سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۶
کد مطلب: 59638
۸
۷

نامه روسای شش انجمن علمی حوزه سلامت روان به رئیس مجلس

در خصوص دلائل مخالفت با طرح «استقلال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی»
نامه روسای شش انجمن علمی حوزه سلامت روان به رئیس مجلس
به نـــام خـــدا
 
جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف
رییس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام،
همان گونه که مستحضرید، اخیراً طرحی با عنوان «طرح اصلاح ماده‌ی ١ قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره‌ جمهوری اسلامی ایران» توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ارایه شده است و در آن قید شده که «مرجع صدور مجوز فعالیت مشاوره‌ای و مراکز مشاوره بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ کشور» باشد!

در ارتباط با این طرح موارد زیر به استحضار می‌رسد:

١ـ فعالیت‌های آموزشی و تبلیغیِ مذهبی، و گسترش آموزه‌ها و ارزش‌های اسلامی از دیرباز و در سنت اجتماعی و تاریخی کشورمان برعهده‌ روحانیت بوده و حوزه‌های علمیه در این زمینه نقش محوری داشته‌اند. طبیعتاً این بخش از فعالیت‌ها، که در قالب فعالیت‌های مذهبی روحانیت محسوب می‌شود، هیچ گاه نیازی به اخذ مجوز از سازمان‌ها و نهادهایی دیگر نداشته است.

٢ـ بر طبق قوانین جاری کشور، مراکز دانشگاهی مختلف به آموزش و تربیت روان‌شناسان در گرایش‌های مختلف و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و معنوی و مذهبی کشور می‌پردازند؛ و در نهایت، دانش‌آموختگان این رشته‌ها، بر اساس حوزه‌های فعالیت حرفه‌ای، پروانه‌ فعالیت خود در زمینه‌ روان‌شناسی و مشاوره را از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره دریافت می‌کنند. صدور پروانه‌ فعالیت در زمینه‌ روان‌شناسی و مشاوره‌ روان‌شناسی (licensure) فرایندی جدای از آموزش فراگیران است و صِرفِ وجود دوره‌های آموزشیِ یک رشته در یک سازمان یا مؤسسه‌ آموزشی به معنای آن نیست که این سازمان‌ها و مؤسسات در زمینه‌ صدور پروانه‌ فعالیت نیز ورود کنند. کما این که در حال حاضر دانشگاه‌های سراسری و آزاد متعدد در سطح کشور در حال تربیت گرایش‌های مختلف روان‌شناسی هستند اما طبیعتاً و منطقاً، نه خودِ دانشگاه‌ها و نه حتی وزارت علوم به امر صدور پروانه‌ فعالیت حرفه‌ای وارد نشده‌اند. بنابراین، صِرفِ وجود دوره‌های دانشگاهی در یک نهاد توجیه‌کننده‌ این نیست که صدور پروانه‌ فعالیت حرفه‌ای را نیز عهده‌دار شود.

٣ـ با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی و آموزشیِ مذهبیِ روحانیت، و نیز تأکید بر متفاوت بودن آموزش و فعالیت حرفه‌ای روان‌شناسی با آن، باید توجه داشت که گنجاندن تبصره‌ پیش‌نهادی در این طرح موجب سوءتفاهم و خلط دو مبحث و فعالیت مجزا و پراهمیت خواهد شد که این امر تبعات منفی مهمی در حوزه‌ی سلامت روان به همراه خواهد داشت.
 
بنابراین، انجمن‌های علمی امضاکننده‌ی این نامه نظر خود را به شرح زیر اعلام می‌کنند:

«حیطه‌ فعالیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در زمینه‌ صدور پروانه‌ فعالیت حرفه‌ای به روان‌شناسان و مشاوران حیطه‌ای مستقل از فعالیت‌های ترویجی، آموزشی، تبلیغی و مشاوره‌ایِ مذهبی و اسلامیِ روحانیت و حوزه‌های علمیه است. به دلیل سوءبرداشت‌ها و تبعات منفی که تبصره‌ پیش‌نهادشده ایجاد خواهد کرد، مخالفت خود را با این طرح و اضافه شدن تبصره‌ مذکور به قانون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره‌ جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم و تقاضای خارج شدن آن از دستور کار مجلس را داریم.»

امید است با ایجاد انسجام بیش‌تر در جهت تقویت عمل‌کرد نهادهای قانونی موجود در حیطه‌ تخصص و رسالت علمی و اجتماعی هر یک به ارتقای خدمات ارایه‌شده به هم‌میهنان عزیز کمک شود.

با احترام مجدد،

 
امضا کنندگان :
دکتر حمید پورشریفی؛ رییس انجمن روان‌شناسی سلامت ایران
دکتر سامان توکلی، رییس انجمن علمی روان‌درمانی ایران
دکتر رضا زمانی، رییس انجمن روان‌شناسی ایران
دکتر مجید صادقی، رییس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
دکتر جواد محمودی قرایی، رییس انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران
دکتر احمدعلی نوربالا، رییس انجمن علمی پزشکی روان‌تنی ایران

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دکتر روین رضایی. روان شناس تربیتی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالیست. فقط نظام شناسی صلاحیت اعطای مجوز کار به روان شناسان کشور را دارد. با سپاس
Iran, Islamic Republic of
لایک
Iran, Islamic Republic of
علم منحرفي اورده اند كه جز افزايش طلاق و انگ زني فايده اَي نداشته
Iran, Islamic Republic of
چه متفاوتي علمي كه از احاديث سرقت كرده كجا متفاوت است
United States
بسیار هم عالی و منطقی هرکسی را بهر کاری ساختن چرا آنقدر پرورش دادید که الان از روی بیکاری دارید به آموزش پرورش و بیمارستان و الان هم مشاوره سوقشون میدید همون مسجد و منبر کافیه
امیدوارم که با جدیت تمام هم سازمان و هم همکارلن عزیز پیگیری کنن واقعا این دو مبحث هیچ ارتباطی بهم ندارن و قطعا پر از سوء تفاهم خواهد و پیش امد
Iran, Islamic Republic of
سلام ممنون که با جدیت و قاطعیت تمام بدنبال حل این مسله ی بوجود امده هستید
صلاحیت اعطای مجوز به روانشناسان کشور فقط،به عهده ی نظام روانشناسی هس ... و بقول معروف گفتنی هرکسی را بهر کاری ساخته ان .علم روانشناسی بسیار علم حساس و همینطور شخص بسیار باید سواد و اگاهی رابطه ی بین علوم اعصاب و رفتار را داشته باشد ...
Italy
مثل بقیه قسمتهای کشور میان گند میزنن و میرن
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی