سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۵
کد مطلب: 53613
۳

درمان«طلاق عاطفی» اینجاست!

درمان«طلاق عاطفی» اینجاست!
زندگی مشترک گاهی وقت‌ها به بن بستی می‌رسد که دیگر امکان ادامه مسیر وجود ندارد، برای همین زوجین تصمیم می‌گیرند اینطور مواقع از هم جدا شده و هرکدام مسیر جداگانه زندگی خودشان را ادامه دهند، اما این میان زوجینی هستند که علی رغم اختلافات عمیق در زندگی، به دلیل وجود فرزند یا مسائل مالی و اجتماعی و یا هر دلیل دیگر مجبور به ادامه مسیر و همراهی با هم هستند. همراهی که با سردی و سکوت همراه است و می‌تواند در صورت ادامه برای هردوی آن‌ها خطرناک باشد.

فاطمه مرادی روانشناس در این باره اظهار کرد: طلاق عاطفی به معنای جدایی عاطفی و علاقه میان زوجین است، یعنی زوجین در این حالت هیچ تبادل عاطفی با یکدیگر نداشته و ابراز علاقه‌ای به هم ندارند. در این حالت ارتباط میان زوجین به لحاظ روحی و جسمی و روانی و حتی از نظر کلامی با یکدیگر قطع شده و زندگی آن‌ها رو به سردی و خاموشی کامل می‌رود.

مرادی گفت: طلاق عاطفی در حقیقت به این معنی است که زوجین زیریک سقف زندگی کرده، اما در عمل مانند زوج طلاق گرفته و جدا از هم هستند و حتی در این شرایط نمی‌توان آن‌ها را هم خانه دانست، چرا که افراد با هم خانه خود ارتباط کلامی دارند، اما زوجین در این حالت حتی از ارتباط کلامی با یکدیگر گریزانند.

 

نشانه‌های «طلاق عاطفی» چیست؟
این روانشناس به نشانه‌های طلاق عاطفی در زندگی زوجین اشاره کرد و افزود: اولین نشانه این است که زوجین به جای اینکه از دیدن یکدیگر و در کنار هم بودن احساس آرامش کنند، به محض دیدن هم احساس بدی دارند و هنگام دیدن طرف مقابل جملاتی مثل اینکه "باز دوباره پیداش شد" می‌گویند و اصلا تمایلی به دیدن یکدیگر ندارند.

مرادی گفت: نشانه دیگر وقوع طلاق عاطفی این است که زوجین هر کجا که می‌روند و پیش هر کسی که می‌نشینند، بدگویی همسر خود را می‌کنند و جلوی دیگران به یکدیگر متلک می‌گویند و به هم کنایه می‌زنند.

چنین زوجی تمایلی ندارند با یکدیگر دیده شوند و حتی حاضر نیستند با یکدیگر در مسیر کوتاهی همراه شوند و این حجم بیزاری و بی میلی نشانه بارز طلاق عاطفی است.

مرادی در ادامه با تاکید بر درمان پذیر بودن طلاق عاطفی گفت: وجود روانشناسان و مشاوران برای درمان چنین درد‌هایی در زندگی است و راهکار‌هایی وجود دارد که می‌تواند این طلاق عاطفی را درمان کرد.

این روانشناس گام اول در درمان طلاق عاطفی را مهارت "خوب گوش کردن" دانست و افزود: یکی از آسیب‌ها در روابط بین فردی در جامعه این است که بیشتر افراد صحبت‌های طرف مقابل را می‌شنوند، اما گوش نمی‌کنند، به این معنی که فقط صدای طرف را شنیده، اما به حرف‌های او دقت نمی‌کنند واین امر موجب می‌شود بسیاری سوءتفاهم‌ها پیش آمده و روابط دچار مشکل شود.

وی افزود: از طرفی زوجین باید نحوه گفت و گوی صحیح را هم یاد بگیرند و بتوانند با یکدیگر گفتگو کرده و مشکلات را با حرف زدن با هم حل کنند.
 

اجاقِ زندگی را گرم نگه دارید/ همسر شما حق و حقوقی دارد
راهکار بعدی این است که به زوجین آموزش داده شود که طرف مقابل آن‌ها حق و حقوقی دارد. متاسفانه در سیستم آموزش همواره فرد را با حق و حقوق خودش آشنا می‌کنیم، اما هیچ وقت آموزش ندادیم که دیگران هم حق و حقوقی دارند که باید آن‌ها را رعایت کرد.

این روانشناس تصریح کرد: باید به زوجین یاد داد طرف مقابل حق و حقوقی دارد که باید رعایت شود و باید حواسشان به خواسته‌های یکدیگر باشد، درست مثل دوران نامزدی که هریک از زوجین تلاش دارد خواسته‌های دیگری را برطرف کند و همین می‌شود که این دوران شیرینی زیادی برای زوجین دارد، اما متاسفانه بعد از ازدواج هریک از زوجین تنها به دنبال تامین نیاز‌های خود هستند و ادامه این روند، زندگی آن‌ها را به سمت و سوی طلاق عاطفی می‌برد.

