دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۸
کد مطلب: 62539
۳

کارگاه روانشناسی تاب آوری

کارگاه روانشناسی با موضوع تاب آوری با حضور سرکار خانم دکتر رکسانا کارخانه
کارگاه روانشناسی تاب آوری
کارگاه روانشناسی با موضوع تاب آوری با حضور سرکار خانم دکتر رکسانا کارخانه،برای بیماران مبتلا به سرطان و خانواده هایشان.در این کارگاه سرفصل های زیر مورد بررسی قرار گرفت:تاب آوری چیست ؟چگونه می توانیم سطح تاب آوری خود را بالا ببریم؟ویژگیهای یک فرد تاب اور چیست ؟ تاب‌آوری،توانایی کنار آمدن با شکست‌ها و بازیابی پس از آن است. تاب‌آوربودن یعنی داشتن انعطاف لازم برای بازگشتن به حالت عادی، کسی که این ویژگی را در خود دارد و آن را تقویت می‌کند، کسی است که با ناامیدی، شکست و سختی، بیماری روبه‌رو می‌شود؛ اما می‌تواند همه‌چیز را طوری کنترل کند که بازگشت به روند عادی زندگی ممکن شود.

افراد دارای تاب آوری روانی می توانند از مهارت ها و نقاط قوت خود برای پاسخ به چالش های زندگی استفاده کنند.
مقابله با تغییر یا از دست دادن، بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. تاب آوری چیزی است که به افراد قدرت عاطفی می دهد تا با آسیب ها، ناملایمات و سختی ها کنار بیایند.
افراد تاب آور ازتوانمندی ها و مهارت های خود برای غلبه بر چالش ها استفاده می کنند. افرادی که تاب‌آوری ندارند، به احتمال زیاد احساس ناتوانی یا درماندگی می‌کنند و به استراتژی‌های مقابله‌ای ناسالم (مانند اجتناب، انزوا و خوددرمانی) تکیه می‌کنند.
انعطاف پذیر بودن و تاب آوری استرس و یا مشکلات زندگی را از بین نمی‌برد. همه این را می‌دانیم که شکست نیز جزئی از زندگی است و گاهی اوقات، زندگی سخت و دردناک است. همه بعد از یک حادثه غم انگیز احساس غم و اندوه را خواهیم داشت، اما دیدگاه ذهنی برخی افراد به آنها اجازه می‌دهد تا بتوانند این احساسات را سریع کنار بگذارند و خیلی سریع با زندگی و مشکلات آن مواجه شوند و بتوانند مسایل را مدیریت کنند. تاب آوری کمکمان می‌کند زخم‌ها را التیام ببخشیم و لحظه‌ها را شادتر و آرام‌تر زندگی کنیم.
در این کارگاه به بیماران و خانواده هایشان گفته شد برای بالا بردن سطح تاب آوری خود باید امید را در خود زنده نگه دارند و سعی کنند در هنگام بروز مشکلات و بیماری ها افکارت مثبت داشته و امیدوار باشند و به جای غرق شدن در مشکل پیش آمده دنبال راه حل بوده و حل مسآله کنند، با افرادی که در این مسیر کنارشان هستند و باعث امیدواری بیشتر در آنها می شود ارتباط بیشتری بگیرند.
همچنین گفته شد که تاب آوری یک ویژگی اکتسابی است و افراد می توانند این مهارت را آموزش دیده و در خود تقویت کنند اما عده ایی از افراد ممکن است این ویژگی را به صورت ذاتی در خود داشته یاشند.

با توجه به اینکه که سرطان توانایی بیماران را برای فعالیت و مشارکت در جامعه و خانواده تهدید می‌کند، ویژگی تاب آوری به کاهش موثر این احساسات منفی کمک می‌کند. به عبارت دیگر، بیمارانی که سطوح بالایی از تاب‌آوری را تجربه می‌کنند از احساسات مثبت برای غلبه بر تجربیات نامطلوب و دستیابی بر زندگی باکیفیت استفاده می‌کنند. بیماران تاب آور احساسات مثبت خود را ابراز می‌کنند و آن را با تجربه ی سرطان ادغام می‌کنند تا احساس آرامش و معنایی برای زندگی داشته باشند. در نتیجه، این ویژگی سبب بهبود کیفیت زندگی‌شان می‌شود.

به علاوه، هنگامی که بیماران مبتلا به سرطان وضعیت کلی خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند، به کمک تاب‌آوری بر خود مسلط شده و می‌توانند ظرفیت  پذیرش اتفاقات جدید را داشته باشند.
تاب‌آوری برای بیماران مبتلا به سرطان از مهارت‎های مهم برای حفظ روحیه و ثبات روانی و بهبود کیفیت زندگی آنان است.
تاب‎آوری یک فرآیند پویاست که میتوان آن را معیاری برای سنجش توانایی افراد در مقابل با شرایط استرس‌زا در نظر گرفت که به سازگاری آنان با شرایط سخت بیماری کمک می کند. این ویژگی می‎تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران و تسهیل روند درمان آنان بینجامد.
به طور کلی میتوان ادعا کرد انعطاف‎پذیری  در مقابله با بیماری در کنار دیگر فواید مذکور، سبب رشد فردی بیمار نیز خواهد شد.
ویژگیهای افرادی که تاب آور بالایی دارند:
افراد تاب آور افرادی آگاه هستند و سعی می کنند نسبت به افکار، هیجانات و رفتارهای خود، آگاهی داشته باشند و احساسات خود را بشناسند تا بتوانند به شیوه درستی آن ها را مدیریت کنند.
این افراد پذیرش بالایی دارند و واقع بین هستند و می پذیرند که وجود موانع در زندگی هر فردی طبیعی و غیر قابل انکار است.
این افراد مهارت حل مسئله بالایی دارند و در هنگام بروز مشکل سعی می کنند به ارزیابی دقیقی از مشکل و شرایط بپردازند تا بتوانند راه حل درست را برای آن پیدا کنند.
آن ها خود را قربانی شرایط فرض نمی کنند، بلکه تمام تلاششان را می کنند تا بتوانند به خوبی شرایط را کنترل کنند. افراد تاب آور معمولا ارتباطات اجتماعی محکم و گسترده ای دارند و از درخواست کمک از دیگران واهمه ندارند و قادرند متناسب با موقعیت از دیگران درخواست کمک کنند

راه های افزایش تاب آوری:
  1. بالا بردن آگاهی(نسبت به هیجانات و دیدگاه های منفی)
    هدف گذاری در زندگی
    نگرش مثبت به تواناییهای خود
    مثبت اندیشی در برخورد با سختی ها
    تصمیم گیری و عمل قاطعانه
    اهمیت به سلامت جسمی و روحی خود
    تقویت مهارتهای ارتباطی
    تلاشگر و مسؤلیت پذیر بودن
    به اطلاع می رساند کارگاه های موضوعی مختلفی برای استفاده بیماران مبتلا به سرطان و یا خانواده آنها توسط موسسه خیریه بهنام دهش پور برگزار می شود.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.