سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۹
کد مطلب: 54274
۱

برای درمان احساس خستگی دائم چه کار کنیم؟

برای درمان احساس خستگی دائم چه کار کنیم؟
به گزارش very well mind، همه‌ی افراد دوره‌هایی خواب‌آلودگی و انرژی کم را پشت سر می‌گذرانند، اما اگر از طریق خواب یا استراحت آرامش پیدا نمی‌کنید، وقت آن است که به خستگی مفرطتان رسیدگی کنید. این خستگی ممکن است ناشی از مشکلات پزشکی یا روانی مانند افسردگی باشد.
 
فرسودگی، خواب‌آلودگی و احساس خستگی در هنگام افسردگی طبیعی است. افسردگی خود به تنهایی می‌تواند منجر به فرسودگی، بی‌علاقگی و بی‌حالی شود.

نشانه‌های فرسودگی هنگام افسردگی عبارت‌اند از:
مشکل خوابیدن
مشکل بیدار ماندن
سخت بیدار شدن هنگام صبح
زیاد خوابیدن
اگر در طول روز و شب بیشتر بی قراری و خواب آلود هستید تا پر انرژی و به محض بلند شدن و حرکت، احساس کندی و بی‌انگیزگی می‌کنید، زمان آن است که تغییرات جزئی ایجاد کنید. این ۹ روش به افزایش انرژی شما کمک می‌کند.


به پزشک شخصی خود مراجعه کنید
اگر خستگی مفرط مانع کار‌های روزمره شما می‌شود، اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک است. آن‌ها می‌توانند شرایط مرتبط با سلامتی شما را مانند کم خونی، کم کاری تیروئید، آپنه خواب، بیماری قلبی، دیابت، سندرم خستگی مزمن، یا دارو‌های خاص را که منجر به خواب‌آلودگی بیش از حد می‌شود، کنترل کند. آن‌ها همچنین می‌توانند در مورد مراجعه به یک متخصص بهداشت روان با شما صحبت کنند.


هر روز یک هدف ورزشی و ذهنی داشته باشید
تحقق هدفی که بیش از حد پیچیده باشد و یا مراحل زیادی داشته باشد، احساس فشار زیادی ایجاد می‌کند خصوصاً وقتی احساس خستگی می‌کنید. هر روز یک هدف قابل دسترسی برای خود قرار دهید، زیرا برنامه‌ریزی و ایجاد روال، رفتار‌های سالم را به عادت‌های مثبت تبدیل می‌کند.

این کار می‌تواند به سادگی یک پیاده‌روی در یک روز شلوغ که فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد باشد، اما در نظر داشته باشید که از انجام آن لذت ببرید. مهم است فرد فعالیتی را انجام دهد که از فشار بیش از حد یا تخریب روحیه در امان باشد.


فعالیت‌های روزانه‌تان را در دفتری بنویسید
در آخر روز مرور و نوشتن موفقیت‌های روزتان به کسب انگیزه بیشتر برای گذراندن روز‌های باقی‌مانده کمک می‌کند. هر موفقیت ماده شیمیایی دوپامین را آزاد کرده و رفتار سالم را تقویت می‌کند.

برای مثال: اگر هدفتان را که پیاده‌روی بیست دقیقه‌ای است، بنویسید و پس از انجام آن را خط بزنید، مقداری مواد شیمیایی مثبت آزاد می‌شود. اگر روز بعد بی‌انگیزه باشید، فکر کردن به موفقیت روز قبل باعث می‌شود دوباره آن را تکرار کنید.

خودتان را تکان دهید
شرکت در تمرین‌ها و ورزش‌هایی که لذت می‌برید می‌تواند در بهبود حال و انرژیتان موثر باشد. پیدا کردن انگیزه برای حرکت هنگامی که احساس خستگی می‌کنید چالش‌برانگیز است. قدم اول پیدا کردن کاری است که آن را دوست دارید. سپس هدف‌گذاری کنید که یک بار در روز حتی برای ده دقیقه آن را انجام دهید.

مسئولیت‌پذیری برای کسانی که با انگیزه شخصی دست و پنجه نرم می‌کنند نکته مهمی است. برای مثال با دوستتان تماس بگیرید و برای ورزش روزانه قراری تعیین کنید. پیاده‌روی، دوچرخه سواری، یوگا، شنا، انجام ورزشی تفریحی مانند گلف، تنیس و حتی کار کردن در حیاط راه‌هایی عالی برای جا دادن ورزش در برنامه روزانه‌تان و افزایش انرژی است.

مدیتیشین و آرامش ذهن را تمرین کنید
مدیتیشن، آرامش ذهن و تمرین تنفس می‌تواند به ذهن و بدنتان کمک کند تا پرانرژی‌تر باشید. علاوه بر آن، هر روز فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا تفاوت را احساس کنید. از این زمان استفاده کنید تا از آنچه در ذهن و بدنتان می‌گذرد آگاه شوید. با پنج دقیقه در روز شروع کنید و چندین بار در روز آن را تکرار کنید. پس از انجام تمرین خواهید فهمید که تمرکز و آگاهی بیشتری در طول روز دارید.

روی هوای تازه و نور تمرکز کنید
روشن کردن محیط با نور می‌تواند برای روحیه و انرژی شما معجزه کند. تمام پرده‌های خانه خود را باز کنید. بیرون بروید و قدم بزنید. اگر هوا خوب نیست یا نمی‌توانید از خانه خارج شوید، هنگام مطالعه یا کار با رایانه کنار پنجره بنشینید.

انتظارات خود را تنظیم کنید
اگر انتظار دارید هر روز صبح پر از انرژی از رختخواب بلند شوید، باعث می‌شود استرس و اضطراب بیشتری داشته باشید. به جای انتظار کمال، درک کنید که بعضی روز‌ها ممکن است از روز‌های دیگر راحت‌تر باشد. اگر بتوانید انتظارات خود را کمی پایین بیاورید، ممکن است موفقیت بیشتری کسب کنید.

برای انجام این کار، امروز یک کار کوچک را که به تقویت انرژی شما کمک کند، انتخاب کنید. به عنوان مثال، راه خیابان تا خانه‌تان را بالا و پایین بروید، ۱۰ دقیقه یوگا انجام دهید یا بیرون بروید و در هوای تازه تنفس کنید. هدف خود را یادداشت کرده و پس از انجام، آن را بررسی کنید.

اگر در بیدار شدن و بلند شدن از رختخواب مشکل دارید، علاوه بر داشتن یک برنامه، می‌توانید روز خود را با چند دقیقه تمرین تنفس شروع کنید. خصوصاً اگر پس از بیدار شدن از خواب استرس دارید.

بهداشت خواب خود را عیب‌یابی کنید
بهداشت خواب برای توصیف عادات خواب سالم یا رفتار‌هایی به کار می‌رود که به شما کمک می‌کند تا توانایی به خواب رفتن و خوب خوابیدن در طول شب را در خود بهبود دهید. رعایت بهداشت خواب می‌تواند کیفیت و کمیت خواب هر شب شما را بهبود بخشد. همچنین در سلامت جسمی و روانی شما نقش بسزایی دارد.

برای کمک به بهبود بهداشت خواب خود، حتماً یک روال شبانه را دنبال کنید و برای فعالیت‌های آرامش‌بخش وقت بگذارید. یافتن روش‌هایی برای رها شدن از فکر قبل از خواب به شما این امکان را می‌دهد که ذهنتان ساکت شود، بدن خود را آرام کنید و شب بهتر بخوابید. همچنین، هر روز تقریباً در همان ساعات بیدار شوید و بخوابید. در ساعات اولیه شب وسایل الکترونیکی را محدود و حداقل ۶۰ دقیقه قبل از خواب آن‌ها را خاموش کنید.

با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید
احساس خستگی مداوم می‌تواند نشانه‌ای از یک مسئله مربوط روان مانند افسردگی باشد. اگر خواب آلودگی شما بیش از حد شده و کنترل آن دشوار است، به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید. صحبت با یک درمانگر، روانشناس یا روانپزشک با درمان مسئله به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید. آن‌ها همچنین با همکاری شما می‌توانند انرژیتان را تقویت کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .