جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۵
کد مطلب: 58682
۱
نتایج مطالعات جدید محققان نشان می دهد؛

جهت تختخواب می تواند بر سلامت تاثیر داشته باشد

نیروانا محمدحسینی
جهت تختخواب می تواند بر سلامت تاثیر داشته باشد
نتایج مطالعات جدید محققان نشان می دهد جهت قرار گرفتن وسایل منزل و به ویژه تخت خواب و مبل های داخل منزل می تواند بر سطح سلامت افراد ساکن در آن تاثیر داشته باشد.

 ممکن است در نگاه نخست، پاسخ به این سوال که آیا مهارت های طراحی داخلی در منزل واقعا می تواند بر سلامت جسمی و روحی تاثیر داشته باشد، یک سوال غیر علمی محسوب شود ولی نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که نحوه چیدمان وسایل منزل تا حد زیادی بر سلامت و شرایط روحی و جسمی افراد موثر است.

تیمی از دانشگاه بین المللی ماهاریشی (journal Global Advances in Health and Medicine) در ایالات متحده آمریکا به بررسی نتایج مطالعات چهل سال گذشته در زمینه معماری داخلی ساختمان پرداخته و  دریافتند محل و جهتی برخی از اشیاء داخل ساختمان می‌تواند بر استرس، خواب و سلامت روان تأثیر بگذارد.
پژوهشگران این تیم مطالعاتی، قانون چیدمان وسایل منزل را به عنوان یک سیستم معماری سلامتی جامع توصیف می کنند که ساختمان ها را با طبیعت همسو کرده و در نتیجه یک محیط زندگی متعادل و یکپارچه ایجاد می کند که رفاه عمومی افراد ساکن در این اماکن  را ارتقا می دهد.

جان لیپمن، سرپرست این تیم مطالعاتی و مدیر مؤسسه معماری ودیک در دانشگاه بین‌المللی ماهاریشی، در این رابطه می ‌گوید: ما از اینکه متوجه شدیم بسیاری از آموزه های باستانی در مورد اینکه چگونه وسایل داخل ساختمان ‌ها می‌ توانند سلامت و بهره ‌وری ما را بهبود بخشند، شگفت‌ زده شدیم.  به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعه، اگر هنگام خواب سر شما به سمت شرق یا جنوب باشد، به احتمال زیاد ضربان قلب، فشار خون و سطح کلسترول پایین تری خواهید داشت.

در همین حال، افرادی که خانه‌هایشان رو به جنوب است، سلامت روانی ضعیف ‌تری داشته و مشکلات مالی بیشتری دارند. با این اوضاف به نظر می رسد دفعه بعد که به دنبال خرید یا اجاره خانه هستید بهتر است با خودتان قطب نما بیاورید!
یافته های عجیب این تیم مطالعاتی همچنین نشان می دهد که نشستن رو به شرق هنگام کار کردن منجر به انسجام مغزی بیشتر شده و به افراد کمک می کند وظایف خود را سریعتر انجام دهند.
محققان خاطرنشان می کنند :بسیاری از مطالعات پیشین، در مورد چگونگی تأثیر چیدمان ساختمان بر استرس و افزایش راحتی می پردازند. نتایج این تحقیقات جدید شواهد بیشتری ارائه می ‌کند که نشان می‌دهد جایی که ما وسایل خود را قرار می ‌دهیم می ‌تواند بر سلامت فیزیکی فردی که بیشتر وقت خود را در این مکان می ‌گذراند، تأثیر بگذارد.
دکتر رابرت اشنایدر، رئیس کالج پزشکی دانشگاه بین‌المللی ماهاریشی، در این رابطه می ‌گوید: پزشکی مدرن اکنون اثرات قدرتمند محیط بر سلامتی را تائید می کند. محیط شامل تمام عناصر طبیعی و ساخته دست بشر است در اطراف ما قرار می گیرد.
این بررسی علمی نشان می دهد ساختمان هایی که بر اساس اصول معماری Maharishi Vastu ساخته شده اند به عنوان عناصر مثبت در محیط برای افزایش سلامت و رفاه ذهنی و جسمی عمل می کنند. اصول معماری MVA چیست؟
نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که معماری Maharishi Vastu احیای یک سیستم معماری باستانی از جنوب آسیا است.

بر این اساس چندین اصل طراحی معماری وجود دارد که محققان دریافته اند می تواند برای سلامت افرادی موثر باشند.
برخی از این اصول عبارتند از:
•    ورودی اصلی ساختمان باید به سمت شرق یا شمال باشد.
•    دیوار های ساختمان باید با جهت های اصلی هماهنگ باشند.
•    پلان طبقه به وضوح عملکرده ای کلیدی را به مکان های خاص در داخل ساختمان اختصاص می دهد.
•    نقشه هر طبقه همچنین به ساکنان این امکان را می دهد که در هنگام کار و خواب با ایده آل ترین جهت ها روبرو شوند.
•    MVA بر استفاده از مواد غیر سمی و طبیعی، افزایش هوای تازه و کاهش تشعشعات الکترومغناطیسی تاکید دارد.


شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پیشرفت های جهانی در سلامت و پزشکی (journal Global Advances in Health and Medicine) منتشر شده است.
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.