جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ / ۱۸:۳۵
کد مطلب: 5528
۰
۱

دستورالعمل تأسیس مدارس آموزش از راه دور غیر دولتی ابلاغ شد

بر اساس دستورالعمل تأسیس مدارس آموزش از راه دور غیردولتی، موسس یا موسسین مدارس آموزش از راه دور حق انتقال و واگذاری مدرسه را تحت هیچ عنوان به غیر ندارند و نمی‌توانند رأساً نسبت به توقف یا انحلال مدرسه آموزش از راه دور اقدام کنند.
 به گزارش فارس ، دستورالعمل تأسیس مدارس آموزش از راه دور غیردولتی از سوی فرشته حشمتیان معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد. در این دستورالعمل آمده است: امروزه در عصر اطلاعات و جهانی شدن با عنایت به نیازهای نو و شرایط متفاوت مخاطبین، کیفیت بخشی و آموزش و پرورش، فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزش مسلم است؛ در این بین آموزش از راه دور به عنوان فرصت مکمل نظام آموزشی، راهبردی اساسی در کنار آموزش حضوری است و بر فاصله فراگیر از معلم، یادگیری مستقل و خودیابندگی دانش‌آموز استوار است؛ تحقق بهره‌مندی از روش‌های نوین در آموزش و پرورش در گرو همکاری همه واحدهای آموزش و پرورش در ارائه خدمات آموزشی با رویکرد آموزش از راه دور خواهد بود. شرایط عمومی موسس شامل تابعیت جمهوری اسلامی، اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام و برخورداری از حسن شهرت، التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه، نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروه‌های منحرف و غیرقانونی، نداشت سوء پیشینه کیفری، حداقل مدرک دیپلم یا معادل آن، حداقل سی‌سال سن و تأهل است. در این دستورالعمل آمده است: در صورتی که موسس یا موسسان شخصی یا اشخاص حقوقی باشند، فرد یا افرادی که به عنوان نماینده ایشان معرفی می‌شوند باید دارای شرایط فوق باشند؛ شورای آموزش از راه دور در استان مرجع تحقیق و رسیدگی و اعلام صلاحیت موسس یا موسسان است؛ موسسان مدارس اقلیت‌های دینی شناخته شده موضوع این دستورالعمل توسط مراجع رسمی مذهبی آنان که تبع و مقیم کشور هستند به نمایندگان مورد تأیید ایشان به شورای آموزش از راه دور استان معرفی می‌شوند. وظایف عمومی موسس شامل اخذ موافقت اصولی از آموزش و پرورش استان، تضمین منابع مالی لازم جهت تأمین هزینه‌های مدرسه حداقل برای یک سال، تأمین نیرو، فضا و امکانات مورد نیاز طبق ضوابط آموزش و پرورش، پیشنهاد سه نفر افراد واجد شرایط جهت مدیریت مدرسه و اخذ کد فعالیت آموزشی متناسب دوره تحصیلی با تفکیک جنسیت از آموزش و پرورش است. اولویت صدور مجوز موافقت اصولی برای موسسین مدارس غیر دولتی شامل داشتن موافقت اصولی ( مجوز تأسیس) مدارس غیر دولتی، فعال بودن مدرسه در سال تحصیلی گذشته، شرکت در طرح درجه بندی و کسب درجه و رتبه مناسب در منطقه، در اختیار داشتن فضای آموزشی مناسب با اولویت احداثی، خریداری و استیجاری و
عدم هر گونه فعالیت در نوبت دوم واحد آموزشی غیر دولتی (‌اعم از بزرگسالان و مراکز آموزشی و پرورشی و...) است. اولویت صدور مجوز موافقت اصولی برای سایر افراد متقاضی شامل داشتن حداقل سه سال سابقه آموزشی،  کسب بالاترین امتیاز بر اساس فرم و تأیید حراست است. در این دستورالعمل در خصوص نحوه صدور مجوز تأسیس(موافقت اصولی) آمده است: صدور مجوز تأسیس (موافقت اصولی) توسط شورای آموزش از راه دور استان، اعتبار مجوز تأسیس (موافقت اصولی) به مدت یکسال از تاریخ صدور، صدور مجوز راه اندازی یکساله و صدور مجوز دائم پس از یکسال فعالیت آموزشی که عملکرد مثبت آن توسط منطقه مورد تأیید باشد توسط شورای آموزش و پرورش از راه دور استان انجام می‌پذیرد. موسس یا موسسین مدارس آموزش از راه دور حق انتقال و واگذاری مدرسه را تحت هیچ عنوان به غیر ندارند و در صورت مشاهده برابر مقررات رفتار خواهد شد؛ تمام امور مدرسه آموزش ازراه دور از قبیل دفاتر اسناد مالی و اداری و نیروی انسانی ‌باید مستقل از مدرسه غیردولتی باشد و در صورت تخلف توقف فعالیت مدارس آموزش از راه دور به عهده شورای آموزش از راه دور استان و انحلال آن به عهده شورای آموزش از راه دور ستاد است.
 
موسس یا موسسین نمی‌توانند رأساً نسبت به توقف یا انحلال مدرسه آموزش از راه دور بدون موافقت شورای آموزش از راه دور (استان – ستاد) اقدام کند؛ در صورت فوت موسس، ورثه قانونی او یا نماینده آنها، با دارا بودن شرایط موسس می‌تواند اقدام به اخذ موافقت اصولی نموده و به فعالیت مدرسه ادامه دهند. چنانچه فاقد شرایط موسس باشند یا تمایلی به ادامه فعالیت نداشته باشند، مدرسه توسط آموزش و پرورش تا پایان سال تحصیلی اداره می‌شود و مخارج آن از محل درآمدهای همان مدرسه پرداخت می‌شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

امراله
Iran, Islamic Republic of
باسلام و احترام
اینجانب امراله موظوی-کارشناس ارشد رشته گیاه پزشکی و خواهان تاسیس صدور مجوز آموزش از راه دور میباشم
لطفا راهنمایی بفرمایید
ایمیل
amrollah.mousavi@yahoo.com

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!