شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۴
کد مطلب: 58317
۰

مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض خودکشی هستند

مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض خودکشی هستند
به گزارش میگنا مریم کاووسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: معمولاً مسئله سلامت روان مردان در سطح جامعه نادیده گرفته شده و کمتر به آن توجه می‌شود. وی ادامه داد: به گفته متخصصان، اصلی‌ترین دلیلی که نشان می‌دهد مردان بیش‌از آنچه گزارش می‌شود از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند، میزان بالای آمار جهانی خودکشی آن‌ها نسبت به آمار گزارش شده از اختلالات روانی مردان در سطح جهان است.

کاووسی با اشاره به این‌که الگوی منحصر به فرد سلامت روان و اختلاف بین میزان پایین‌تر افسردگی و نرخ بالاتر خودکشی مردان در سطح جهان نشان دهنده یک بحران خاموش در بین مردان است، تصریح کرد: در این بین درخواست کمک‌های حرفه‌ای، بهترین و مؤثرترین راهکاری است که می‌تواند به سلامت روان مردان کمک کند.

این روانشناس با تأکید بر لزوم ارائه راهکارهایی برای افزایش و ارتقاء سلامت روان مردان، ادامه داد: نکته مهمی که در رابطه با این راهکارها باید مورد توجه قرار گیرد تفاوت آمار مردان مبتلا به اختلالات روانی و آمار خودکشی آن‌ها در سطح جهان است که نشان می‌دهد از پریشانی روانی بیشتری رنج می‌برند اما کمک‌های حرفه‌ای و تخصصی لازم را دریافت نمی‌کنند و به طور واضح‌تر باید گفت مردان در این زمینه درخواست کمک نمی‌کنند.

جالب‌ترین و نگران‌کننده‌ترین یافته‌ها در سطح جهان این است که در حالی به طور متوسط از میان زنان و مردان، بیشتر مشکلات روحی و روانی زنان تشخیص داده می‌شوند که آمار خودکشی مردان به میزان قابل توجهی بیشتر از زنان است.

کاووسی اختلالات تشخیص داده نشده و درمان نشده را شایع‌ترین اختلالات در مردان دانست و ادامه داد: ازجمله این اختلالات می‌توان به اضطراب به ویژه اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وسواس فکری و عملی، سوء مصرف مواد و الکل، اختلال عاطفی فصلی یا همان SAD و افسردگی اشاره کرد.

این روانشناس تصریح کرد: اختلالات روانی شایع در مردان ترکیبی‌از عوامل بیولوژیکی، روانی و محیطی است که در هر دو جنس زن و مرد وجود دارند و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، تأثیرات متفاوت این اختلالت بر آن‌هاست.

وی با اشاره به ننگ و عیب دانستن درخواست کمک مردان برای حل مشکلات خود، عنوان کرد: این تفکرات ناشی از کلیشه‌هایی هستند که از طرف جامعه و خانواده، در هر فرهنگی در سطح جهان برای مردان انتظار می‌رود.

کاووسی با اشاره به این‌که سلامت روان مردان از طرف جامعه به اندازه کافی جدی، رسانه‌ای و رایج نشده و در مقایسه با سلامت روان زنان از اولویت کمتری برخوردار است، تصریح کرد: این امر می‌تواند ازجمله دلایلی باشد که مردان کمتر برای حل مشکلات خود به مشاوران مراجعه و درخواست کمک می‌کنند.

این روانشناس با بیان اینکه کمبود توجه می‌تواند این باور اشتباه را ایجاد کند که هیچکس به سلامت روان مردان اهمیت نمی‌دهد، بیان کرد: اولین قدم برای استفاده از راهکارهای سلامت روان مردان، تغییر نگرش جامعه در رابطه با بهداشت روانی مردان به‌خصوص قضاوت‌های پیرامون درخواست کمک از طرف آن‌هاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...