سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۲:۵۷
کد مطلب: 53670
۰

بلایی که گوش دادن به موسیقی قبل از خواب به سرتان می‌آورد

بلایی که گوش دادن به موسیقی قبل از خواب به سرتان می‌آورد
بیشتر مردم در طول روز و غالبا نزدیک زمان خواب به موسیقی گوش می‌دهند، اما آیا این می‌تواند در واقع باعث شود تا زودتر بخوابند یا خیر؟
 
دکتر مایکل اسکولین دانشیار روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلر آمریکا، متوجه شد که او نیمه شب با ترانه‌ای که در سرش بیدار است از خواب بیدار شده است، این امر فرصتی را برای مطالعه این مسئله که آیا موسیقی به ویژه آهنگ‌های ماندگار در ذهن، ممکن است بر الگوی خواب تاثیر بگذارد یا خیر؟ فراهم کرد.

مطالعه اخیر رابطه بین گوش دادن به موسیقی و خواب را مورد بررسی قرار داده و بر مکانیسمی که به ندرت مورد کاوش قرار گرفته است، تمرکز می‌کند؛ تصاویر موسیقی غیر ارادی یا «کرم گوش» به شرایطی اطلاق می‌شود که یک آهنگ بار‌ها و بار‌ها در ذهن فرد پخش می‌شود. این موارد معمولا هنگام بیداری اتفاق می‌افتد، اما اسکولین دریافت که این موارد در هنگام تلاش برای خواب نیز اتفاق می‌افتد.اسکولین می‌گوید: مغز ما حتی در زمان خواب یعنی هنگامی که فرد هیچ موسیقی را گوش نمی‌دهد، همچنان به پردازش موسیقی ادامه می‌دهد. همه می‌دانند که گوش دادن به موسیقی احساس خوبی دارد.

نوجوانان و جوانان به طور مرتب در نزدیکی زمان خواب موسیقی گوش می‌دهند، اما گاهی ممکن است اتفاقات دیگری را برای فرد رقم بزند؛ هرچه بیشتر به موسیقی گوش دهید، بیشتر احتمال دارد مبتلا به کرم گوش شوید که اختلالات خواب را در پی خواهد داشت.افرادی که به طور منظم کرم گوش را در شب تجربه می‌کنند، یک یا چند بار در هفته، در مقایسه با افرادی که به ندرت کرم گوش دارند، شش برابر کیفیت خواب پایین‌تری دارند.این مطالعه شامل یک نظرسنجی و یک آزمایش آزمایشگاهی بود که شامل ۲۰۹ شرکت کننده بود که یکسری نظرسنجی‌ها را در مورد کیفیت خواب، عادات گوش دادن به موسیقی و فرکانس کرم گوش انجام دادند، از جمله اینکه چقدر کرم گوش را هنگام خوابیدن، بیدار شدن در نیمه شب و بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب تجربه می‌کنند.

اسکولین می‌گوید: قبل از خواب ما سه آهنگ محبوب و جذاب پخش کرده و به طور تصادفی شرکت کنندگان را برای گوش دادن به نسخه‌های اصلی آن آهنگ‌ها ترغیب کردیم؛ شرکت کنندگان پاسخ دادند که آیا و چه وقت کرم گوش را تجربه کرده‌اند، سپس ما تجزیه و تحلیل کردیم که آیا این بر روی فیزیولوژی خواب شبانه آن‌ها تاثیر می‌گذارد یا خیر. افرادی که دچار کرم گوش شده بودند، بیشتر به خواب رفته، اما تعدد بیدار شدن‌های شبانه بیشتری را داشتند و زمان بیشتری را در مراحل سبک خواب گذراندند.

علاوه بر این در این مطالعه فرآیند قرائت EEG (سوابق فعالیت الکتریکی در مغز)، از یک مطالعه تجربی برای بررسی نشانگر‌های فیزیولوژیکی تثبیت حافظه وابسته به خواب، تجزیه و تحلیل شد. تحکیم حافظه فرآیندی است که طی آن خاطرات موقتی به طور خود به خود در هنگام خواب واکنش داده و به فرم طولانی مدت‌تری تبدیل می‌شوند.او می‌گوید: ما فکر می‌کردیم افراد هنگام خواب می‌توانند کرم گوش داشته باشند، اما نمی‌دانستیم که افراد گزارش اعلام کنند که به طور منظم با کرم گوش از خواب بیدار می‌شوند. ما این موارد را هم در نظرسنجی و هم طی مطالعه تجربی مشاهده کردیم.

شرکت کنندگانی که دارای کرم گوش بودند در هنگام خواب نوسانات کندتری نشان دادند که نشانگر فعال سازی مجدد حافظه است. افزایش نوسانات آهسته بر منطقه مربوط به قشر شنوایی اولیه که در پردازش کرم گوش در هنگام بیداری نقش دارد، غالب بود.

اسکولین بیان می‌کند: تقریبا همه تصور می‌کنند موسیقی خواب آن‌ها را بهبود می‌بخشد، اما ما دریافتیم کسانی که بیشتر به موسیقی گوش می‌دهند، بدتر می‌خوابند. آنچه واقعا تعجب آور بود این بود که موسیقی منجر به کاهش کیفیت خواب شده و ایجاد حدود دو برابر کرم گوش می‌شود.

این مطالعه نشان داد افرادی که عادت گوش دادن به موسیقی بیشتری دارند، کرم گوش مداوم و کاهش کیفیت خواب را تجربه می‌کنند. این نتایج برخلاف این تصور که موسیقی به خواب کمک می‌کند، است. سازمان‌های بهداشتی معمولا گوش دادن به موسیقی آرام قبل از خواب را توصیه می‌کنند، توصیه‌هایی که عمدتا از مطالعات خود گزارش شده ناشی می‌شود. اسکولین به طور عینی ارزیابی کرده است که مغز خوابیده حتی پس از توقف موسیقی به پردازش آن برای چندین ساعت ادامه می‌دهد.

او با علم به اینکه کرم گوش بر کیفیت خواب تاثیر منفی می‌گذارد، توصیه می‌کند در صورت اذیت شدن با کرم گوش، گوش دادن به موسیقی را متوقف کرده و گاهی استراحت کنید. زمان بندی موسیقی نیز مهم است، سعی کنید از استفاده از آن قبل از خواب خودداری کنید.

او گفت: اگر به طور معمول عادت دارید قبل از خواب موسیقی گوش دهید، احتمال دارد به کرم گوش دچار شوید، بنابراین بهتر است قبل از خواب این عادت را ترک کنید.

روش دیگر برای خلاص شدن از شر کرم گوش، فعالیت شناختی است؛ تمرکز کامل روی یک کار، مشکل یا فعالیت باعث می‌شود مغز شما از کرم گوش منحرف شود. در نزدیکی ساعت خواب به جای اینکه مشغول یک فعالیت طاقت فرسا یا کاری شوید که خواب شما را مختل می‌کند مانند تماشای تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی، اسکولین پیشنهاد می‌کند پنج تا ۱۰ دقیقه وقت خود را صرف نوشتن لیست کار‌ها کنید. یک مطالعه قبلی نشان داد که شرکت کنندگانی که پنج دقیقه وقت صرف نوشتن کار‌های آینده قبل از خواب کردند، به تخلیه این افکار نگران کننده در مورد آینده کمک کرده و زودتر به خواب رفتند.

 
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند