جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۲۲:۳۲
کد مطلب: 59117
۲

معرفی کتاب راهنمای آموزش تحول مثبت ویژه نوجوانان

معرفی کتاب راهنمای آموزش تحول مثبت ویژه نوجوانان
به گزارش میگنا کتاب راهنمای آموزش تحول مثبت ویژه نوجوانان (راهنمای متخصصین،مربیان و مدرسان)‮‬‮‬/‏‫سحر پهلوان‌نشان، شهلا پاکدامن، شهریار شهیدی در 190 صفحه و به قیمت 110000 تومان توسط انتشارات ورجاوند منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت 
نظر به اینکه دوره نوجوانی با ضریب خطر بالای رشد آسیب های روانی پیوند خورده است و اساس سلامت روان و مباحث مربوط به آسیب شناسی روانی دوران بزرگسالی نیز در این دوره بنا نهاده می شود، مداخلات بسیاری تا به امروز برای نوجوانان،درمان عوامل خطر ساز و کاهش رفتارهای پرخطر در این گروه صورت پذیرفته است.

 نکته حایز توجه این است که در تمامی این مداخلات آسیب شناسانه عمده توجه و تمرکز بر نوجوانان درگیر در یکی از انواع آسیب های روانشناختی بوده است و تا حد زیادی از تمرکز بر نوجوانانی که دارای مشکلات روانشناختی به خصوص و یا در زمره گروه های هدف برنامه های مبتنی بر کاهش آسیب نبوده اند غفلت ورزیده شده است حال آنکه می دانیم صرف تجربه یک نوجوانی بدون آسیب های رواشناختی، عاطفی،جسمانی و ..... لزوما به منای تجربه یک بزرگسالی موفق نبوده و نیست و تجربه یک نوجوانی مثبت به عنوان پیش زمینه ای برای بزرگسال مثبت نیاز به آموختن مهارت ها و توانمندی ها در حوزه های مختلف دارد(لرنر و همکاران،2006). به

راستی چرا با وجود تجربه دوره نوجوانی و پدیده بلوغ توسط همه نوجوانان، برخی به واسطه زندگی در محلی نامناسب، بهره مندی از حداقل امکانات رفاهی و آموزشی و خدماتی و یا تجربه آسیب های بسیار در حوزه های مختلف می توانند تحول مثبتی را تجربه کنند و برخی دیگر از نوجوانان در شرایط کاملا معکوس نه؟ چگونه برخی از نوجوانان چالش های دوره نوجوانی را به فرصت ها تبدیل کرده و برخی اسیر در آن می گردند؟ 
به نظر می رسد در این بین علاوه بر تفاوت های فردی عامل کلیدی تری وجود داشته باشد و آن نقش مهارت های ارتقا دهنده تحول مثبت و آموزش آن ها  به اشکال مختلف، در محیط های مرتبط و توسط افرادی است که با این نوجوانان درگیر می باشند  و از آن جا که دوره نوجوانی مهمترین دوره تحولی است که افراد می توانند مهارت ها، نگرش ها و توانایی هایی را که در بزرگسالی بدان نیازمندند کسب کنند، به گزارش میگنا مجهز ساختن نوجوانان به توانمندیهایی متناسب با سن،جنس، بافت محیطی، شرایط زمانی و تغییرات صورت گرفته در جامعه و جهان که به یاری آن ها بتوانند این دوره و دوره های بعدی تحول را با موفقیت هر چه بیشتر پشت سر گذاشته و در حیطه زندگی و امر تحصیل خود تبدیل به افرادی با سلامت روان و کارا برای جامعه خود مبدل گردند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هست.
  در سالیان اخیر توجه چشم گیری از سوی متخصصان حوزه های سلامت و بهداشت روان و به ویژه روانشناسان به سمت توسعه رويكردهاي مثبت و توانمند سازانه با تاکید بر پرورش توانمندی ها، سرمایه ها و به ویژه شایستگی های نوجوانان صورت گرفته است  که در آن ها  تاکید و تمرکز بر پرورش نوجوانانی است که سالم، خوشحال، اخلاقی و به طور کامل درگیردر زندگی باشند(لرنر و همکاران،2005).
 
به گزارش میگنا بسته تحول مثبت نوجوانی پیش رو با تاسی از رویکرد روانشناسی مثبت و مداخلات برآمده از آن در نظر دارد با پرورش و تقویت رفتار های سالم و پسندیده  در نوجوان و با قرار دادن وی در مسیری مثبت که برای خودش و دیگران سودمند است در تسهیل و یا تشکیل یک تحول مثبت نقشی اساسی را ایفا کند.
این بسته برنامه ای است آموزشی که بر اساس آن، طی فرایندی پیگیر و منظم، با فراهم آوردن فرصتها، ارتباطات و حمایت های لازم برای شاخصه های تحول مثبت، پیامدهای مثبتی برای نوجوانان ایجاد می شود و در این صورت می توان با افزایش مهارتها، نیرومندسازی نوجوانان و قوت بخشیدن به خانواده ها، نوجوانان را در نقش واقعی خود در جامعه به کار گرفت  و گامی در جهت تسهیل دست یابی به سلامت جسمی، جنسی و روانی این گروه از افراد برداشت.
راهنمای حاضر با عنوان راهنمای متخصصان، مدرسان و مربیان در برگیرنده مجموعه ای 15 جلسه ای از 8 مولفه ی مرتبط با تحول مثبت برای کودکان و نوجوانان می باشد که عمدتا فعالیت های طراحی شده به منظور آموزش این مولفه ها بر اساس نظریات روانشناسی مثبت، مداخلات روانشناسی و روان درمانی مثبت، بسته های مداخلاتی آموزشی و درمانی موثر موجود، تجارب بالینی و ... طراحی و یا گردآوری شده است.
بنا به همین گزارش از میگنا این راهنما قابلیت استفاده توسط روانشناسان، مشاوران، متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و مربیان را دارد و تلاش بر این بوده است تا در طراحی تکالیف و نگارش آن ها مولفه ها تاحد ممکن یکدیگر را مورد حمایت و تقویت قرار داده و دست یابی به مسیر های منتهی به تحول مثبت در نوجوانان را تسهیل سازند.

در راهنمای متخصصان، مربیان و مدرسان ( نسخه نوجوان)  15جلسه آموزشی برای نوجوانان به دو شکل فردی و گروهی و 10 فعالیت در منزل به منظور بسط و تعمیم و درون سپاری بیشتر مولفه ها در نظر گرفته شده است .  در هر جلسه حداقل 2 تا 3 فعالیت به استثنا جلسات 4 ،9 و 15(هرکدام یک فعالیت) و برای منزل نیز 3-1 فعالیت بسته به موضوع فعالیت، اهمیت آن و اهداف دوره آموزشی در نظر گرفته شده است.

هر جلسه دارای عنوان، مدت زمان انجام، اهداف، ابزار و دستور العمل اجرایی و مراحل مختلف به منظور دست یابی به اهداف ذکر شده می باشد. تلاش بر آن بوده است که تا حد ممکن فعالیت ها متناسب با سن و بافت فرهنگی و آموزشی کشورمان و به صورت عملیاتی و نزدیک به موقعیت های واقعی زندگی و فضایی که نوجوانان با آن درگیر می باشند طراحی گردد و برای هر دو جنس قابلیت استفاده داشته باشد.

در خلال هر تکلیف به منظور انجام کار گروهی و تبادل نظر بیشتر با نوجوانان سوالاتی برای مباحثه و تبادل نظر بیشتر و همچنین مواردی برای غلبه بر چالش های موجود در اجرای برخی از  تکالیف و تکالیفی برای  فعالیت بیشتر در منزل ارائه گردیده است و کاربرگ های مرتبط با تکالیف نیز در این کتابچه و به صورت جدا در کتاب کار نوجوانان نیز قرار داده شده است.
بدون تردید تجربه دوره نوجوانی، بلوغ، هیجانات برآمده از موقعیت ها و مخاطرات تحولی ناشی از این بازه سنی آن هم به شکل فشرده و در دوره زمانی کوتاه، گریز ناپذیر خواهد بوده و هست بنابراین این راهنما تلاش داشته است تا با آموزش مولفه های تحول مثبت برای نوجوانان به شکل بومی و متناسب با موقعیت های زندگی، مسیر دست یابی به عوامل و همبسته های تسهیل کننده تحول مثبت و کاربست آن ها در موقعیت های زندگی را در آن ها تقویت نماید.
                                    
                                                                                                                                                                                                                                                                             
 
 









 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...