جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۰
کد مطلب: 55939
۱
دلبستگى ایمن و ناایمن در کودکان چیست؟

فرزندم! امنیت آینده تو در آغوش من است

مریم قدیمى
فرزندم! امنیت آینده تو در آغوش من است
 دلبستگى یا تعلق به رابطه پایدار و عاطفى عمیق بین افراد گفته می‌شود که لازمه داشتن زندگى سالم، امن و تعاملات رضایت بخش در بزرگسالى، تقویت و رشد دلبستگى به صورت مناسب توسط والدین به خصوص مادر و مراقب اولیه در دوران کودکى مى‌باشد.

به عبارتى مى‌توان گفت بعد از برآورده شدن نیازهاى جسمانى ما همچون (نیاز به غذا، آب و پوشاک) باید زمینه مناسبى هم براى برآورده کردن امنیت روانى و رشد و تقویت روابط عاطفی فراهم گردد. در واقع ما این ارتباط را با افراد مهم و نزدیک زندگى‌مان برقرار و از تعامل با آن‌ها احساس شادمانى و دلگرمى‌مى‌کنیم.

همچنین در مقابل بروز مشکلات، بحران‌ها و ناراحتى‌ها به آن‌ها پناه مى‌بریم و از اینکه آن‌ها را در کنار خود داریم و مى‌توانیم به آن‌ها تکیه کنیم احساس امنیت کرده و بهتر مى‌توانیم برمسائل و مشکلات خود غلبه کنیم. دلبستگى ایمن از چه زمانى شروع مى‌شود؟ مصداق‌هایى از رفتارهاى دلبستگى که در کودکان اتفاق مى‌افتد کدامند؟ داشتن پیوند عمیق و عاطفى کودک با مادر باعث بروز چه رفتارهایى به هنگام بزرگسالى در او مى‌شود و همچنین نداشتن پیوند عاطفى باعث بروز چه رفتار‌ها و اختلالاتى در بزرگسالى او مى‌شود؟ و به طور کلى چند نوع دلبستگى داریم و هرکدام به چه دلیلى به وجود مى‌آیند و چه مشکلاتى را در بزرگسالى براى فرد ایجاد مى‌کنند؟

 
دلبستگی ایمن چیست؟
ایجاد پیوند عاطفى کودک با مادرش از همان ابتداى تولد و اولین روزهاى زندگى‌اش شروع می‌شود و پایه محکمى‌را براى رشد و بالندگى او فراهم مى‌آورد. به این نوع دلبستگى که مهم‌ترین نوع دلبستگى مى‌باشد و پایه و اساس همه روابط بعدى کودک در سال‌هاى بعدى زندگى‌اش و نحوه تعاملات کودک با جهان پیرامونش را مشخص مى‌کند دلبستگى ایمن مى‌گویند. آن‌ها صدا، بو و چهره مادرشان را به دیگران ترجیح مى‌دهند، اما چون در اولین ماه‌هاى زندگى قادر به حرکت وسینه خیز رفتن دنبال مادرى که ترکشان مى‌کند نیستند، علائم و ژست‌هاى معینى را براى حفظ توجه آن‌ها از خود نشان مى‌دهند، مثلاً گریه کردن باعث مى‌شود والدش براى دانستن علت گریه به سمت او بیاید و در کنارش بماند. رفتار ایجاد کننده دلبستگى دیگرش لبخند زدن است یعنى هنگامى‌که کودک با نگاه کردن به چشمان والدش لبخند مى‌زند والدین احساس محبت مى‌کنند و از کنار او بودن لذت مى‌برند و او را ترک نمى‌کنند، اما در ماه‌هاى بعدى کودکان به محض اینکه توانایى سینه خیز رفتن داشته باشند زمانى که مادر آن‌ها را ترک مى‌کند تلاش مى‌کنند مادرانشان را دنبال کنند و به آن‌ها آویزان شوند و همچنین به هنگام جدا شدن از آن‌ها ناراحت مى‌شوند و به شدت گریه مى‌کنند و براى به دست آوردن ارتباط مجدد تلاش‌شان را چند برابر مى‌کنند. در کل دو گونه اصلی می‌توان در رابطه دلبستگی میان مادر و کودک ذکر کرد:
۱) کودکانى که از دلبستگى ایمن برخوردار هستند.
۲) کودکانى که داراى دلبستگى ناایمن هستند.


