دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۴
کد مطلب: 60184
۰

اینترنت رفتار یا Internet of Behaviors چیست

اینترنت رفتار یا Internet of Behaviors چیست
Internet of Behaviors  یا اینترنت رفتار فرآیندی است که در آن داده های کاربر از نظر روانشناسی رفتاری تحلیل می شود و بر اساس این تحلیل، رویکردهای جدیدی برای توسعه تجربه کاربر (UX)، بهینه‌سازی تجربه جستجو (SXO) و محصولات نهایی و خدمات شرکت‌ها و نحوه ارتقای آنها شکل می‌گیرد.
اینترنت رفتارها داده‌های عظیم حاصل از اینترنت اشیا را از نگاه روانشناسی رفتارها بررسی کرده و به آنها معنا می‌دهد. 
اینترنت رفتارها در واقع توسعه‌ای از اینترنت اشیا یا IoT است. اگر اینترنت اشیا را سیستم عصبی در نظر بگیریم، اینترنت رفتارها نقش مغز بر عهده دارد و از اطلاعات شبکه عصبی معنا و مفهوم استخراج می‌کند. برآورد می‌شود بیش از ۳ میلیارد نفر در جهان تحت تاثیر این تکنولوژی قرار می‌گیرند! خب حالا باید دید اینترنت رفتارها به عنوان یک فناوری که در حال فراگیر شدن است از کجا آمده و چه مزایا و کارکردهایی دارد؟
هدف از اینترنت رفتارها تحلیل، درک و پاسخ به تمام رفتار‌های انسانی است. پس از بررسی رفتار با استفاده از فناوری اینترنت رفتارها از تشویق و منع برای تقویت یک رفتار یا تضعیف آن رفتار استفاده می‌شود. یا به رفتار و علایق خاص مردم پاسخ داده می‌شود
اگر از ساعت هوشمند یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند؛ این کار در حقیقت با فناوری اینترنت رفتار یا IOB ممکن شده که با دسترسی به اطلاعات و رفتار کاربران نقاط مهم و تأثیرگذار هر کسب و کار را پیدا می‌کند و با ارتباط دقیق‌تر با مشتری باعث ارتقاء و پیشرفت هر کسب و کاری می‌شود.
 
 اگر از گجت‌های پوشیدنی، مثل ساعت هوشمند یا خدمات آنلاین، مانند تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که این گجت‌ها یا خدمات بر اساس رفتارتان به شما پیغام می‌دهند. مثلا ساعت‌های هوشمند بعد از چند ساعت نشستن طولانی یادآوری می‌کنند که از جای خودتان بلند شوید یا اپلیکیشن‌های پخش آنلاین موسیقی آهنگ‌هایی نزدیک با سلیقه‌اتان به شما، پیشنهاد می‌دهند.
اگر این سوال برای شما هم پیش آمده که چطور دستگاه‌های دیجیتال یا اپلیکیشن‌های آنلاین متوجه رفتار و عادت‌های شما می‌شوند؛ جواب تمام این سوالات در «اینترنت رفتارها» یا IOB است.

اینترنت رفتارها در اصل تجزیه و تحلیل رفتاری و روانشناسی اطلاعات جمع­ آوری شده توسط اینترنت اشیاء و منابع دیگر است.
داده‌هایی که از این تحلیل‌ها به دست می‌آید می‌تواند به افراد، سازمان­‌ها، دولت و شرکت­‌ها کمک کند تا به شکل مؤثرتری فعالیت کنند و به سود بهتری برسند، به صورت کلی اینترنت رفتارها ترکیبی از سه زمینه فن‌آوری، تجزیه و تحلیل داده­‌ و علم رفتاری است.

به طور مثال هشدار یک ساعت هوشمند راجع به فعالیت‌ بدنی شما  در اصل به وسیله اینترنت رفتار و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که توسط سنسورهای ساعت جمع آوری شده و بهتر است بدانید همین هشدار ساده، باعث تغییر رفتار بسیاری از کاربران می­ شود و در جهت بهبود سلامتی آن ها تاثیر دارد.
 اینترنت رفتار چگونه در کسب و کار به افراد کمک می­ کند؟
اینترنت رفتارها ابزاری قدرتمند برای بازاریابی و فروش هم هست؛ کسب و کارها و بازاریاب‌ها از این اطلاعات در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی استفاده می‌کنند، مثلا بررسی می‌کنند که بر اساس اطلاعات به دست آمده، کدام روش تبلیغات آنلاین برای کاربرانشان مناسب است.

این اطلاعات در کسب و کارها کاربرد دیگری هم دارد و به مدیران کسب و کار این فرصت را می‌دهد تا محصولات و خدمات خود را متناسب با کاربران توسعه دهند. به طور کلی اینترنت رفتار با درک عمیق­‌تر مشتریان، تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته و پیش بینی آینده باعث بهبود عملکرد کسب و کارها و رضایت بیشتر مشتریان، می‌شود.

برای مثال یک شرکت بیمه که به طور تخصصی در زمینه بیمه خودرو فعالیت می­‌کند را در نظر بگیرید. این شرکت با طراحی یک اپلیکیشن رفتار افراد در هنگام رانندگی را بررسی کرده میزان سرعت افراد، میزان استفاده از ترمز و … را با استفاده از حسگرهای مختلف اندازه گیری و تحلیل می­‌کند. سپس با استفاده از اطلاعات بدست آمده از این بررسی­‌ها، امتیازی برای هر فرد تعیین می­‌کند؛ هر چه میزان امتیاز کاربر بهتر باشد، تخفیف بیشتری به او تعلق می­‌گیرد.

نتیجه این تلاش‌ها روی رفتار افراد هنگام رانندگی تأثیر می‌گذارد و آن­ها را به رانندگی بهتر تشویق و نزدیک می­‌کند. افراد برای دریافت تخفیف بیشتر، بهتر رانندگی می­‌کنند و به دنبال آن شرکت‌های بیمه شاهد تصادف­‌های کمتری خواهند بود و به این صورت هر دو طرف معامله سود می­‌کنند.

مزایای اینترنت رفتارها چیست؟
طبق اطلاعات سایت اپراتور دوم تلفن همراه، اینترنت رفتار با دسترسی به  اطلاعات و رفتار کاربران نقاط مهم و تأثیرگذار هر کسب و کار را پیدا می‌کند و با ارتباط دقیق‌تر با مشتری یا مصرف کننده باعث ارتقاء و پیشرفت هر کسب و کاری می‌شود.
حل مشکلات حوزه فروش و جلب رضایت مشتریان، تجزیه و تحلیل عادات خرید مشتریان، شناخت بهتر محل خرید مشتریان، آشنایی با روش خرید مورد علاقه مشتریان، امکان برقراری ارتباط هدفمند و مؤثر با کاربران، درک بهتر وضعیت بیمار و شیوه زندگی آن در حوزه پزشکی، اجتماعی و غیره از جمله مزایای اینترنت رفتار است.
بر این اساس اینترنت رفتارها به جز در زمینه کسب و کار در  بخش‌های تجاری در حوزه‌های دیگر مثل سلامت و پزشکی، سیاسی، رفتارهای اجتماعی و … هم کارآیی دارد؛ به طور مثال در دوران همه گیری کرونا بعضی از شرکت­‌ها از این تکنولوژی برای اطمینان از رعایت پروتکل­‌های بهداشتی کارکنان در محل کار و ادارات استفاده کردند.

استفاده از اینترنت رفتار چه چالش‌هایی دارد؟    
بزرگ­ترین مشکل اینترنت رفتارها در معرض خطر قرار گرفتن حریم خصوصی کاربران است. اگر اطلاعات به دست آمده از اینترنت رفتارها که نشان دهنده عادت‌ها و رفتارهای افراد است به دست هکرها و مجرمان سایبری برسد ممکن است اتفاقات خطرناکی پیش بیاید؛ مجرمان اینترنتی می‌ توانند از این اطلاعات برای دسترسی به کدهای بانکی و رمزهای شخصی، شناخت عادات افراد و به دنبال آن سرقت اطلاعات حساس آن­ها استفاده کنند.

به دلیل این خطرات احتمالی است که محافظت از حریم خصوصی و بالا بردن امنیت یکی از موضوعات بسیار مهم در اینترنت رفتارهاست که باید به روش­‌های مختلف در جهت بهبود آن تلاش کرد. درواقع IOB آمده است تا تحول بزرگی در صنعت فروش ایجاد کند، پس اگر صاحب یک شرکت هستید و یا در فکر ایجاد یک کسب و کار هستید، خوب است که با این تکنولوژی و جنبه­‌های مختلف آن به خوبی آشنا شوید و آن را به عنوان استراتژی خود انتخاب کنید.
نکته مهم این است که پیش از استفاده از اینترنت رفتارها اطمینان حاصل کنید که از امنیت سایبری قوی برای محافظت از اطلاعات حساس و مهم خود برخوردار هستید.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين