جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ / ۰۱:۴۳
کد مطلب: 54871
۰

شبکه‌های اجتماعی در طلاق عاطفی موثر است

شبکه‌های اجتماعی در طلاق عاطفی موثر است
به گزارش میگنا یلدا هاشم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با تأثیر مستقیم شبکه‌های اجتماعی بر طلاق عاطفی زوجین، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی مکانی است با قابلیت‌های جدید و پرتحرک و همین شاخصه باعث گرایش جوانان به این شبکه‌ها شده، به ویژه افرادی که دارای بیماری خودشیفتگی، یا افرادی که میل به محبوبیت و توجه دارند و همچنین کسانی که برای فرار از موقعیت خانواده و مشکلات زندگی خود به این فضاها روی می‌آورند.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد رویکرد جدید کسب درآمد در فضای مجازی هستیم که باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود، افزود: نباید از تأثیر فضای مجازی بر سلامت جسم و روان چشم پوشی کرد، افسردگی و اضطراب به ویژه در کسانی که بیش از دو ساعت در روز از این فضا استفاده می‌کنند بیشتر است که این امر کاهش اعتماد به نفس و رفتارهای نامتعارف و اعتیاد را به دنبال دارد.

این روانشناس در خصوص اثرات این فضا در زندگی خصوصی افراد، گفت: احساس نیاز کاذب به این شبکه‌ها باعث کاهش ارتباط چهره به چهره و گوشه‌گیری اجتماعی افراد، خشم، حسادت و تنفر افراد نسبت به خودشان نیز خواهد شد.

هاشم‌زاده در خصوص تأثیر این فضا بر فرهنگ و جامعه افزود: گرایش جوانان به این شبکه‌ها باعث بیشتر شدن حس تنهایی می‌شود اما ارتباطات افرادی که از نظر موقعیت جغرافیایی از یکدیگر دور هستند، را آسان کرده است. در صورتی که این فضا کنترل شده و با شناخت کافی از قابلیت‌های آن در دسترس عموم قرار گیرد؛ می‌تواند اثرات مثبت هم داشته باشد در غیر این صورت از نظر روانی می‌تواند باعث انزوا و گوشه‌گیری اجتماعی افراد و هویت‌زدایی آنان شود.

هاشم‌زاده با بیان اینکه شبکه‌های مجازی می‌تواند باعث تشدید طلاق عاطفی می‌شود، اظهار کرد: افراد با استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی از یکدیگر دور و این امر منجر به طلاق عاطفی می‌شود. از همدلی و همراهی افراد به مرور کاسته شده و سوءتفاهم‌هایی مانند خشونت در بین زوجین افزایش می‌یابد.

همچنین اختلافات خانوادگی و استفاده بیش از حد والدین از این فضا بر فرزندان نیز تأثیر می‌گذارد؛ زیرا فرزندان نادیده گرفته شده و تنها از نظر فیزیکی کنار والدین هستند و از نظر عاطفی توجهی به آنها نمی‌شود و با در دسترس قرار دادن وسایل ارتباطی در اختیار کودکان سنین پایین از خطرات، تبعات و آسیب‌هایی که می‌تواند به آنها وارد شود، بی‌اطلاع هستند.

وی خاطرنشان کرد: تأثیر نقش رسانه ملی را هم نباید نادیده گرفت، با نمایش برنامه‌های خلاقانه می‌توان گرایش جوانان و کودکان را به شبکه‌های اجتماعی کاهش داد تا از آسیب‌های وارده به آنها جلوگیری کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند