دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۹
کد مطلب: 62164
۴
برگرفته از کتاب هنردرمانی انتزاعی

هنردرمانی انتزاعی چیست؟

شقایق هاشمی شکفته
هنردرمانی انتزاعی چیست؟
هنردرمانی انتزاعی چیست؟
هنردرمانی انتزاعی شکلی از درمان کل نگر است. همچنین گونه ای از روان درمانی نیز محسوب می‌شود که از هنر به عنوان یک ابزار بهره میبرد.بطور کلی از هنر درمانی انتزاعی میتوان در توسعه تمرکز و تقویت ارتباطات اجتماعی بهره‌مند بود.

هنردرمانی انتزاعی نه به عنوان ابزار تشخیصی ، بلکه به منظور حل مشکلات عاطفی استفاده میشود، مشکلاتی که می‌توانند شخص را با سردرگمی و تزلزل مواجه کنند.

هنردرمانی انتزاعی میتواند ترکیبی از روان درمانی ، هنر ‌‌و فلسفه باشد. هنر انتزاعی همان هنر غیرواقع گراست هنر انتزاعی حد و مرزی ندارد و درگیر اصول و قوانین مشخصی نیست. این ویژگی کاربست هنر انتزاعی را برای عموم افراد آسان می سازد. هنردرمانی انتزاعی با استفاده از این شیوه به درمان و بهبود مراجعان می پردازد. شایسته آن است که  قبل از پرداختن به هنردرمانی انتزاعی بپرسیم هنرانتزاعی چیست ؟ هنردرمانی انتزاعی میتواند مجموعه ساختارمند از یافته ها و نظریات روانشناسی و روان درمانی ،  روش و ابزارهای هنری ‌‌و حتی فلسفه فرهنگ را همزمان مورد استفاده قرار بدهد.

بنا بر گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور دکتر شقایق هاشمی شکفته هنر درمانگر و مترجم کتاب هنر درمانی انتزاعی در ادامه اضافه میکند که در هنر انتزاعی(Abstract art) صورت و شکل های طبیعی قابل مشاهده نیست. هنرمند با استفاده از خط-شکل -رنگ و فرم های غیر طبیعی و نامشخص به انتقال مفاهیمی که در ذهن دارد میپردازد تصاویری ایجاد میشود که در دنیای واقعی نمیتوانیم آنها را ببینیم .یکی از معروف ترین و اثرگذار ترین نقاشان مدرن انتزاعی (واسیلی کاندینسکی) هنرمند روس است.
 
کاندینسکی معتقد بود که رنگ‌ها احساسات را بر می انگیزانند.کاندینسکی کتابی در این زمینه با نام ( معنویت در هنر) منتشر کرده است. هنر انتزاعی حد و مرزی ندارد و درگیر اصول و قوانین مشخصی نیست.همین  ویژگی کاربست این هنر را برای عموم افراد آسان می سازد.
با بررسی تابلوهای موجود در سبک انتزاعی مشاهده خواهید کرد که در بیشتر آنها از اکرلیک و رنگ روغن استفاده شده . این رنگ‌ها به راحتی در دسترس و قابل تهیه هستند.
 
هنردرمانی انتزاعی با استفاده از این شیوه به درمان و بهبود مراجعان می‌پردازد.
 
با بررسی شباهت های بین نقاشی کودکان و آثار هنری آبستره می‌توان نتیجه گرفت که در روند رشد، با توجه به خط کشی های ایجاد شده، خلاقیت در افراد کمرنگ میشود .از این رو هنر انتزاعی علاوه بر بروز و‌ تجلی هیجانات ، به بیدار کردن خلاقیت و افزایش آن می پردازد.
 
هنردرمانگران، مددکاران و‌ تسهیلگران با مطالعه ی بیشتر در این زمینه می‌توانند نتایج مطلوبی را در جهت بهبود و بهزیستی و یا توسعه تاب آوری مراجعان بدست بیاورند. 
 
•هنردرمانی انتزاعی ترکیبی از هنر، روانشناسی ‌‌و فلسفه است.
آزاد و رها بودن در استفاده از رنگ ها ، عبور از الگو سازی و اجرای کارهای تکراری، رها شدن از قضاوت در مورد خروجی کار، …. همه و همه باعث شده تا هنردرمانی انتزاعی یکی از تکنیک های محبوب و مورد علاقه درمانگران باشد. 
 
جذابیت این شیوه درمانی در این است که تولید آثار هنری انتزاعی هم برای تولید کننده و هم برای مخاطب( بیننده آثار ) می‌تواند خاصیت درمانی داشته باشد. ‌هر شخص با توجه به تیپ شخصیتی و روحیه ای که دارد برداشت خود را بیان می‌کند و از این راه می‌توان به درون افراد نفوذ کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