جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۴
کد مطلب: 55253
۱
کدام عملکرد مغز در مدیریت بحران نقش کلیدی دارد؟

عملکرد مغز هنگام مدیریت بحران

عملکرد مغز هنگام مدیریت بحران
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مدیریت بحران «توجه» نقش بنیادین‌تری را ایفا می کند. «توجه» همچون یک نقطه نورانی است که در صحنه بزرگی انداخته می شود و اطلاعات را از آن جمع می کنیم. البته این فضای نورانی می تواند محدودتر شود و نور در یک نقطه متمرکز شود.
 
پس در این زمان که توجه در نقطه ای تجمیع شده و در آن نقطه پایدار می شود، تمرکز شکل می گیرد. اما این نقطه نورانی همچنین می تواند جا به جا شود. در این زمان توجه منعطف شکل گرفته است. همزمان «توجه» اجزای دیگری نیز می تواند داشته باشد و انواعی از پان شکل بگیرد.

«توجه» یکی از عملکردهای مهم شناختی است. در این میان دو نوع توجه از بالا به پایین و از پایین به بالا را داریم. توجه از پایین به بالا در نواحی عمقی مغز اتفاق می افتد. همچون زمانی که ماری در حال خزیدن است و می بینید. اما توجه از بالا به پایین بیشتر آگاهانه و ارادی است مانند زمانی که موضوعات را یاد می گیریم. توجه به محرک هایی مانند انگیزه، وضعیت احساسی و شرایط محیطی بستگی دارد. پس این دو نوع توجه با هم کار می کنند.

«توجه» ابزار مهم آگاهی انسان است. اگر اطلاعاتی را دریافت کنیم، اما به آن توجه نکنیم وارد فضای آگاه نمی شود. اساسا اطلاعاتی که وارد مغز می شود 10 برابر آن چیزی است که مغز می تواند پردازش می کند. پس مغز انسان ناگزیر به انتخاب است و آن چیزی که انتخاب می شود، به فضای آگاهانه می رود. آن چیزی که وارد فضای آگاهانه می شود را می توانیم مدیریت کنیم.

توجه مانند عضله با گرم شدن بهتر کار می کند. زمانی که شروع به انجام کاری می کنید که نیاز به تمرکز دارد با گذشت زمان شرایط فرق می کند و تمرکز بهتر می شود. البته مفهموم دیگری به عنوان درک درون نیز داریم که نشان می دهد، ماجرای تمرکز فقط ماجرای درون نیست.

بررسی ها نشان می دهد اساسا توجه می تواند ورودی های اطلاعاتی مغز را مدیریت کند. بیشتر اوقات یکی از موثرین ابزارهای مدیریت تمایلات و احساسات ابزار ندیدن و توجه نکردن است. هر چند که هنوز توجه پایین به بالا یک توجه اتوماتیک است و سخت است که در نگاه اول نبینیم اما نگاه دوم در مدیریت ما است. پس توجه می شود ابزاری است که نگذاریم اطلاعات به حدی برسد که پاسخ هیجانی شکل بگیرد. پس ورودی اطلاعات را مدیریت کنیم. توجه از عملکردهایی است که به شدت قابل تربیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی