جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۵
کد مطلب: 60877
۱
مجید صادق‌حسینی

گرسنگی پوست چیست ؟

اغلب افراد خواستار لمس فیزیکی سالم هستند
گرسنگی پوست چیست ؟
پاندمی اخیر، چیزهای زیادی را آشکار کرده است؛ لذت و ضرورت ارتباطِ حضوری برای افراد و‌ همچنین اهمیتِ مفهومی تحت ‌عنوان‌ «گرسنگی پوست» که ممکن است شما از آن شناخت چندانی نداشته باشید.
اغلب افراد خواستار لمس فیزیکی سالم هستند
«گرسنگی پوست» یا «محرومیت از لمس» تمایل برای لمس کردن یا لمس شدن به صورت اجتماعی است. این تمایل می‌تواند در حد کشیدن دست نوازش بر پشت دیگری یا به صمیمیتِ یک آغوش باشد.
زمانی که به طور مرتب در کلاس‌های یوگای گروهی مشغول آموزش بودم، از زبان شاگردان خود شنیدم که از کلاس‌ها لذت می‌برند؛ از آنجایی که در طول جلسات، همواره از جانب من یک عنصر لمس (البته همراه با رضایت فرد) وجود داشت، زیرا من یا یکی از دستیارانم، شرکت‌کنندگان در جلسات را در حالت‌هایی خاصی تنظیم کرده یا بین آن‌ها مشارکت و تعامل ایجاد می‌کردیم.

افراد عمدتا به خواسته‌ی خود برای لمس فیزیکی توجه نمی‌کنند؛ مگر اینکه بینِ آن میزان لمسی که دریافت می‌کنند و آن میزانی که «می‌خواهند» دریافت کنند، تفاوتی فاحش وجود داشته باشد. هنگامی که این حد از لمس کفایت نکند، شما مسلما متوجه خواهید شد.

«گرسنگی پوست» می‌تواند احساسی شبیه به «گرسنگی غذا» را به همراه داشته باشد.

هنگامی که بدن به غذا نیاز پیدا می‌کند، ممکن است معده‌ی شما به سروصدا بیفتد، شاید احساس سرگیجه داشته باشید یا علائم دیگری را تجربه کنید. به زبانی‌ ساده‌تر، هنگام نبودِ غذای کافی، یک واکنش فیزیکی پدیدار می‌شود و همین امر در مورد «گرسنگی پوست» نیز صدق می‌کند.

هنگامی که به‌اندازه‌ی کافی لمس نمی‌شوید، ممکن است به‌تدریج احساساتی از قبیل بیماری، غم، تنهایی، استرس و شاید کسل بودن را تجربه کنید. شما در هنگام لمس نشدن، آن هم درست در زمانی که به آن احتیاج دارید، مانند گُلی هستید که به‌ خاطر کمبودِ آب در حال پژمردن است. شما- در غیابِ لمس- زنده می‌مانید، اما لزوما شکوفا نمی‌شوید!

«پوست» بزرگ‌ترین عضو بدن شماست و این کاملا منطقی به نظر می‌رسد که این عضو نیز مانند دیگر اندام‌های بدن، سیگنال‌هایی را به مغزِ شما ارسال کند. هنگامی که شما به شیوه‌ای دلنشین لمس می‌شوید، مغز شما به ترشح هورمون عشق یا «اکسی‌توسین» می‌پردازد. این پیام‌رسانِ عصبی بر «رفتار احساسی» و «شناخت اجتماعی» تاثیر می‌گذارد.

آیا شده است به لمس فیزیکی نیاز مبرم پیدا کرده باشید؟
واکنش نسبت به پوست و نیاز به لمس آن، از بدو تولد آغاز می‌شود؛ به همین دلیل «تماسِ پوست‌به‌پوست» برای نوزادانِ تازه‌متولد‌شده توصیه می‌شود. با این وجود، برعکسِ گرسنگی غذا، برخی از مردم می‌توانند تقریبا بدون هیچگونه تماسی زندگی کنند. آن‌ها تمایلی به لمس شدن نداشته و اساسا به آن نیازی ندارند. در عوض، عده‌ای دیگر تمایل زیادی برای لمس شدن دارند. اگر بازه‌ای برای «گرسنگی پوست» در نظر بگیریم، بسیاری از افراد- از لحاظ میزان تمایل به لمس- در میانه‌ی این بازه قرار می‌گیرند.
در اوج دوران پاندمی کرونا «گرسنگی پوست» افزایش یافت، زیرا مردم کمتر از قبل یکدیگر را در آغوش می‌گرفتند، کمتر با شرکای جنسی خود رابطه داشتند و کمتر با دوستان و خانواده‌ی خود ملاقات می‌کردند. درست است که این پاندمی اخیر ممکن است شدتِ «گرسنگی پوست» را افزایش داده باشد، اما انسان می‌تواند در هر مقطع زمانی و به هر دلیلی «گرسنگی پوست» را تجربه کند. برای برخی از افراد، بسته به اینکه چگونه رشد کرده‌اند، ممکن است از حافظه بدنیِ مرتبط با لمس برخوردار نباشند و شاید حسرتِ چندین‌و‌چندساله‌ای برای لمسِ بیشتر داشته باشند.


آیا احساسِ «محرومیت از لمس» دارید؟
اگر احساس محرومیت از لمس می‌کنید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ به‌خصوص اگر شریک زندگی ثابت نداشته باشید یا تنها زندگی می‌کنید.
افراد زندگی خود را با کسب اجازه از آن‌ها لمس کنید
از دوستانی که در زندگی شما حاضر هستند و با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید،
بپرسید که آیا می‌توانید آن‌ها را در آغوش بگیرید؟ از طریق یک سلام یا خداحافظی در حین به آغوش کشیدن آن‌ها، فرآیندِ احوالپرسی را انجام دهید. سعی کنید به‌ شیوه‌ای آگاهانه‌، دوستان‌تان را لمس کنید و از آن‌ها بخواهید که همین کار را در قبال شما انجام دهند. برای برخی از افراد، «لمس» تا حدودی به صورت غیرارادی و ناخودآگاه رخ می‌دهد؛ اما به خاطر پاندمی کرونا، برخی افراد اندکی محتاط‌تر شده‌اند. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که عادتِ لمس کردن دیگران را ترک کرده‌اند، این عادت را تا جایی که می‌توانید به زندگی خود بازگردانید.

بادی‌وُرک (درمان‌ها یا تکنیک‌های مرتبط با لمس و ماساژ)
من «بادی‌ورک» (Bodywork) را به دلایل متعدد توصیه می‌کنم. این کار می‌تواند به صورت ماساژ از سوی یکی از عزیزان یا یک فرد حرفه‌ای انجام شود. «بادی‌ورک» همچنین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
 مراقبت‌های کایروپرکتیک: فن ماساژ و جااندازی مفاصل که در جهت بهبود و ارتقای عملکرد دستگاه اعصاب و بدون بهره‌گیری از دارو و جراحی انجام می‌شود.
طب سوزنی: نوعی روش درمان که در آن سوزن‌های ظریفی را در نقاط خاصی از بدن فرو می‌کنند و هدف از آن تسکین درد یا معالجه‌ی اختلالات مربوط به دستگاه‌های مختلف بدن است.
طب فشاری: یک روش درمانی که با فشار انگشتان بر روی نقاط خاص، باعث تسکین درد، ایجاد بی‌حسی یا تنظیم کارکرد بخش‌هایی از بدن می‌شود.


رهاسازی مایوفاشیال (رهاسازی بافتِ همبندی عضلانی): نوعی ماساژدرمانی که تلاش می‌کند با آزاد کردن نقاط دردناکِ ماشه‌ای (تریگرپوینت) در بخش وسیعی از سیستم عضلانی، از میزان تنش در سراسر بدن بکاهد.
 کرانیوساکرال‌تراپی: نوعی درمان فیزیوتراپی است که از طریق ماساژ دادنِ سر، باعث کاهش فشردگیِ استخوان‌های سر، استخوان ساکروم (استخوان مثلثی‌شکل در پایین کمر) و ستون فقرات می‌شود.
توجه داشته باشید که لمس شدن توسط فرد دیگر، چه در یک محیط تخصصی و چه در یک محیط عادی، می‌تواند به رفعِ «گرسنگی پوست» کمک کند. در آغوش گرفتن خود یا استفاده از تکنیک‌های «طب فشاری» و «خود‌ماساژدهی» نیز می‌تواند به شما در تامین نیازِ «تغذیه‌ی پوست» کمک کند.

حیوانات خانگی
پیوندی که بین انسان و حیوانات خانگی وجود دارد، بسیار عمیق است و از همین رو، نوازش یک حیوان می‌تواند آثار مشابهی مانند لمس انسان داشته باشد. اگر حیوان خانگی دارید، وقت‌تان را با آن سپری کنید. در غیر این صورت می‌توانید با مراجعه به پناهگاه حیوانات، از تجربه‌ی لمس فیزیکیِ حیوانات بهره‌مند شوید.


 به خودتان برسید!
شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شما می‌توانید از طریق مراجعه به سالن ناخن یا آرایشگاه، مقداری تماس فیزیکی دریافت کنید! هر کدام از این فعالیت‌ها به لمس شدن توسط شخص دیگری نیاز دارند. حتی اگر قصد ندارید که موهایتان را کوتاه کنید، می‌توانید برای شست‌و‌شو یا سشوار کردن موها وقت بگذارید!
 رقص‌ دونفره
برخی از رقص‌ها مانند سالسا، سوئینگ و بلوز به یک پارتنر نیاز دارند و این به معنای «لمس فیزیکی» است؛ حتی اگر این لمس تنها از طریق دست‌ها باشد.
 در آغوش گرفتن
بسته به میزان راحتیِ شما، شرکت در یک «مهمانی نوازش»[1] یا ویزیت شدن توسط یک «درمانگر نوازش»[2] باعث برقراری تماس پوست‌به‌پوست برای مدت‌‌زمانی طولانی می‌شوند و این می‌تواند به رفع نیاز شما برای لمس شدن کمک کند. شما همچنین می‌توانید دوستان خود را در آغوش بگیرید، اما پیش از آن به تعیین حدو‌مرزها بپردازید تا اطمینان یابید که طرفین با یکدیگر اتفاق نظر دارند.


[1] Cuddle Party:
«مهمانی نوازش» یک رویداد مشخص از طریق نوازش است که با هدف اجازه دادن به افراد برای تجربه‌ی صمیمیت فیزیکی، گروهی و غیرجنسی طراحی شده است.
[2] Cuddle Therapist:
«درمانگرهای نوازش» از «لمس افلاطونی» برای آرام کردن مراجعان استفاده و به آن‌ها کمک می‌کنند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند.




 
مرجع : نیک آرام
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد