جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۰
کد مطلب: 57748
۶

نمونه ای برای تمرین مراقبه / مهوش معاذی نژاد

نمونه ای برای تمرین مراقبه / مهوش معاذی نژاد
به گزارش میگنا در مدیتیشن شما به نتیجه‌ی کار فکر نمی‌کنید و در این حالت متوجه می‌شوید که نه شاد هستید و نه غمگین، بلکه شما یک نظاره‌گر هستید که ذهن شما به آهستگی شروع به ساکت شدن می‌کند و شما وقتی خود را در حال مشاهده آرام شدن ذهنتان ببینید تا حدودی خود واقعی خود را دیده‌اید و رسیدن به چنین حالتی هدف اصلی تمام مراقبه‌هاست.
مطمئن باشید سفر درون، سفر بسیار جالب و زیبایی است که از هر مرحله از آن لذت خواهید برد.
عشق ورزیدن، گوش فرادادن به موسیقی، تماشای غروب خورشید یا زیبایی گل سرخ، همه و همه پدیده‌هایی هستند که می‌توانید با آن‌ها تجربه‌ی یکی شدن را داشته باشید.
با تمرین‌های منظم مراقبه، تمام شخصیت و رفتار شما تحت تأثیر تغییری معجزه‌آسا و مثبت قرار خواهد گرفت و درخت هستی شما با جوانه‌ها و برگ‌های جدیدی به رشد خود ادامه خواهد داد.
برای شروع بهتر است که ابتدا برای دو دقیقه در جایی بنشینید و مدیتیشن کنید شاید خنده‌دار به نظر برسد اما در ابتدا همین کار تمرینی عالی برای مراقبه است. کافی است به مدت یک هفته هرروز دو دقیقه درجایی بنشینید. اگر خوب پیش رفتید در هفته‌ی بعدی دو دقیقه‌ی دیگر به زمان مراقبه اضافه کنید و می‌توانید در ماه دوم روزی 10 دقیقه مدیتیشن کنید و به‌مرورزمان، زمانش را افزایش دهید.
نمونه‌ای از یک مراقبه‌ی 5 مرحله‌ای راهگشا:
مرحله 1: اعضای بدنتان را به همراه تنفس عمیق آرام کنید.
ذهن، بدن و تنفس ما کاملاً باهم در ارتباط هستند. بدنتان را ریلکس کنید و با چند نفس عمیق شکمی، تنفس خود را کنترل کنید تا ذهنتان شروع به آرام شدن کند.
زمانی که روی مبل، صندلی یا روی زمین نشسته‌اید، سه تا پنج نفس عمیق بکشید (با بینی هوا را داخل بکشید و با دهان بیرون بدهید) کاملاً آهسته و عمیق این کار را انجام دهید.
با هر نفسی که می‌کشید خودتان را در زمان حال قرار دهید و ماهیچه‌هایتان را سفت و منقبض کنید و با هر بازدم، بدن خود را ریلکس کنید و ماهیچه‌های خود را از انقباض و فشار خارج کنید. به همین روش تک‌تک اعضا و ماهیچه‌های بدن را هم‌زمان با تنفس عمیق در حالت آرام و آسوده قرار دهید.
مرحله 2: ذهن شاد
مغز ما به طرز شگفت‌آوری به گونه ای طراحی‌شده تا از درد دوری کند و به دنبال آرامش باشد، پس قبل از شروع مراقبه حتماً از افکار مثبت استفاده کنید و روی افکار خوب و آرامش‌بخش متمرکز شوید. زمانی که مغز شما شاد و متمرکز شد به‌طور طبیعی آرام و ساکت می‌شود و به هماهنگی می‌رسد.
بعد از آرام کردن ذهن و بدن حتماً به قانون سوم که ذهن شاد است توجه کنید و این مراحل را انجام دهید: سعی کنید فقط افکارتان را نظاره کنید همانند پرندگانی که در آسمان هستند و شما فقط به آن‌ها نگاه می‌کنید. به خودتان بگویید همه‌چیز در امن ‌و امان است. احساس خوبی داشته باشید که وقت خود را صرف استحکام، آرامش و درمان ذهن خود می‌کنید.
همچنین می‌توانید برای قرارگیری در مراقبه عمیق، درجایی ساکت و به‌ دوراز حواس‌پرتی مراقبه را انجام دهید. اگر نتوانستید چنین مکانی را پیدا کنید از هدفون و موسیقی بی‌کلام برای تمرکز بیشتر استفاده کنید.
مرحله 3: به خاطر حواس‌پرتی‌ها نگران نشوید.
ممکن است هنگام مراقبه حواستان پرت شود یا درگیر افکارتان شوید. بسیار مهم است که در حین انجام این کار خودتان را قضاوت نکنید و به هر فکری که شما را درگیر کرد بگویید «ممنونم که یادآوری کردی» سپس آن‌ را رها کنید و فقط نظاره‌گر باشید. سعی کنید در طول مراقبه با خودتان با شفقت رفتار کنید و آرام و مهربان باشید.
مرحله 4: از مراقبه و تمرکز لذت ببرید.
هنگام مراقبه عمیق لحظاتی فرامی‌رسند که به اوج تمرکز می‌رسید. در این لحظات آرام باشید و لذت ببرید. ذهن ما انسان‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که با درگیر شدن در خاطرات خوب و بد به دنبال درد و لذت باشد. به ذهنتان یاد دهید تا از تمرکز لذت ببرد. هرچقدر که شما بیشتر یاد می‌گیرید که از تمرکز لذت ببرید کمتر ذهنتان خودش را درگیر افکار نامربوط و بیهوده می‌کند. پس زمانی که در اوج مراقبه‌ی کامل هستید از آن لحظات لذت ببرید و شادی آن را با همه وجود احساس کنید.
مرحله 5: آهسته و آرام به حالت اول برگردید.
هنگام اتمام مراقبه، سریع چشمان خود را باز نکنید و به‌آرامی انگشتان و سپس دستتان را تکان دهید. بعدازآن چشمان خود را بازکنید. این آرامش در برگشت به شما کمک می‌کند که در تمام ساعات روز حس آرامش را به همراه داشته باشید.
فراموش نکنید کلید موفقیت در این کار تکرار منظم است. امیدوارم در این مسیر بی‌نهایت زیبا همواره ثابت‌قدم باشید.
 
خدایا ...
به من بیاموز دعا کنم، عمل کنم و شجاع باشم...
به من بیاموز تا دشواری‌های راه را بپیمایم...
و سرانجام در نور بی‌کران تو محو شوم...
آنجا که (من) ناپدید می‌گردد...
و فقط (تو) بر جای می‌مانی...



 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم