سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۰
کد مطلب: 61975
۲

بد جور زخم عاطفی از خیانت خوردم، همش بی قرارم و حالم بد. نمیدونم چی کار کنم؟!

بد جور زخم عاطفی از خیانت خوردم، همش بی قرارم و حالم بد. نمیدونم چی کار کنم؟!
سلامت جسمانی و زخم های عاطفی
 
ورزش: زمانی که بدن با استرس مواجه می شود ، مقدار زیادی کورتیزول ترشح می‌کند. ورزش سطح کورتیزول را در بدن پایین می‌آورد و باعث خواب بهتر می شود. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دومیدانی و شنا باعث ترشح هورمون اندروفین و سروتونین می شود که گیرنده‌های درد را مسدود می‌کند و احساس خوشی و سرحالی می‌دهند.

خواب: پس از اتمام رابطه عاطفی و زخم های عاطفی، خواب دچار مشکل می شود و به دنبال بی‌خوابی فرد دچار اضطراب و بی‌قراری می‌شود و در یک سیکل معیوب قرار می‌گیرد.

تغذیه: پس از زخم های عاطفی غذا خوردن افراد دچار مشکل می‌شود. عده ای از عاشقان شکست خورده چیزی نمی‌خورند و گروهی دیگر دچار پر خوری می شوند زمانی‌که درد جدایی و زخم های عاطفی خود را نشان می دهد اگرچه افراد می دانند باید به اندازه و بر اساس سبک ها ی گذشته خود زندگی کنند ولی توجه به این امور از حوزه تمرکز خارج می‌شود.
 
 
باور رویداد
پس از زخم های عاطفی به‌خوددروغ نگویید که او آنقدرها هم خوب نبود و بزرگنمایی هم نکنید که مثل او دیگر پیدا نمی شود. بی‌جهت لحظه‌های خوب ارتباط را بزرگ نکنید. لحظه‌های بد هم با او داشته‌اید. سعی کنید همه وقایع را ببینید. ویژگی‌های منفی او را آگاهانه به‌یاد بیاورید. زیرا در این دوران ذهن فرد تمایل دارد ویژگی‌های مثبت و لحظات خوب رابطه را بارها مرور کند. پس آگاهانه ویژگی‌های منفی و لحظات نازیبای رابطه‌ را به‌خاطر بیاورید.
 
 
از خودتان سوال کنید طی این رابطه عاطفی او چقدر باعث آرامش تان می‌شد و چقدر علت غم و ناراحتی‌تان بود؟ چندبار در طول رابطه به‌خود امید دادید که اختلافات با او کم وا وضاع بهتر می‌شود؟ چه مقدار نسبت به یکدیگر صادق و وفادار بودید؟ چقدر پیش دیگران از دست او و رابطه عاطفی‌تان شکایت می‌کردید؟

برای دل تان بنویسید
 
پس از زخم های عاطفی شاید نتوانید همه آنچه در ذهنتان می‌گذرد را برای دیگران تعریف کنید. پس هر چه را در ذهنتان می‌آید، بنویسید. درباره احساس غم، خشم، عشق و نفرت بنویسید.

با این کار احساسات منفی از ذهن تان خارج شده و اندک اندک بیرونی می روند. در عین حال نوشتن کمک می‌کند تا خطاهای فکر خود را بشناسید. خطاهایی مثل فاجعه‌سازی و بیان اینکه دیگر بدون او نمی‌توانم زندگی کنم. زندگی بدون او مانند جهنم است. این بدترین اتفاقی است که می‌توانست برای من بیفتد. و تفکر دو قطبی (همیشه یا هرگز)یعنی این که اگر او را به‌دست نیاوری بازنده هستی. حال که او تو را ترک کرد هیچوقت نمی‌توانی رابطه خوبی ایجاد کنی.

زبان و زمان را تغییر دهید
معمولاً افراد پس از خارج شدن از رابطه و زخم های عاطفی همچنان از واژه‌هایی که در طول رابطه فرد مورد علاقه شان را خطاب می کردند ، استفاده می‌کنند .همچنین جملات خود را به‌ جای استفاده از زمان گذشته، با زمان حال بکار می برند که نشان می دهد فرد نمی‌خواهد واقعیت را بپذیرد در حالی که واژه‌ها روی ذهن بسیار تاثیرگذار هستند. بنابراین واژه سابق را در کنار نام فردی که از رابطه خارج شده اضافه کنید. نگویید ما معمولاً جمعه‌ها به کوه می‌رویم، بگویید ما جمعه‌ها کوه می‌رفتیم.

تکنیک توقف فکر
در دوران زخم های عاطفی فرد دچار نشخوار فکری می‌شود و به یاد زمان‌های می‌افتد که با او داشته و درباره تصمیمات خود دائماً دچار دودلی و تردید می‌شود. تکنیک توقف فکرکمک می‌کند تا فرد خود را از نشخوار فکری برهاند.
 
 
تقاضا کردن‌های بی فایده
همه افرادی که ترک شده‌ و زخم های عاطفی دارند، در آرزوی بازگشت طرف مقابل دائماً به او می‌اندیشند و در امید بازگشت او می خواهند به هر ترتیب او و رابطه عاطفی‌ را به حالت قبل بازگردانند. حتی در جلسات مشاوره خواهان راهکار هستند تا نه تنها او را برگردانند، بلکه به‌دنبال تکنیکی هستند تا او را متوجه اشتباهاتش کرده و به عشق بیشتر وا دارند.

بازگشت به رابطه از طرف فردی است که رابطه را تمام کرده است. او باید دلایل رفتارش را توضیح دهد و به جهت آسیبی که زده عذرخواهی کرده و خواهان بازگشت رابطه شود.

اگر او وارد رابطه جدیدی شد، چه کار کنم؟
 
ازهمان ابتدای زخم های عاطفی بدانید که دیر یا زود، او وارد رابطه عاطفی جدیدی خواهد شد. تا زمانی که کاملاً بهبود پیدا نکرده‌اید به هیچ خبری در رابطه با او و یا ارتباطات او گوش فرا ندهید. اگر شخصی درباره او حرف می‌زند، حرفش را قطع کنید و یا آنکه آن محل را ترک کنید. هرجایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و … که پیش از این با او در تماس بوده‌اید و اطلاعاتی را از او به‌دست می‌آوردید ،حذف کنید. هر خبری شما را از مسیر بهبود زخم های عاطفی دور می‌کند.

اگر شنیدید که او با شخص جدیدی رابطه پیدا کرده، از کنکاش درباره شخص مقابل خودداری کنید. این کار باعث می‌شود خود را با او مقایسه کنید و احساس بدی را ایجاد می‌کند. تفاوتی نمی‌کند که آن شخص زشت است یا زیبا، فقیر است یا ثروتمند. اگر از نظر شما زیبا باشد احساس حقارت و بی‌ارزشی به شما دست می‌دهد. اگر در نظرتان شما زیباتر هستید، باز هم حسرت می‌خورید و به‌جهت عدم توانایی خود در حفظ رابطه عاطفی خود را سرزنش می‌کنید.

اگر بشنوید که هنوز وارد رابطه نشده است، امیدوار می‌شوید که او را به رابطه بازگردانید. در هر دو صورت بهبود خود را به تاخیر می‌اندازید. قرار نیست او تا آخر عمر تنها بماند، پس اگر به‌طور غیرمنتظره‌ای شنیدید که او وارد رابطه عاطفی جدیدی شده است، شوکه نشوید.

وارد رابطه عاطفی دیگری نشوید
 
پس از اتمام یک رابطه عاطفی و زخم های عاطفی، معمولاً افراد گمان می‌کنند که دیگر کسی را مانند او پیدا نخواهند کرد و یا آنکه فکر می‌کنند تا آخر عمر تنها می‌مانند. مطمئن باشید تنها نخواهید ماند. زندگی مانند همیشه در جریان خواهد بود. او نیز بهترین کسی نبوده که می‌توانستید با او زندگی کنید زیرا در این صورت رابطه شما به این نقطه نمی‌رسید. دردِ ترک و طرد و زخم های عاطفی باعث می‌شود شناخت‌ فرد از کار بیفتد و تمام تلاش خود را به‌کار گیرد تا او را به رابطه بازگرداند، هر چند که در گوشه‌ای از ذهن خود می‌داند که او فرد شایسته و مناسبی برای ارتباط و ازدواج نیست. در این حالت ویژگی‌های او و رابطه را ایده‌آلیزه کرده و نسبت به مشکلات او و رابطه کور می‌شود. در این حالت تمام تمرکز او بازگرداندن او است و توجهی به محیط اطراف و انتخاب‌ها و امکانات دیگر زندگی ندارد.

اما باید آگاه باشید نباید در دوران بهبود وارد رابطه عاطفی دیگری شوید. نباید رابطه عاطفی جدیدی را به‌خاطر بی‌حس کردن خود و فرار از درد رابطه قبلی شروع کنید. این کار باعث می‌شود مشکلات‌ لاینحل باقی بماند. درک نمی‌کنید که بدون رابطه عاطفی نیز می‌توان از زندگی لذت برد و خود می‌توانید بهترین همراه خود باشید. ارتباط در این دوران باعث می‌شود همان اشتباهاتی را که در رابطه عاطفی قبلی کردید در رابطه عاطفی جدید تکرار کنید.

ضمن آنکه در ارتباط جدید صداقت ندارید، زیرا هنوز از ارتباط عاطفی قبلی به‌طور کامل خارج نشده‌اید و این ارتباط را تنها برای بی‌حس کردن خود شروع کرده‌اید و این سوءاستفاده از دیگران است که به هیچ وجه اخلاقی نیست و معمولاً این روابط سرانجامی نیز ندارند و به دو طرف آسیب وارد می‌کنند.
مرجع : پاتوق آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند