سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۴
کد مطلب: 53337
۰
وقتی شخصیت کودکان قربانی آرزوهای والدین می شود؛

رهاورد شوم فضای مجازی برای دنیای کودکانه

کودک آزاری مدرن
رهاورد شوم فضای مجازی برای دنیای کودکانه
دنیای مجازی در سال های اخیر با زندگی خصوصی عجین شده است، به طوری که بسیاری از افراد بیشتر از دنیای واقعی در فضای مجازی زندگی و برای جذب لایک و افزایش فالوور تلاش می کنند.در این میان بسیاری از والدین از فرزندان خود برای جذب لایک و افزایش فالوور استفاده می کنند، برخی برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده پیج زده اند و از عکس سونوگرافی تا خرید سیسمونی و جشن تعیین جنسیت را در آن به اشتراک می گذارند.
 
برخی هم پس از به دنیا آمدن فرزند با انتخاب اسامی خاص و منحصر به فرد پیجی ایجاد می کنند و همه لحظات زندگی او را با دیگران به اشتراک می گذارند.
 
کودک رفته رفته بزرگ می شود، در حالیکه همیشه باید لباس های زیبا و تمیز داشته باشد و مرتب به نظر برسد، عکس های آتلیه ای پشت سر او هم به مناسبت های مختلف به اشتراک گذاشته شود.
 
خندیدن، بازی کردن، خرید اسباب بازی و ... که افزایش فالوور را در پی دارد به اشتراک گذاشته می شود و کودک از همان ابتدا می آموزد که همواره دوربینی برای ثبت لحظات وجود دارد و هزاران چشم به دنبال حرکات و رفتارهای او هستند و او باید به گونه ای تلاش کند که تاییدیه دیگران را داشته باشد.
 
پایه های شخصیتی این کودکان بر اساس اعتماد به نفس های کاذب، خود شیفتگی، نیاز دائم به تایید شدن، ناتوانی در نه شنیدن، تلاش برای جلب رضایت دیگران و ... شکل می گیرد و آن ها در بزرگسالی افرادی می شوند که توان حل مشکلات خود را ندارند زیرا همیشه حامیان آن ها این کار را انجام می دادند.


اشتراک زندگی خصوصی در فضای مجازی
 عادله صفت گل، روانشناس بالینی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: از بین رفتن حریم ها و علنی شدن روابط خصوصی در سال های اخیر افزایش یافته به طوری که این موضوع عادی شده است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از افراد بی پرده مسائل خصوصی خود را در صفحات مجازی به اشتراک می گذراند، بعضا چشم و هم چشمی ها و به رخ کشیدن ها باعث پوچ شدن محتوای زندگی برای این افراد می شود و زندگی خصوصی زوجین و دیگر اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
این روانشناس بالینی اظهار کرد: بنابراین همه دلخوشی آن ها به اشتراک گذاشتن لحظات تصاویر و تایید گرفتن از فالوورها و دوستان مجازی می شود و این موضوع رفته رفته احساس پوچی و در خودرفتگی  انسان ها را در پی دارد.
 
صفت گل تصریح کرد: عشق و دوست داشتن رنگ می بازد و هم دردی و هم حسی تبدیل به حرف های قشنگ در فضای مجازی می شود.
 
کودکانی که حریم خصوصی ندارند
در این میان بسیاری از والدین هم کودکان خود را کانون توجه قرار می دهند، برخی از بدو تولد و حتی از دوران شکل گیری جنین اقدام به ایجاد پیج در اینستاگرام می کنند و همه لحظات زندگی کودک را در آن به اشتراک می گذارند.
 
با توجه به این که این پیج از بدو شکل گیری جنین ایجاد و تا بزرگسالی او هر لحظه ثبت می شود، کودک به نمایش دادن و تایید گرفتن در فضای مجازی عادت می کند و از واقعیت دور می شود و در برابر مشکلات اصلی زندگی آمادگی نخواهد داشت و قدرت حل مساله او گاهی پایین است.
 
صفت گل عنوان کرد: این کودک هیچ حریم خصوصی برای خود ندارد و به جای صحبت با دوستان در مدرسه و محل با افراد مجازی خود صحبت می کند که حتی حالت چهره آن ها را از نزدیک نمی تواند ببیند و در تشخیص احساس از بدن طرف مقابل هم دچار مشکل می شود.  البته اگر این فضای مجازی در حد طبیعی استفاده شود واقعا مشکلی ندارد، اما گاهی والدین در این زمینه افراط می کنند و همه ابعاد زندگی کودک تحت تاثیر فضای مجازی است.
 
این روانشناس بالینی گفت: کودک در اغلب صحنه های زندگی می بیند که والدین به جای حضور کامل در کنار او، تلاش می کنند با دوربین به ثبت صحنه بپردازند تا برای دیگران به اشتراک گذاشته شود.

 
خودشیفتگی و کاهش اعتماد به نفس برای کودکان
 صفت گل ادامه داد: این کودکان چون به طور مداوم با بزرگترها هستند چالش رقابت جویی که در کلاس درس و گروه همسالان خود تجربه می کنند را دیگر نمی آموزند و بزرگترها دائم آن ها را تشویق می کنند.
 
وی اظهار کرد: آن ها نوعی خود شیفتگی پیدا می کنند که بعد از دوران پساکرونا با آن درگیر خواهند بود و در منزل شاید اعتماد به نفش داشته باشند ولی در بیرون از منزل به دلیل نیاموختن مهارت هایی که در اجتماع یاد می گیرند این اعتماد به نفس به سرعت فروکش می کند زیرا دائم نیاز به تایید شدن دارند که در محیط بیرون از این خبرهای نیست.
 
 
مرجع : عصرهامون
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن