سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۰
کد مطلب: 53545
۳
۳

والدینی که «دختران نوجوان» دارند بیشتر طلاق می‌گیرند!

والدینی که «دختران نوجوان» دارند بیشتر طلاق می‌گیرند!
برای دهه‌هاست که شواهد و تحقیقات نشان می‌دهند طلاق در خانواده‌هایی که فرزند دختر نوجوان دارند، بیشتر رخ می‌دهد. اکنون یک مطالعه دانشگاهی در استرالیا و آمریکا می‌گوید توضیحی علمی برای این روند پیدا کرده است.


واکاوی یک مطالعه در مورد طلاق
چند مطالعه که از دهه 1980 در کشور آمریکا انجام شده‌اند، شواهدی را نشان می‌دهند که دختر شدن فرزند نخست یک زوج، احتمال جدا شدن را افزایش می‌دهد. در آن زمان، پژوهشگران این معضل را به گردن «ترجیح افراد به داشتن فرزند پسر» می‌انداختند. این پدیده وقتی شکل افراطی پیدا می‌کند، در قالب سقط جنین انتخابی یا انواع دیگری از آن بروز کرده بود.
 
به گزارش نشریه اکونومیست بریتانیا، یک تحقیق مشترک که میان دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه ایالتی جورجیا در آتلانتای آمریکا انجام شده نشان داده است که داشتن یک دختر بچه اول خطر طلاق والدین آن‌ها را در دو کشور آمریکا و هلند افزایش می‌دهد.

 
مطالعات جدید چه می‌گویند؟
در این پژوهش برای نخستین بار فاکتور سن دختر نیز در نظر گرفته شد تا تاثیر آن بر طلاق والدین بررسی شود. نتیجه نشان داد که خطر طلاق در میان این خانواده‌ها در سال‌های نوجوانی دختر و قبل از رسیدن به ۱۲ سالگی ظاهر می‌شود.

اما کارهای دیگری که در این زمینه منتشر شده، ایده‌های دیگری را نیز نشان می‌دهد. «یان کاباتک» از دانشگاه ملبورن و «دیوید ریبار» از دانشگاه ایالتی جورجیا در آتالانتا در نوشته‌ای تاکید می‌کنند که دختر شدن فرزند نخست، واقعا ریسک طلاق والدین را در آمریکا و هلند افزایش می‌دهد. اما برخلاف تحقیقات پیشین، مطالعه آنها موضوع دیگری را نیز نشان می‎‌دهد. در این مطالعه، اثر سن دختر نیز مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این مطالعه ریسک این نوع طلاق‌ها تنها در سنین نوجوانی دخترها پدیدار می‌شود. یعنی بر اساس تحقیقات آنان، قبل از این که دختران به سن 12 سالگی برسند، فرقی بین دختر و پسر در میزان طلاق وجود ندارد.


بنابراین اگر واقعا مساله ترجیحات پسر باشد، نباید 12 تا 13 سال تا طلاق فاصله باشد. نویسندگان به این نتیجه رسیده‌اند که این که طلاق تا این سن طول می‌کشد، تبیین دیگری دارد. به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر بر سر بحث بین والدین بر سر بزرگ کردن دختران نوجوان و اختلاف نظر بین آنها در مقایسه با بزرگ کردن پسران باشد.  

 
آثار طلاق بین والدین دارای دختر و پسر در طول زمان
در طول زمان این اثر کاهش می‌یابد. برای مثال در هلند، زمانی که فرزند نخست والدین به 18 سالگی می‌رسد، 20.12 درصد از زوج‌هایی که فرزندشان پسر است طلاق می‌گیرند، این در حالی است که برای والدین دارای فرزند دختر، این نسبت 20.48 درصد است. اما وقتی اولین فرزند بین 13 تا 18 ساله است، این اختلاف زیاد است و در هنگام 15 سالگی کودک به اوج می‌رسد.

داده‌های به دست آمده در ایالات متحده پراکنده‌تر از اطلاعات مربوط به کشور هلند هستند. هر کسی که نوجوان داشته باشد، می‌داند که تربیت و بزرگ کردن آنها با دشواری‌های خاص خودش همراه است. پیمایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که دختران نوجوان و پدران در کشورهای مورد تحقیق با یکدیگر مشکلاتی دارند (این موضوع شاید لزوما بین همه کشورها برقرار نباشد). از سوی دیگر به نظر می‌رسد والدین دارای دختر بیش از کسانی که پسر دارند، اعمال والدین را پیاده‌سازی می‌کنند. تحقیقات اولیه نشان داده است که یکی از رایج‌ترین چیزهایی که والدین بر سر آن دعوا می‌کنند، این است که چقدر باید روی انتخاب‌های فردی نوجوانان خود کنترل داشته باشند. برای مثال چطور لباس بپوشند، با چه کسانی ملاقات کنند و کجا کار کنند.

دکتر جان کاباتک، پروفسور در دانشگاه ملبورن، می‌گوید این تاثیر سنی نیاز به توضیح متفاوتی دارد. یک دلیل عمده این رفتار می‌تواند این باشد که والدین بر سر تربیت دختران نوجوان بیش از تربیت پسران نوجوان جر و بحث می‌کنند.
 
پیشتر گمانه‌زنی محققان حول این بحث بود که به دلیل سنت‌ها، ترجیح والدین بر فرزند پسر قرار دارد. پدیده‌ای که در شدیدترین حالت، خود را در شکل سقط جنین نوزادان دختر نشان می‌دهد. اما اکنون تحقیقات نشان می‌دهند دلایل دیگری در بروز این پدیده موثر هستند.

مطالعات تایید می‌کند که در سنین بحرانی نوجوانی فرزندان، دختران و پدران بیش از همه با یکدیگر درگیر می‌شوند و مادران دختران نوجوان نیز اختلاف‌نظر بیشتری راجع به پول با شریک زندگی خود گزارش می‌کنند و نسبت به ایده طلاق بیشتر فکر می‌کنند.
 
 
تحقیقات قبلی نشان داده بود یکی از رایج‌ترین مواردی که والدین بر سر آن دعوا می‌کنند این است که چقدر باید انتخاب‌های شخصی دختران نوجوان خود را کنترل کنند؛ مثل نحوه لباس پوشیدن، قرار گذاشتن و یا محل کار.

نکته دیگری که محققان دریافته‌اند این است که به نظر می‌رسد یک دسته از والدین نسبت به «تاثیر فرزند دختر» مصون هستند: خانواده‌هایی که در آن‌ها پدر در کودکی خواهری بزرگتر از خود داشته است.

پژوهشگران تصور می‌کنند تجربه شخصی از ارتباط نزدیک با یک دختر نوجوان، در درک بیشتر و کنار آمدن با شرایط موثر است.
 

مقایسه ریسک طلاق در بین والدین دارای فرزند نخست دختر و پسر (درصد) / منبع: اکونومیست

نکته جالب آخر:
چه والدینی کمتر طلاق گرفته‌اند؟ به نظر می‌رسد یک نکته جالب دیگر در این تحقیق وجود دارد. اگر از خود می‌پرسید که چه والدینی نسبت به داشتن فرزند دختر و طلاق گرفتن واکنشی نشان داده‌‌اند، جمله بعد را بخوانید: در خانواده‌هایی که پدر یک خواهر داشته، این واکنش‌ها صورت نگرفته است. در واقع، نگاه کردن از منظر یک خواهر ممکن است به نوعی پدر را در این فرآیند اجتماعی کمک کرده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مرضیه
Iran, Islamic Republic of
همه اینا به خاطر فرق هایی که بین دخترو پس میزارن 😕 تا حالا ندیدم پدر و مادری به پسرشون بگن شب نرو بیرون یا لباسی که من میگم رو باید بپوشی 💔 یا سرکار نباید بری دختر سرکار نمیرن تو فقط باید درس بخونی همه اینا باعث همچین چیزایی میشن که هم ما دخترا افسرده میشیم هم همین اختلاف نظر ها به وجود میاد
Iran, Islamic Republic of
در مورد طلاق دختر داران
نظر تجربی من اینه..
حمایت دختر نوجوان از مادر
در حالی که دختر درکی درست از خودش و حمایتش ندارد..ولی تکرار مرتب اینگونه حرف ها 60% و
میل به استقلال مطلق در زنان مورد نظر در آن زمان خاص20%
کوتاهی مرد برای حفظ خانواده یا بدتر دامن زدن به
بحث های روزمره 20%
باعث طلاق می‌شود
ممنونم
هادی
Iran, Islamic Republic of
منم دیدم . شاید این امر ناشی از نگاه مردسالارانه سنتی به جنسیت باشد
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...