سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۶
کد مطلب: 53674
۰

شیوه برخورد با افرادی که مدام در محیط کار ابراز وجود می‌کنند

شیوه برخورد با افرادی که مدام در محیط کار ابراز وجود می‌کنند
به نقل از RallyBright، تیم‌های کاری تا حدودی مانند یک خانواده هستند. با این حال، هنگامی که گروهی از مردم که دارای شخصیت‌های متفاوت هستند، مجبور به همزیستی با یکدیگر می‌شوند، همه چیز همیشه خوب و عالی پیش نمی‌رود.

در حالی که بعضی از تیم‌ها دارای افراد با تیپ‌های شخصیتی هستند که به خوبی تعادل یکدیگر را برقرار می‌کنند، بسیاری از آن‌ها یک یا دو شخصیت مسلط بر بقیه دارند که پویایی تیم را از بین می‌برند.

وجود اعضایی در تیم که بیشتر از بقیه صحبت می‌کنند، به خودی خود چیز بدی نیست، اما وقتی این اعضا بر مکالمات و جلسات مسلط می‌شوند، تعامل سایر همکاران را خفه می‌کنند. این می‌تواند باعث شود افراد حس کنند محل کارشان مکان ناامنی برای مشارکت، انتقاد سازنده و ارائه نظرات متنوع است و در نهایت به روحیه آن‌ها آسیب برساند.

گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد، زیرا شخص سلطه گر فاقد خودآگاهی است، یا از نظر مشارکت بسیار برون گرا و هیجان زده است. در بقیه مواقع به این دلیل است که فرد درگیری "Enforcer" دارد. کسانی که این نگرش را دارند باور دارند که مهمترین چیز این است که "برنده" شوند و نیاز‌های خود را برآورده کنند، حتی اگر به روابطشان آسیب برسد.

مقابله با این مشکل شجاعت می‌خواهد، اما اگر می‌خواهید هماهنگی را در تیم خود برقرار کنید، حل آن بسیار حیاتی است. این که آیا شما مدیر یک کارمند سلطه گر هستید، یا یک همکار هستید که می‌خواهید رفتار هم تیمی خود را مهار کنید، یا یک حرفه‌ای که می‌خواهد تمایل خود را برای تصاحب قدرت کنترل کند، در این جا نحوه حل موثر این مسئله بیان شده است:

روی خودآگاهی خود کار کنید
مشارکت در جلسات به طور طبیعی توسط افراد پرحرف و برون گرا صورت می‌گیرد. اما کارمندان با شخصیت مسلط ممکن است درک نکنند که مشارکت مکرر آن‌ها باعث می‌شود همکاران ساکت‌تر از حرف زدن خودداری کنند.

اگر در جلسات سریع شروع به صحبت می‌کنید، خوب است روی خودآگاهی خود کار کنید تا مطمئن شوید دیگران را از تعامل باز نمی‌دارید. اگر چیز‌های زیادی برای گفتن دارید، از خود بپرسید: "آیا من مکث می‌کنم تا ببینم شخص دیگری هم حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟ " و "آیا متوجه می‌شوم که چند دقیقه است بی وقفه در حال صحبت کردن هستم؟ "

به طور کلی، آگاهیِ بیشتر از شخصیت و رفتار‌های خود در زمینه‌های مختلف می‌تواند مفید باشد. ابزاری مانند ارزیابی شخصیت DISC - معیاری از سبک رفتاری مبتنی بر ویژگی‌های سلطه، نفوذ، ثبات و وظیفه شناسی - از جمله مواردی است که در محل کار برای کمک به کارکنان در تعمیق ارزش درک خود استفاده می‌شود.

کمی وقت بگذارید و برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد اولویت‌های خود از DISC و سایر تست‌های ارزیابی در دسترس، کمک بگیرید.


دیگران را به گفتگو ترغیب کنید
اگر در جلسه‌ای هستید که در آن یک نفر در حال صحبت کردن مداوم است، از سایر کارمندان نیز بخواهید که نظراتشان را مطرح کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند احساس ارزش کنند و به همکاران مسلط یادآوری می‌کند که نظرات هم تیمی‌های آن‌ها نیز مهم است.

همچنین این کار فشار را از همکارانی که تیپ شخصیتی صلح جو دارند و می‌خواهند مطمئن شوند نظرات همه شنیده می‌شود، بردارد.

مرز ایجاد کنید
اگر کسی که شخصیت مسلط دارد اغلب در حین صحبتِ دیگران حرفشان را قطع می‌کند، باید مرز‌هایی تعیین کنید تا این رفتار بد متوقف شود.

ممکن است با انگشتتان نشان دهید هنوز نوبت آن‌ها نرسیده است. یا می‌توانید بگویید که می‌دانید آن‌ها می‌خواهند صحبت کنند، اما ابتدا باید نظر دیگران را نیز بپرسید.


مودبانه حرف آن‌ها را قطع کنید و جهت مکالمه را تغییر دهید
اگر مدتی طولانی است که فرد چیره در حال صحبت است، به طوری که زبان بدن همکاران شما نشان می‌دهد که دارند از این قضیه خسته می‌شوند، راهی برای قطع صحبت او البته به طور مودبانه پیدا کنید.

یک تکنیک، استفاده از مطالبی که آن‌ها گفته اند به عنوان نقطه پرش و شروع بحثی مثبت است. به عنوان مثال، صحبت آن‌ها را قطع کنید و بگویید: "من آن چه را که در مورد این موضوع گفتید دوست دارم. اما اجازه بدهید ببینیم دیگران چه نظری دارند. "

به طور خصوصی با آن همکار صحبت کنید
اگر این تاکتیک‌ها جواب نداد، وقت آن است که مدیر کارمندی که دائما ابراز وجود می‌کند را کنار بکشد. اگر مدیر شما هستید، به آن‌ها بگویید که این طور نیست که نمی‌خواهید نظر آن‌ها را بشنوید. در عوض، شما فقط می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که بقیه هم فرصتی برای بیان ایده هایشان دارند.

توضیح دهید که قصد دارید فضایی ایجاد کنید که همه از حضور در آن احساس خوشایندی داشته باشند. آن‌ها را متوجه کنید که وقتی همیشه یک نفر سریع شروع به صحبت کردن می‌کند، انجام این امر دشوار می‌شود.

اگر آن‌ها حرف دیگران را قطع می‌کنند، مودبانه به این نکته اشاره کنید که شما اشتیاق آن‌ها را دوست دارید، اما لازم است قبل از این که حرفشان را شروع کنند، بقیه افراد صحبت خود را به پایان برسانند.

اجازه مداخله ندهید
اگر صحبت شما اغلب توسط یک شخصیت چیره قطع می‌شود و مدیر کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد، این ممکن است باعث ناامیدی شما شود. اگر می‌توانید، هر وقت شخص غالب صحبتتان را قطع کرد، به جای این که به او اجازه دهید بگویید: "ببخشید، حرف من هنوز تمام نشده است و می‌خواهم ادامه دهم. " یا "ببخشید فلانی، اجازه بده، تنها کمی از حرفم باقی مانده است. "

راهکار‌های دیگر برای مدیریت پویایی تیمی که یک شخصیت مسلط در خود دارد
اگر این استراتژی‌ها موثر واقع نشدند و رفتار شخص واقعاً اذیت کننده بود، شاید عاقلانه باشد از قسمت منابع انسانی بخواهید مداخله کند.

در غیر اینصورت، اگر این روش هم موثر واقع نشد، شاید زمان آن باشد که بررسی کنید آیا این محیط کار مناسب شما هست یا خیر. وقتی همکاران شما به این موضوع توجهی نمی‌کنند، ایرادی ندارد به دنبال محل کاری با محیط هماهنگ‌تر باشید.

هیچ شکی در این نیست که رو به رو شدن با مسئله کارمند مسلط احساس ناخوشایندی دارد. اما این موضوع برای برقراری هماهنگی در تیم بسیار مهم است. این یک مسئله متداول است که بسیاری از شرکت‌ها با آن مواجه هستند. پرداختن به آن، به نفع فرهنگ کار است و فضای امن تری را برای مشارکت دیگران ایجاد می‌کند.

بخاطر داشته باشید که اکثر کارمندان مسلط نیت خوبی دارند. مقابله مستقیم با این مسئله نه تنها به نفع هم تیمی‌های آن هاست، بلکه به خود آن‌ها هم کمک می‌کند تا مهارت شنیداری و تیم سازی خود را تقویت کنند و موفقیت حرفه‌ای بیشتری کسب کنند.

 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين