سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۷
کد مطلب: 54259
۵

آنتی بادی واکسن برکت خنثی کننده سه جهش نگران کننده ویروس کرونا

آنتی بادی واکسن برکت خنثی کننده سه جهش نگران کننده ویروس کرونا
واکسن کووایران برکت که محصول تلاش محققان و دانشمندان جوان ایرانی است مدتی است که مجوز مصرف را با اتکا به دانش بومی دریافت کرد و ایران به یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان تبدیل شد.کووایران برکت یک نمونه واکسن کووید-۱۹ است که توسط گروه صنعتی ایرانی شفا فارمد تولید شده‌است.

در ابتدا تست حیوانی واکسن موفقیت‌آمیز خواندند، همچنین کووایران برکت از سوی سازمان غذا و داروی ایران برای آزمایش بر روی انسان نیز تأییدیه دریافت نموده‌است. طیبه مخبر، اولین داوطلب که واکسن کووایران برکت را دریافت کرد دختر محمد مخبر مدیر ستاد بود.

واکسن «کوو ایران برکت» مجوز مصرف را در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ بدست آورد. مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به نام "کوو ایران برکت" پنجم اردیبهشت در هتل ارم تهران آغاز و طی آن این واکسن به سه داوطلب، دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی، حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و محمدعلی امیرزرگر ایمونولوژیست و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران تزریق شد. فاز سوم مطالعه بالینی برروی جمعیت ۲۰ هزار نفری در ۶ شهر انجام شد. از مجموعه داوطلبان مرحله سوم تست بالینی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر درشهرهای تهران و کرج و مابقی از چهار شهر بوشهر، اصفهان، مشهد و شیراز هستند.
 

 در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، نخستین محصول تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا به نام «کوو ایران برکت» در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی رونمایی شد. این خبر را سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد. لازم است ذکر شود که سعید نمکی، آنرا کم عارضه‌ترین و کم خطر ترین واکسن جهان معرفی کرده‌است.


دکتر مینو محرز مدیریت «پروژه ساخت واکسن کرونا در ایران» را برعهده دارد. او متخصص بیماری‌های عفونی، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران (IRCHA)، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است. محرز همچنین به عنوان کارشناس سازمان جهانی بهداشت دربارهٔ بیماری ایدز در ایران و منطقه مدیترانه شرقی پژوهش می‌کند.

وی گفت: مدت ها صبر کردم تا این لحظه فرابرسد تا هم خودمان واکسن بزنیم و همه به مردم اعلام کنیم که این واکسن موثر و بی خطر است.  

محرز همچنین در رادیو سلامت گفت: واکسن "کوو ایران برکت" بیش از انتظار ما ایمنی‌زایی داشته است؛ واکسیناسیون تنها و بهترین راه برای شکست زنجیره انتفال کروناست؛ من فکر‌ می‌کنم باید این واکسن هرچه زودتر در اختیار مردم قرار بگیرد و مجوز مصرف اضطراری را اخذ کند و بر اساس ارزیابی‌های موجود، تاثیرگذاری این واکسن از نظر آنتی بادی‌های خنثی کننده حدود 80 درصد است؛ ضمن اینکه این واکسن عارضه جدی هم نداشته است.

 
دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه با شرکت در مرحله سوم مطالعات بالینی واکسن کووبرکت به عنوان داوطلب، این واکسن را تزریق کرد.

وی بر تزریق واکسن ایرانی تاکید کرد و گفت: واکسن ایرانی را تزریق کرده‌ام؛ اگرچه برخی گفتند آب مقطر زده‌ام یا واکسن فایزر تزریق کرده‌ام اما اینطور نیست. من دو دز واکسن ایرانی کوو برکت را تزریق کرده‌ام و خدارو شکر آنتی بادی خوبی هم در بدن من تشکیل شده است.
 
