سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۳
کد مطلب: 61250
۶

معرفی کتاب دلبستگی اجتنابی بیمناک

کتاب دلبستگی اجتنابی بیمناک به یکی از 3 سبک ناایمن دلبستگی در عشق و رابطه در بزرگسالان اشاره دارد.
معرفی کتاب دلبستگی اجتنابی بیمناک
 به گزارش میگنا دلبستگی اجتنابی بیمناک یکی از آثار خانم جنیس بریانس( BryansJanis ) زوج درمانگر که دارای سوابق و تالیفاتی در زمینه پیمان شکنی و روابط خارج از تاهل میباشد موضوع اصلی این کتاب جنبه روانشناختی روابط بین افراد است دلبستگی اجتنابی بیمناک‮‬ یا ‏‫درک و دوست‌داشتن شریکی که دائما در رابطه گرم و سرد می‌شود

این کتاب با ترجمه محمدفغان‌پور در 127 صفحه توسط انتشارات ترنگ منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است
کتاب دلبستگی اجتنابی بیمناک به یکی از 3 سبک ناایمن دلبستگی در عشق و رابطه در بزرگسالان اشاره دارد.
این کتاب ویژه کسانی است که در کودکی چهره دلبستگی اصلی(مادر یا مراقب جایگزین) همزمان هم منبع ترس و تهدید بوده و هم منبع وحشت و ناامنی، و لذا در بزرگسالی فرد دائما در رابطه گرم و سرد و به عبارتی عاشق و فارغ می شود
این کتاب در هفت فصل به شرح زیر آمده است:
نویسنده در فصل اول تصویر روشنی از نظریه دلبستگی بالبی ارائه می دهد به طوریکه به صورت کاربردی این تئوری در روابط تشریح می شود.
در فصل دوم کتاب طیف سبک های دلبستگی ناایمن اجتنابی به صورت مبسوط معرفی شده است.
در فصل سوم وجه تمایز بین دو ندل از سبک ناایمن اجتنابی یعنی سبک دلبستگی اجتنابی تحقیر آمیز و سبک دلبستگی اجتنابی بیمناک مورد بررسی موشکافانه با مثال های متعدد قرار گرفته شده است، همچنین پرسشنامه ی خود ارزیابی جهت شناسایی سبک دلبستگی فرد در کتاب قرار داده شده است.
در فصل چهارم به ترکیب و تلاقی سبک های مختلف دلبستگی در عشق و رابطه پرداخته شده، نقاط خطر یا پرچم قرمز های ترکیب سبک ها و نیز راهنمایی و هدایت برای مصالحه سبک ها تشریح شده است.
در فصل پنجم برخی مهارت های حل تعارض که در هر سبک دلبستگی می تواند از بحران های ارتباطی پیشگیری کند را بحث و بررسی کرده است.
در فصل ششم نویسنده پا را از حل مسئله و مهارت آموزی فراتر گذاشته است و برای التیام زخم های دلبستگی پروسه درمانی از رویکرد های اساسی و مبتنی بر شواهد در زوج درمانی همچون رویکرد درمان هیجان مدار نام برده و تبیین کرده است.
در انتها در یک فصل مجزا به صورت کلی و مروری سبک دلبستگی اجتنابی تحقیرآمیز را مورد تحلیل سریع قرار داده است.
با توجه به اینکه رابطه بلند مدت عاطفی و به ویژه ازدواج فرآیند ساخت دلبستگی ایمن بین طرفین است، جای خالی کتاب های سبک دلبستگی بزرگسالان در عشق و رابطه بیش از پیش حس می شد لذا این کتاب و مترجم اثر سعی دارد بخشی از این خلا را پر کند.


در قستمهایی از این کتاب آمده است :
بهت زده، گیج و سردرگم، گاهی درمانده و عصبانی این ها ویژگی فردیست که قلبش با قلب فردی با دلبستگی اجتنابی بیمناک گره خورده است. اکثر زوج درمانگران با چنین افرادی مواجه شده اند. فردی آشفته در دلدادگی که دیگری را در انکاری عمیق و سوگی حل نشده رها می کند.
فردی که هر از گاهی با سرک کشیدن های بی مقدمه، نور امید را در دل طرف مقابل اش روشن می کند و با ترس و ناامنی ناگهانی، تاب بودن از کف می دهد و سرد و بی رحمانه دیگری را پس می زند. رابطه با چنین فردی عمری را در شک و دودلی و تردید هدر دادن است، مگر آنکه سواد دلبستگی داشته باشیم.
بذر این دلبستگی زمانی کاشته می شود که در کودکی چهره دلبستگی اصلی(مادر یا مراقب اصلی) همزمان هم منبع امنیت باشد و هم منبع تهدید، شگفتا که این همزمانی شوم ترین همزمانی روانشناختی است.
اگر با فردی با چنین سبک دلبستگی تلاقی کرده باشید احتمالا به عنوان نقطه ای تاریک و یکی از پردردسرترین روابط عاطفی خود آن را شناخته اید.

شاید بزرگ‌ترین سوال تان پس از این تلاقی این باشد که آیا من در حال تجربه عشقی اساطیری هستم یا تجربه یک رابطه یک طرفه توهمی. خودتان را اذیت نکنید شما با یکی از دشوارترین، پیچیده ترین و آشفته ترین سبک دلبستگی در تماس هستید و حق دارید این گونه سرگردان باشید، اما این کتاب پیامی برای تجربه جوش خوردن سالم و عشق و صمیمیت در ارتباط با سبک دلبستگی اجتنابی بیمناک است
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.