنابر اعلام انجمن دانشکده‌های پزشکی آمریکا،‌ تقریباً ۳۰ درصد دانشجویان پزشکی از افسردگی رنج می‌برند و ۱۰ درصد از این دانشجویان به فکر خودکشی هستند. البته دانشکده‌های پزشکی و بیمارستان‌ها در حال توسعه برنامه‌هایی برای شناسایی و کمک به کارآموزان در معرض خطر هستند.

این مرکز در گزارش خود عنوان کرد: آموزش پزشکی سخت است، دانشجویان این رشته و کارآموزان آن اغلب در محیط‌های استرس‌زا، ساعت‌های طولانی کار می‌کنند.

این امر سبب فرسودگی شغلی در میان آنها می‌شود که پیامدهای گسترده‌ای دارد. این پیامدها می‌تواند بر عملکرد شغلی این کارآموزان تاثیر بگذارد و بروز خطاهای پزشکی را افزایش دهد.

بسیاری از این کارآموزان در بحران هستند اما فقط یک سوم از این دانشجویان پزشکی به دنبال کمک می‌روند. دلیل اصلی این امر نیز این است که از عواقبی که ممکن است برای آنها پیش آید،‌ ترس دارند!

برخی از موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های آمریکایی،‌ برنامه‌های حمایتی برای دانشجویان رشته پزشکی در نظر گرفته‌اند و این برنامه‌ها را به عنوان پروتکل‌های بهداشتی لازم عنوان کرده‌اند.

دانشکده پزشکی دانشگاه‌های "جان‌هاپکینز"،‌ "هاروارد" و ‌"تمپل" برای دانشجویان و اعضای هیات علمی رشته پزشکی برنامه‌های پشتیبانی ارائه داده‌اند.

علاوه بر این ها،‌ چندین سازمان ملی آموزش پزشکی در آمریکا،‌ به طور فعال در حال پیشبرد اهداف سلامتی این دانشجویان و پیشگیری از بروز فرسودگی شغلی در میان پزشکان هستند.

کانادا نیز در ماه ژانویه مرگ یک دانشجوی جوان رشته پزشکی را اعلام کرد و هشدارهایی پیرامون این موضوع صادر نمود. این پزشک جوان که مادر یک پسربچه بود، در ۳۵ سالگی خودکشی کرد. خانواده وی گفتند که استرس‌ها و فشارهای زیاد شده به دلیل شرایط موجود سبب شده که این انترن پزشکی دست به خودکشی بزند. 

در انگلیس نیز دانشجویان پزشکی در نتیجه پاندمی کووید-۱۹ با اختلال بزرگ در زندگی و مطالعات خود مواجه شده‌اند. بسیاری از آنها به صورت داوطلبانه در "سرویس سلامت همگانی"(NHS) فعالیت می‌کنند و بسیاری از دانشجویان سال آخر نیز زودتر از موعد فارغ‌التحصیل شده‌اند. امتحانات آنها لغو شده و علاوه بر آن کرونا سبب شده که این دانشجویان نتوانند به انجام تحقیقات بپردازند. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.