شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۶
کد مطلب: 62040
۲

سلامت مالی چیست و رابطه آن با سلامت روانی

سلامت مالی چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد؟
سلامت مالی چیست و رابطه آن با سلامت روانی
عوامل متعددی وجود دارند که بر سلامت جسم و روح افراد تاثیر می‌گذارند. از جمله مهم‌ترین عواملی که سلامت روح و جسم شما را تضمین می‌کند، سلامت مالی است. اما سلامت مالی دقیقا چیست؟
سلامت مالی چیست؟
سلامت مالی وضعیتی است که در آن شما می‌توانید به‌طور کامل نیازهای مرتبط با پول خود را در حال حاضر و بعداً در زندگی برآورده کنید. اگر از نظر مالی خوب باشید، در مورد آینده مالی خود احساس امنیت خواهید کرد. شما بیش از حد در مورد پول استرس نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی از زندگی لذت ببرید.
برای اینکه از نظر مالی خوب باشید، مهم است که سواد مالی داشته باشید. این دانش و آموزش است که به شما کمک می‌کند تا امور مالی خود را کنترل کنید. سواد مالی شامل توانایی سرمایه‌گذاری برای بازنشستگی، ایجاد و استفاده از بودجه خانوار یا صحبت با یک متخصص در مورد خریدهای بزرگ است.
موارد دیگری که بر سلامت مالی شما تأثیر می‌گذارند عبارتند از:
  • وضعیت مالی فعلی شما و نیازهایتان؛
    رفتارهای مالی منظم؛
    فعالیت‌هایی که می‌توانند به شما در مدیریت پول کمک کنند؛
    اعتماد به نفس در مورد پول؛
    برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت.
ممکن است احساس کنید که از لحاظ سلامت مالی، قوی هستید. ممکن است برنامه‌ای در دست داشته باشید و بدانید که چگونه به آن پایبند باشید. اما ممکن است از لحاظ مالی در شرایط سختی قرار بگیرید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد. هزینه‌ها افزایش می‌یابند و به‌مرور زمان می‌توانند سلامت مالیتان را تهدید کنند. ممکن است در مورد سلامت مالی خود به دلیل موارد زیر نگران باشید:
  • بدهی پزشکی یا هزینه‌های پزشکی آتی
    بدهی دانشجویی
    بدهی کارت اعتباری
    هزینه‌های آینده خانواده
اما دلیل نگرانی هر کدام از مواردی که گفته شد، باشد ممکن است به تضعف سلامت مالی منجر شود.
مهم است که بدانید بدهی و مشکلات مالی می‌توانند اثرات بدی بر سلامت شما داشته باشد. هر چه بدهی بیشتری داشته باشید، بیشتر شرایط رفاهی‌تان تهدید خواهد شد. این امر به‌طور ویژه و با افزایش سن بیشتر تحقق پیدا می‌کند.
سلامت مالی چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد؟
ارتباط بین سلامت روانی و سلامت مالی شما بسیار زیاد است. کارشناسان دریافتند: استرس ناشی از مشکلات مالی مزمن یا طولانی مدت است و مسائل مالی منبع اصلی استرس برای اکثر مردم است ؛حتی استرس‌زاتر از سیاست، خانواده و کار.
سلامت مالی و سواد پایین می‌توانند منجر به استرس مالی بالا شوند. درست مانند سایر چیزهای استرس‌زا در زندگی، این نوع تنش می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی و غرق شدن شما در خودتان شود.
سلامت روان و سلامت مالی در یک چرخه با هم کار می‌کنند. اگر یکی خوب نباشد، معمولاً روی دیگری تأثیر می‌گذارد. از سوی دیگر، انگ‌های مربوط به بدهی یا وضعیت مالی ضعیف می‌توانند باعث شوند که مردم تمایلی به درخواست کمک نداشته باشند.
اگر به نقطه‌ای برسید که لازم باشد نیازهای ضروریتان مانند غذا یا گرمایش را کاهش بدهید، تأثیرات سلامت روان می‌تواند شدید شود. این امر، بهبودی اختلالات سلامت روان را دشوارتر می‌کند. کارشناسان دریافتند افرادی که مشکلات مالی شدید دارند سه برابر بیشتر به خودکشی فکر می‌کنند. بدون دسترسی مناسب به مراقبت‌های بهداشت روان، شرایط برای کمک پیدا کردن و رها شدن از این شرایط سخت‌تر خواهد بود.
سلامت مالی چگونه بر سلامت جسمانی شما تأثیر می‌گذارد؟
اگر سطح بالایی از استرس مالی دارید، احتمالاً متوجه خواهید شد که این شرایط بر سلامت جسمانی شما تأثیر می‌گذارد. این نوع فشار می‌تواند منجر به مشکلاتی از این دست شود:
  • سردرد یا میگرن
    تضعیف سیستم ایمنی
    فشار خون بالا
    مشکلات سیستم گوارش
    تنش عضلانی
    آریتمی قلبی
    و مشکلات خواب
اگر سلامت مالی شما پایین است و استرس مالی بالایی دارید، دو برابر بیشتر احتمال دارد که سلامت کلی شما ضعیف باشد.به گزارش سیناپرس، کارشناسان همچنین دریافتند؛ شما چهار برابر بیشتر احتمال دارد به نوعی بیماری مبتلا شوید.
استرس مالی همچنین می‌تواند به مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم منجر شود. اگر در مورد پول استرس دارید، ممکن است پرخوری کنید، از الکل یا مواد مخدر استفاده کنید و سیگار بکشید. اما چنین اقداماتی فقط هر دو وضعیت را بدتر می‌کنند. آنها منجر به مشکلات بیشتر سلامتی می‌شوند و اغلب می‌توانند استرس‌های مالی بیشتری ایجاد کنند.

چگونه می‌توان سلامت مالی را بهبود بخشید؟
سلامت روانی و جسمی شما می‌تواند با سلامت مالی قوی‌تر بهبود یابد. مهم است که اقداماتی را برای بهبود وضعیت مالی خود انجام دهید، مثلا:
به دنبال الگوهای خرج کردن باشید. عادات خرج کردن و پس انداز خود را مرور کنید. این را با وضعیت مالی فعلی خود مقایسه کنید و تصمیم بگیرید که آیا با امکانات شما مطابقت دارد یا خیر. به دنبال الگویی باشید که چقدر و چه زمانی پول خرج می‌کنید. تصمیم بگیرید که چه هزینه‌هایی را می‌توانید ادامه دهید و چه چیزی را می‌توانید کاهش دهید.
از دیگران کمک بخواهید. منابع زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند از نظر مالی خوب شوید. از کتاب‌ها، کلاس‌ها یا یک مربی مورد اعتماد درس بگیرید تا راه‌های بیشتری برای مدیریت امور مالی خود بیاموزید.
بودجه ایجاد کنید. تمام هزینه‌های خود را بنویسید و بر اساس آنچه واقعاً نیاز دارید بودجه تهیه کنید. هزینه‌های خود را به دقت بررسی کنید تا به این موضوع پایبند باشید.
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.