دلبستگی ایمن میان کودک و مادر
زمانى که مادر به نیازهاى عاطفى و جسمانى کودک از جمله گرسنگى، مشکلات دفع، در آغوش گرفتن، محبت کردن و توجه کردن پاسخ مناسب و درستى مى‌دهد و به نیازهاى او با عشق و محبت رسیدگى مى‌کند، در نتیجه پاسخگو بودن مادر به نیازهاى آنان باعث می‌شود اولین تجربیات کودک در این دنیا خوشایند و آرام بخش بوده و در آن‌ها این اعتقاد به وجود مى‌آید که مادر همیشه حامى‌آنهاست، پس دلبستگى ایمن ایجاد و پررنگ مى‌شود. رعایت همیشگى این الگو به وسیله مادر که خاستگاه امنى براى او بوده باعث مى‌شود کودک دنیا را مکانى امن و قابل اعتماد ببیند و در هنگام غیبت مادر و در موقعیت‌هاى ناآشنا به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که مادر برمى‌گردد و آن‌ها مى‌توانند در مورد محیط اطراف‌شان به شناسایى، کاوش و جست‌وجو بپردازند. البته زمانى که مادر آن‌ها را ترک مى‌کند آن‌ها نگران مى‌شوند و بازى آن‌ها کمتر مى‌شود، اما به محض برگشت مادر آن‌ها از او استقبال مى‌کنند و هنگامى‌که از بودن او مطمئن مى‌شوند مشتاقانه دوباره به کشف محیط مى‌پردازند، بنابراین با رعایت مستمر این الگو توسط مادر آن‌ها به هنگام بزرگسالى در ارتباطات اجتماعى‌شان بسیار قوى و مثبت عمل خواهند کرد، نسبت به روابط خود احساس رضایت بیشترى دارند، مى‌توانند احساسات خود را مهار و مدیریت کنند، شادتر و مهربان‌تر هستند، عزت نفس بالاترى دارند، ارتباطات بلندمدت‌تر و متعهدانه‌ترى دارند، در مدرسه عملکرد بهترى دارند، منطقى‌تر، متفکرانه‌تر و بالغانه‌تر عمل خواهند کرد و از نظر اجتماعى شایسته‌تر هستند، انعطاف‌پذیرى بیشترى دارند، در روابط بین فردى در موقعیت‌هاى گوناگون نیز مى‌دانند چگونه باید رفتار کنند.

دلبستگی ناایمن میان کودک و مادر
اگر مادر به نیازهاى کودک گاهى پاسخگو باشد و گاهى پاسخ درست و مناسبى ندهد و بى‌اعتنایى رخ دهد دیگر آن پیوند و رابطه عمیق عاطفى به وجود نمى‌آید پس دید کودک نسبت به دنیا همراه با بدبینى می‌شود و جهان را مکانى ناامن مى‌بیند، در موقعیت‌هاى ناآشنا و در زمان غیبت مادر کاملاً مستقل به نظر مى‌رسند، به کاوش محیط مى‌پردازند بدون اینکه بخواهند از حضور مادر مطمئن شوند. خیلى راحت مادر را فراموش مى‌کنند و در هنگام غیبت او پریشان نمى‌شوند و وقتى که مادر برگشت به او نزدیک نمى‌شوند و حتى اگر مادر بخواهد او را در آغوش بکشد خود را پس مى‌کشند و از او دورى مى‌کنند. یعنى دلبستگى ناایمن در او شکل گرفته که رنج‌هاى زیادى را در او بر مى‌انگیزد و اثرات آن در تمام طول زندگى‌اش پابرجاست و تحت شکل‌هاى مختلفى نمایان خواهد شد. در بزرگسالى نیز تبدیل به ضعف‌هاى شخصیتى، رفتارى و مشکلات روانى مى‌شود.


گام‌هایی برای شکل‌گیری دلبستگی ایمن
البته باید واقع بین باشیم، چون هیچ والدینى نمى‌توانند حضور همیشگى و صددرصدى داشته و همیشه در دسترس کودکان و پاسخگوى تک‌تک نیازهاى آنان باشند.

گاهى غیبت، بى‌حوصلگى و خستگى والدین کاملاً طبیعى است، اما آنچه که حائز اهمیت است اقداماتى است که والدین باید براى شکل دهى دلبستگى ایمن در کودک‌شان انجام دهند از قبیل:
•درک و فهمیدن کودک
• تلاش آن‌ها براى افزایش کیفیت رابطه
• فراهم کردن احساس امنیت و آرامش در او
• حضور باکیفیت در کنار او
• مسئول و باثبات بودن نسبت به نیاز‌ها و احتیاجات کودک
• با لحنى گرم و آرام با او صحبت کردن
•تماس چشمى با او برقرار کردن
•کودک را لمس کردن و نوازش کردن
•در زمان پریشانى و نگرانى کودک با او همدلى داشتن

و نکته آخر؛ والدین باید به شیوه‌هاى صحیح فرزندپرورى و تربیت کودکان در سنین مختلف آگاهى پیدا کنند تا بتوانند دنیاى کودکانه آن‌ها را شادتر همراه با آینده‌اى بهتر، مفیدتر و سالم‌تر براى فرزندان خود به ارمغان بیاورند.


*مریم قدیمی-  کارشناس ارشد روانشناسى بالینى


منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا