سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۸
کد مطلب: 59649
۳
۴
یک مدرس حوزه علمیه: مدرک دانشگاهی آش دهان‌سوزی نیست

ورود روحانیون به حوزه مشاوره سابقه‌دار است

ورود روحانیون به حوزه مشاوره سابقه‌دار است
هم میهن نوشت: ورود روحانیون به حوزه مشاوره، سابقه‌دار است. سال 1395 بود که مجتبی ملکی، مشاور وزی ر‌وقت آموزش‌و‌پرورش و دبیر ستاد همکاری حوزه‌‌های علمیه و آموزش‌وپرورش گفت که سه‌هزار روحانی در مدارس کشور مستقر می‌‌شوند تا در زمینه فعالیت‌‌های مشاوره‌‌ای و مناسبت‌‌های مذهبی فعالیت کنند. این مشاوران روحانی از آن به بعد، کم‌کم در مدارس مستقر شدند و انتقادها در این باره، راه به جایی نبرد. کار به جایی رسید که اردیبهشت‌ماه امسال مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: «در سال تحصیلی آینده در هر مدرسه یک روحانی خواهیم داشت تا امور اعتقادی دانش‌آموزان سامان پیدا کند.»


حالا کسانی که این سال‌ها با حضور مشاوران روحانی در مدارس موافق بودند، از طرح جدید مجلس هم دفاع می‌‌کنند. علی رجبی، مدرس حوزه علمیه مروی و استاد دانشگاه تهران و امیرکبیر یکی از آنهاست؛ او 16سال در مراکز آموزش‌وپرورش مشاور بوده. او به هم‌میهن می‌‌گوید اینکه هر کار و مهارتی را موکول به دانشگاه کنیم مبنای علمی ندارد و با این طرح مجلس موافق است: «من خودم جراحی می‌‌شناسم که اصلا دانشگاه ندیده و جراحان بزرگی شاگرد او هستند یا استادی را در دانشگاه تهران می‌‌شناسم که دیپلم داشت و استاد رسمی رشته روانشناسی بود. من در آموزش‌وپرورش قم مشاور بودم، به‌خاطر اینکه جامعه‌شناسی خوانده بودم و رشته‌ام مرتبط با مشاوره نبود، گفتند که باید به تهران بروی و مصاحبه شوی. من در آن مصاحبه بالاترین نمره را آوردم.

چه‌کسی گفته برای نجار شدن باید حتما شخص برود در جای خاصی نجاری یاد بگیرد؟ آیا من می‌خواهم نجار باشم یا جای خاصی نجاری یاد بگیرم؟ البته معتقد به رهاسازی نیستم که هرکسی به‌عنوان پزشک و روانشناس به مردم مشاوره دهد، اما کسانی که تحصیلات دینی دارند مثل دکتر گرجی که در سن 25سالگی مجتهد شد، استاد دانشگاه تهران بود، ملبس نبود و ریش هم می‌‌تراشید، می‌توانند مشاور باشند، اما کسی در اعلمیت و اجتهاد ایشان شک نمی‌‌کند. از کسی که ادعا می‌‌کند آرایشگر است، نباید پرسید در کجا دوره دیدی، باید از او آزمون گرفت.»

او ادامه می‌‌دهد: «اگر طلبه‌‌ای مشاوره می‌‌کند، در اموری که دوره‌اش را دیده این‌کار را انجام می‌‌دهد. این همه آیات و روایات درباره مشاوره‌دادن وجود دارد. در آیات قرآن‌کریم فراوان کلمه مشاوره با صیغه‌‌های مختلف به‌کار رفته است. اگر کسی باشد که این‌‌ها را بلد باشد و مشاوره کند، اشکالی دارد؟ اگر کسی مثلا به یک روحانی مراجعه کند و درباره اختلافات خانوادگی‌اش سوال بپرسد، آن روحانی باید بگوید که من در دانشگاه روانشناسی نخوانده‌ام و به تو مشاوره نمی‌‌دهم؟!»


رجبی می‌‌گوید 16سال در مراکز آموزش‌وپرورش مشاوره کرده و شاهد خیلی چیزها در این سال‌‌ها بوده: «من زمانی مشاور مرکز رشد تهران بودم، مشاوری داشتیم که به یک خانواده مشاوره بسیار غلطی داده بود. ما سراغ خانواده رفتیم و از آنها معذرت‌خواهی و دلجویی کردیم. بعد به آن مشاور گفتیم این چه دستورالعملی است به این خانواده که دخترش مشکل دارد، داده‌ای؟ او رفت کلی کتاب برایم آورد که در این کتاب‌‌ها این چیزها نوشته شده؛ من به او گفتم این حرف‌هایی که در این کتاب‌ها نوشته شده، باید بومی‌سازی شود. من از این موارد فراوان دیده‌ام، بنابراین حتما درس خواندن در یک مرکز دانشگاهی چندان هم آش دهان‌سوزی نیست. بنابراین اگر کسی عالم دینی است و می‌‌خواهد مشاوره بدهد، ایرادی ندارد. کسی که به خودش اجازه می‌‌دهد دستورالعمل‌‌های روانکاوانه به کسی بدهد، باید هم در این کار تجربه داشته باشد.»


این روحانی و استاد دانشگاه می‌‌گوید به‌جای اینکه سر بی‌‌صاحب بتراشیم، باید برای کسانی که ادعای بلد بودن روانشناسی دارند، مرکزی قرار دهیم تا علمشان سنجیده شود: «مشاوره‌‌های مختلفی در حوزه روانشناسی وجود دارد؛ کسی می‌‌گوید من در حوزه علوم دینی مشاورم، پس باید برود در مراکزی که تعیین‌شده امتحان بدهد. اینکه کسانی از بیخ‌و‌بن با این طرح مخالفت می‌‌کنند، ماجرای لحاف ملانصرالدین است و مردم این را می‌‌فهمند. بعضی‌‌ها فکر می‌‌کنند با این طرح جدید مجلس، جیبشان به‌خطر می‌‌افتد. همانطور که الان کمبود پزشک داریم، برای حوزه‌‌های دیگر هم این موضوع به‌وجود خواهد آمد، اما عده‌‌ای طرفدار انحصار هستند مثل صنعت خودروسازی‌مان؛ اگر اجازه دهند تویوتا وارد شود، کسی پراید سوار می‌‌شود؟»
مرجع : جماران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد رضا سعیدفیروز
United Arab Emirates
با سلام /بنده به خوبی این حضرت آقا را می شناسم .سالها در نازی آباد تهران به شغل آرایشگری مشغول بوده و الان هم در ضمیر ناخود آگاه از مثالهایی بر همین مضمون بهر ه میگیرند .مدتی هم در رشته غیر مرتبط خود و صرفا بر اساس لباس مقدس روحانیت پستی را در آموزش و پرورش منطقه 16عهده دار شدند که نتیجه اش از هم گسیختگی و آسیب جدی بر پیکره کارشناسی مشاوره منطقه بود و نهایتا عذر ایشان را خواستند و مایلم چهره به چهره و رو در رو با ایشان یک نشست تخصصی مشاوره داشته باشم .تا اثبات کنم ایشان صرفا یک عمه تراپیست هستند و مطلق حتی به بومی سازی و معادل سازی تکنیکهای مشاوره و روان درمانی کوچکترین آگاهی ندارند و توصیه های از ایشان را در ذهن دارم که اگر تریبونی باشد که تعریف و تشریح شود .قطعا از بکار بردن لفظ مشاوره هم خجالت زده خواهند شد .
یاد آور می شوم بنده بیش از 30سال مدرس آموزشهای خانواده هستم و عضو نظام روانشناسی و دارای پروانه اشتغال از نظام و همکار سازمان قرآنی جهاد دانشگاهیان تهران و تجربه مشاور شبکه امید و مراکز مشاوره آموزش و پرورش و نیروی انتظامی و بهزیستی و......را نیز در کارنامه خود دارم .
به اعتقاد بنده فضا دادن به افراد فاقد صلاحیت که در زمینه غیر تخصصی و بدون پشتوانه علمی و صرفا به دلیل ملبس بودن به لباس ارزشمند پیامبر خود را مجاز به اظهار نظر در هر زمینه می دانند ،ستمی مضاعف است .
Iran, Islamic Republic of
با توجه به صحبت های ایشون روحانیونی هم داریم که توانایی رفتن به منبر رو ندارن پس اگر کمبودی توی سخنرانی مساجد داشتیم هم باید از مهندسین یا سایر اقشار استفاده بشه
Iran, Islamic Republic of
نظر استاد موسوی اصفهانی از مشاورین تهران👇👇👇

با عرض سلام و احترام
در ارتباط با مخالفت با طرح مجلس
چند نکته را عرض کنم
اول اینکه مخالفت ایشان مبنای محکم ومنطق پسندی ندارد با وجود اینکه مطمئنا سیر عظیم مردمی که به مشاوران مذهبی رجوع می‌کنند را اخیرا درجامعه دیدند وحتی بازدهی ونتایج ارزنده آن
ونکته دوم مادر جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم ودین ما اسلام وآخرین دین وکامل ترین دین است ووقتی صحبت از کامل بودن دین است بدین معنی است که تمامی آنچه یک انسان برای زندگی وارتقا این زندگی در همه ابعاد نیاز دارد
در اسلام آمده است که اگر غیر از این بود کامل بودن معنایی نداشت
ونکته بعد کاملا مشخص است که با اجرای این طرح در همه ابعاد منافع ایشان به خطر میفتد
که اگر غیر این بود ونیت ها خیر بود ودغدغه مردم ومراجعین بود
به جای مخالفت برای گذشتن ورسیدن به آنچه باید باشد طرح ویا راهها وگذشتن از یکسری امتحانات ومحک زدن ها مطرح می‌شد
وعرض آخرم اینکه مشاوره اسلامی ومذهبی ومعنوی (البته با شرایط خاص ودرست) در همه جای دنیا حتی در اروپاخودی نشان داده است چرا که همانند سازمان جهانی بهداشت که سلامت معنوی را اخیرا به ابعاد سلامت خود اضافه نموده به این نتیجه رسیدند که مذهب ودین اگر نباشد مشاوره غربی به تنهایی جوابگوی انسان هایی که فطرتا خداپرست هستند وذاتا گرایش به آنچه دین می‌گویددارند نیست
وبه نظر بنده همین مخالفت ها خود نشان مهم بودن این مطلب است
Iran, Islamic Republic of
جراحی که دانشگاه نرفته. عنوان رمان تخیلی پرفروش می تونه باشه.
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...