به نقل از مدیر پروژه تولید واکسن «کوو ایران برکت»، این واکسن در فاز دوم دارای ایمنی‌زایی بالای ۹۳درصد بوده است. به گفتۀ حمیدرضا جمشیدی رئیس گروه دارویی برکت، با تزریق این واکسن ۹۳.۸ درصد آنتی‌بادی نوترالیزان که پادتن اختصاصی کروناست، در افراد بالا می‌رود.

به گفته حسن جلیلی، مدیر پروژه تولید واکسن «کوو ایران برکت»، تاکنون ۱۲ کشور جهان از جمله کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی و یک کشور اروپایی متقاضی این واکسن بوده اند.
 
واکسن کوو ایران برکت در برابر کرونا دلتا موثر است
عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران از تاثیر چندین برابری واکسن کوو ایران برکت در برابر کرونای دلتا خبر داد.
دکتر اصغر عبدلی - فناور پروژه واکسن کوو ایران برکت به ایرنا گفت: همه ویروس های جهش یافته کرونا که وارد کشور می شوند بررسی می شوند، تاکنون سه واریانت (گونه) نگران کننده بود که آنتی بادی حاصل از واکسن "کوو ایران برکت" همه آنها را خنثی می کند و اثربخشی واکسن برکت روی واریانت‌ ویروس دلتا کرونا در تست خنثی‌سازی (cVNT) مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد سرم افرادی که در فاز یک و دو واکسن کوو ایران برکت شرکت و واکسن دریافت کرده بودند، دارای آنتی‌بادی به میزان موثری در برابر کرونای دلتاست.
او گفت: پیش از این هم اثر خنثی سازی این واکسن روی واریانت انگلیسی و واریانت آفریقای جنوبی ثابت شده بود.
وی ادامه داد: اگر کسی واکسن کوو ایران برکت را زده باشد، بدن او هنگام مواجه شدن با کرونای دلتا به خوبی مقاومت خواهد کرد.  
 

واکسن برکت ایمن تر و موثرتر از واکسن های وارداتی است
عبدلی افزود: نتایج بررسی مقایسه "کوو ایران برکت" با واکسن های وارداتی موجود در کشور، نشان می دهد واکسن برکت آنتی بادی بیشتر ایجاد می کند و نسبت به واکسن های موجود، ایمن تر و موثرتر است. عبدلی با اشاره به اینکه مطالعاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده، این موضوع را تایید کرده است، گفت: واکسن برکت نسبت به پلتفورم های مشابه موجود در کشور آنتی بادی بالاتری را ایجاد می کند.  

فناور پروژه واکسن کوو ایران برکت خاطرنشان کرد: اگر این واکسن، جوابگوی گونه های جدید نباشد؛ به دلیل این که روند تولید در اختیار خودمان است به راحتی می توان واکسنی تولید کرد که پوشش گونه های جدید را داشته باشد.

وی مدیون این آب و خاک هستیم و دل در گرو این سرزمین داریم. نهایت سعی خود را خواهیم کرد تا با تمام توان و وجود در خدمت مردم این مرز و بوم باشیم.
 
همچنین در این باره «رضا علیزاده»، فناور واکسن کوو ایران برکت و مدرس دانشگاه شهید مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: از زمانی که ویروس کرونا به‌عنوان یک اپیدمی سخت و طاقت‌فرسا از کشور چین آغاز شد، در ایران نیز با توجه به اهمیت بررسی شناخت نوع بیماری و مبارزه با آن، مورد توجه ویژه و اساسی قرار گرفت.
 

وی بیان کرد: بعد از بررسی‌های به‌عمل‌آمده در اسفند 98 و مستندات و تحقیقات انجام یافته، مشخص شد که می‌توان واکسنی برای مقابله با این بیماری تولید و کنار آن دارویی نیز طراحی کرد. این فناور ادامه داد: بعد از انجام مطالعات اولیه کروناشناسی و استفاده از دیتابیس جهانی کرونا، مهم‌ترین مشکل، دسترسی به ویروس بود که در داخل کشور با بیماران مختلف مصاحبه و بحث کردیم و با جداسازی ویروس و ایزوله‌سازی و در نهایت فرموله‌سازی آن و تست به‌روی حیوانات آزمایشگاهی مشخص شد که کاندید واکسن، در برابر بیماری مؤثر و ایمن است و تصمیم‌گیری بر این شد تا به‌شکل صنعتی به تولید این واکسن پرداخته شود.

علیزاده تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شد و امیدواریم خط تولید این واکسن به‌شکل مناسب ادامه داشته باشد و توصیه ما به مردم این است که این واکسن تأثیر لازم را در برابر ویروس کرونا دارد و بهتر است مردم اطلاعات واکسن را از افراد متخصص بگیرند چرا که دریافت اطلاعات از افراد غیرمتخصص می‌تواند به‌ضرر خود مردم باشد.
 
 
هم‌اکنون نیز به‌برکت نظام مقدس ایران اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری، تولید ساخت واکسن کوو ایران برکت در کشور در فازهای مختلف در حال اجراست و در برابر «دلتا ویروس» نیز مؤثر واقع شده است.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز جمعه 4 تیرماه 1400 دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند. رهبر انقلاب اسلامی پس از تزریق واکسن، با تشکر از همه دست‌اندرکارانی که با دانش، تجربه و کوشش علمی و عملی خود کشور را از این افتخار ملی و کار آبروبخش برخوردار کردند، گفتند: از وزیر محترم و همه مجموعه بهداشتی و درمانی کشور، از آقای مخبر و همکارانشان که در این قضیه نیز همچون مسائل دیگر با دلسوزی، علاقه‌مندی، ابتکار و توانایی ظاهر شدند، و از آقایان دکتر مرندی و دکتر سجادی به دلیل مراقبت‌های همیشگی از وضع سلامتی بنده، صمیمانه تشکر می‌کنم.منبع
 

 
چرا واکسن‌ برکت گران‌تر از سینوفارم است؟
به گفته یک متخصص ویروس شناسی موادی که در شرایط تحریم به دست ما یا هر تولیدکننده‌ای در داخل کشور می‌رسد، قیمتش بسیار بالاتر از آنچه که در بازار جهانی به فروش می‌رسد، است و اگر با کمبود آن مواجه نباشیم حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برای برای مصرف کننده داخلی گران‌تر در می‌آید چرا که انتقال پول هزینه اضافه‌تری را تحمیل می‌کند و برای مثال اگر شما بخواهید یک میلیون دلار را به خارج کشور انتقال دهید ۲۰۰ هزار دلار یعنی ۲۰ درصد آن هزینه انتقال می‌شود و همچنین هزینه‌های حمل و کشتیرانی و سایر هزینه‌ها به دلیل تحریم بسیار زیاد است و همه این موارد موجب افزایش هزینه‌ها و قیمت واکسن می‌گردد.

حسین کیوانی متخصص ویروس شناسی در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سوال که چرا واکسن‌ برکت گران‌تر از سینوفارم است؟، گفت: ممکن است برخی از ویروس‌ها نظیر سرخک و سرخجه بسیار سریع تکثیر ‌شوند و این در حالی است که تکثیر در بعضی از ویروس‌ها بسیار سخت است و این ویروس‌ها به امکانات حفاظت زیستی بالاتری احتیاج دارند و برای مثال ویروس کرونا به سطح ۳ این امکانات نیاز دارد، در حالی که ما این امکانات را تا سطح ۴ داریم.
 

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه فراهم کردن این امکانات هزینه‌بر است، افزود: موادی هم که برای تولید واکسن استفاده می‌کنیم، هزینه‌بر هستند و کل دنیا با کمبود آن‌ها مواجه اند و تا آنجایی که من اطلاع دارم این مواد با ارز آزاد تهیه می‌شوند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.