در زندگی زوجین باید تلاش کنند اجاق عشقشان را مدام گرم نگه دارند و برای این گرم نگه داشتن باید بدون چشم داشت به دنبال تامین خواسته‌های یکدیگر باشند و برای حفظ رابطه تلاش کنند، در غیراینصورت اجاق زندگی سرد و خاموش می‌شود.

این روانشناس افزود: در راهکار بعدی باید زوجین یاد بگیرند که طرف مقابل هم یک انسان است و می‌تواند خطا‌هایی داشته باشد و هیچ انسانی بی خطا نیست.

مرادی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در روند درمان طلاق عاطفی باید به آن توجه کرد بحث تفاوت زن و مرد و آموزش این تفاوت‌ها به زوجین است، دو طرف باید ویژگی‌های یکدیگر را بشناسند و باید بدانند که زن و مرد با یکدیگر متفاوت هستند و شاید ویژگی که آن را تحقیر می‌کنند جزو ذات وجودی زن یا مرد باشد.

یکی دیگر از راهکار‌ها هم بحث مدیریت و کنترل خشم است و نیز بحث یادگیری کنترل اضطراب است.
این روانشناس گفت: راهکار مهم دیگر هم این است که مرد باید تامین کننده نیاز مهرِ زن باشد و زن نیز باید تامین کننده نیاز قدرت مرد باشد، یعنی مرد باید به زن مهر و محبت داشته و حس ارزش به او بدهد و زن نیز باید به حرف‌های مرد گوش کرده و حس قدرت به او بدهد.


به ۳ مولفه «عشق» احترام بگذارید
این روانشناس تاکید کرد: در مجموع زوجین برای درمان طلاق عاطفی باید یاد بگیرند که به سه مولفه عشق احترام بگذارند که این سه مولفه عبارتند از تامین نیاز‌های جنسی، احترام و تعهد.

مرادی گفت: در اولین مولفه، زوجین باید یاد بگیرند نیاز‌های جنسی یکدیگر را برطرف کنند. اگر نیاز جنسی هریک از زوجین، چه زن و چه مرد، برطرف نشود، رابطه به سردی می‌گراید و در این زمینه نیاز است زوجین مهارت‌های عشق ورزی و رابطه جنسی را یاد بگیرند و نباید برای این رابطه بر دیگری منت بگذارند.

در مولفه دوم که احترام است، زوجین باید یاد بگیرند به یکدیگر احترام گذاشته و همدیگر را بابت کارهایشان سرزنش و تحقیر نکنند.

این احترام باید با محبت و ترس همراه باشد، یعنی افراد نباید محبت مطلق داشته باشند، طوری که طرف مقابل آنقدر صمیمی شود که کار به بی احترامی بکشد و باید ضمن ابراز محبت، ترسی در وجود دو طرف باشد که نگران باشند کاری نکنند که طرف مقابل ناراحت شود.

وی افزود: مولفه سوم و مهم عشق هم بحث تعهد است، زوجین باید به یکدیگر تعهد داشته باشند و باید بدانند که حتی یک گفت و گوی صمیمی با جنس مخالف می‌تواند همسر آن‌ها را آزرده کرده و نسبت به زندگی سرد کند، بنابراین باید این تعهد را در تمام سطوح ارتباط خود با دیگران مدنظر قرار دهند و مراقب رفتار‌های خود با جنس مخالف باشند.
 

طولانی شدن طلاق عاطفی زوجین را بیمار می‌کند/ بیشترین خطر متوجه فرزندان است
مرادی در ادامه با بیان اینکه استمرار طلاق عاطفی بدون درمان آن می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد، گفت: طولانی شدن سردی رابطه می‌تواند موجب افسردگی و انزوای زوجین و بروز اختلالات روانی در آن‌ها شود.

تداوم این سردی می‌تواند هریک از زوجین را چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روحی بیمار کند و یا زمینه ساز یک سری خیانت‌ها شود که آسیب‌های جدی برای خانواده به همراه خواهد داشت.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب طلاق عاطفی متوجه فرزندان خانواده است. در حال حاضر اکثر افرادی که دچار اختلالات روانی هستند در دوران کودکی خود در خانواده‌های سردی بزرگ شده اند، خانواده‌هایی که در آن‌ها گرمای زندگی وجود نداشته و پدر و مادر رابطه خوبی با هم نداشته اند.

وی افزود: پدر و مادری که نتوانند به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند قطعا نمی‌توانند فرزندان خوبی تحویل جامعه دهند، بنابراین خطر بزرگ طلاق عاطفی متوجه فرزندان است و نیاز است زوجین در صورت مشاهده نشانه‌های طلاق عاطفی هرچه سریعتر برای درمان آن اقدام کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد