سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ / ۲۲:۵۷
کد مطلب: 55089
۳

خوب بخورید و باغ درون تان را مرتب کنید

عفت حیدری
خوب بخورید و باغ درون تان را مرتب کنید
گرچه ما از آنچه می خوریم بسیار غافل هستیم، اما بدن ما با هر سوختی که به آن بدهید، با بهترین کیفیت مدیریت می شود. وقتی به پمپ بنزین می روید، سه انتخاب دارید، بنزین معمولی بزنید یا بنزین متوسط یا بنزین عالی و سوپر. اغلب ماشین ها با بنزین عالی و سوپر بهتر می رانند، بهتر می سوزانند و کمتر هم آلودگی ایجاد می کنند. آنچه شما می خورید، بلوکهای ساختمانی را می سازند که به بافتها و اعضای بدن شما تبدیل می شوند.

وقتی آموزش جراحی می دیدم و مرتب به اتاق عمل می رفتم از تنوع کیفیت پوست و بافت مردم متحیر می شدم. برخی بافتهای قوی و همبند قوی داشتند. بعضی که حتی 18 ساله بودند، بافت بدنی بسیار ضعیفی داشتند و کیفیت بافت پوست آنها آنقدر ضعیف بود که عملا می توانستید موقع بخیه زدن آن را با انگشتان خود جدا کنید و برای جداسازی بافت سالم به قیچی و یا چاقو نیاز نداشتید. یکی از استادان من به بافت ضعیف تاکو می گفت و معتقد بود که این بافت بیشتر از خوردن غذاهای فست فودی و کربو هیدراتهای ساده و عدم استفاده از محصولات تازه و پروتئین درست می شود. وقتی افراد حرفه ای مردم را لمس می کنند تا فیشیای آنها را بکشند و یا عضله های آنها را ماساژ دهند، اولین چیزی که می توانند در مورد آن نظر بدهند، بافت پوست فرد است. کیفیت بافت با خوردن غذای کامل و ارگانیک تقویت می شود. غذای کامل و با کیفیت در خاکی غنی رشد می کند و چنین تغذیه ای نه تنها برای حفظ سلامتی لازم است بلکه برای بهبود بیماری نیز ضروری است. مایلم بگویم که خوردن غذای ارگانیک مثل آن است که شیر را از مادر زمین بنوشید. مثل شیر مادر که نمی تواند جایگزینی برای نوزادان داشته باشد، هیچ غذای جایگزینی هم نمی تواند جایگزین غذایی باشد که در زمین یا دریا رشد می کند.

کتابهای زیادی در زمینه تغذیه و این که چه غذاهایی باید بخورید، نوشته شده است. مسئله این است که در این کتابها پیام های ضد و نقیضی وجود دارد. چند دهه از مزایا و نکات مثبت تغذیه با گیاهان و گیاهخواری تعریف می شد. افراد خامخوار می گفتند که ما هیچ وقت غذاهای خود را نمی پزیم مبادا آنزیم های آن از بین بروند. حالا که کمی تعادل برقرار شده است. دیگر چربی ها مثل چهل سال قبل دشمن بشر نیستند. دشمن جدید در حال حاضر شکر تصفیه شده است.

مدتها در خط مقدم جنبش های غذایی و تغذیه بوده ام. فهمیدم که غذای مقوی مثل یک داروست. خیلی از افراد را دیده ام که با تغییر رژیم غذایی خود، تغییرات زیادی را در سلامتی خود تجربه کرده اند. شخصا بسیاری از رژیم های شناخته شده مثل گیاهان و سبزیجات کم چرب و رژیم مایکروبیوتی و رژیم اتکینز و رژیم کتونیک را امتحان کرده ام. با غذاهای ارگانیک و مکمل های غذایی مناسب مدتها قبل از آنکه مشهور شوند، بزرگ شده ام. تقریبا همه ی کتابهای تغذیه سالم، آشپزی و رژیم های غذایی را مطالعه کرده ام. به هزاران زن کمک کرده ام تا سالم بمانند و با وزن خود آشتی کنند و یاد بگیرند که از غذاهای خوشمزه لذت ببرند.علاقه من به غذا و تغذیه بیشتر بخاطر دکتر بودن من و همچنین بخاطر دهه ها نبرد طولانی با وزنم است. همیشه فکر می کردم که بین 10 تا 20 کیلو اضافه وزن دارم. و البته تنها کسی نیستم که چنین طرز تفکری دارد.

مطلب اصولی در میان رژیم ها این است که سایز یک ابدا سایز مناسبی نیست. رژیم های غذایی برای افراد مختلف متفاوت است و برخی از افراد از رژیم های کم چربی و گیاهخواری لذت می برند و بعضی ها با گرفتن این رژیم ، چاق یا افسرده می شوند. بنابراین شما بر حسب تجربه می توانید ببینید که چه رژیمی مناسب شماست.

اگر حالتان خوب است و می خواهید غذای تان بیشتر شامل غذاهای سبوس دار و کامل و هشتاد درصد گیاهی مانند سبزیجات و گیاهان و بادام و گردو و عدس و غذاهای ارگانیک باشد، می بایست غذای حیوانی هم در زمره غذاهای مصرفی شما باشد. غذای حیوانی می تواند به شکل لبنیات پرچرب، جوجه و گوشت پرواری باشد. خیلی از افراد به یک پروتین حیوانی نیازمندند تا احساس خوبی داشته باشند. خیلی ها هم با محصولات لبنی یا تخم مرغ جور نیستند. هر کسی می تواند مناسب خودش از سبزیجات استفاده کند. بیست درصد از مواقع می توانید خود را رها کنید و در قید و بند غذاهایی که می خورید نباشید.

مهمانی بروید و لذت ببرید. در باره آنچه که می خورید، زیاد نگران نباشید. وقتی از هواپیما به بیرون گام می گذارید و از گرسنگی دلتان مالش می رود، زیاد در مورد غذا وسواس به خرج ندهید.

به دلیل انسان بودن، خود را سرزنش نکنید. هزاران سال است که تکامل پیدا کرده اید و هدف اصلی شما این است که زنده بمانید. حتی ممکن است با خوردن شیرین ترین و چاق کننده ترین غذایی که پیدا می کنید، قصد بقا داشته باشید.شاید این غذا باعث شود که زمستانی طولانی و یا خشکسالی و قحطی را پشت سر بگذارید. ولی همیشه چنین غذایی نخورید. احتمالا متوجه می شوید که مدتهاست طرف هله هوله خوری و آت و آشغال خوری نمی روید. دیگر تجربه پیدا می کنید که غذای سالم بخورید.


برگرفته از: زندگی را آسان بگیرید. کریستین نورتراپ.
مترجم: عفت حیدری
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت