شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۰
کد مطلب: 63918
۳
۱
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اعلام کرد؛

آمارهایی از پیشرفت رشته روانشناسی بعد از انقلاب اسلامی

آمارهایی از پیشرفت رشته روانشناسی بعد از انقلاب اسلامی
به گزارش میگنا به نقل از روابط عمومی سازمان دکتر علی فتحی آشتیانی درباره دستاوردهای حوزه روانشناسی بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: تا سال 1342 اصلا چیزی به عنوان رشته روانشناسی وجود نداشت. بعد از آن هم تعداد دانشگاه‌هایی که تا سال پیروزی انقلاب این رشته را داشتند کمتر از 10 دانشگاه آن هم فقط در مراکز استان‌ها بود. اما پس از انقلاب اسلامی از سال 1357 دوره شکوفایی روانشناسی بوده به طوری که بیش از هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی رشته روانشناسی دارند.

وی درباره آمار دانشجویان روانشناسی پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن گفت: در 10 دانشگاهی که پیش از انقلاب رشته روانشناسی داشتند حدود 300 دانشجو در هر سال پذیرش می‌ کردند. اما اکنون بیش از 200 هزار دانشجوی روانشناسی در حال تحصیل هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه با تصویب قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در سال ۱۳۸۲ در حال حاضر این سازمان بیش از 62 هزار عضو دارد که همه آنها فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی هستند؛ تصریح کرد: اساتید رشته روانشناسی در گذشته حدود 50 نفر بودند؛ در حالیکه هم‌اکنون بیش از ۱۵۰۰ استاد روانشناسی در دانشگاه‌های کشور در 16 گرایش به تدریس و تحقیق مشغول هستند.

دکتر فتحی آشتیانی ادامه داد: همین دستاوردها درباره تعداد انجمن‌های علمی هم صدق می‌کند چراکه تا سال ۱۳۷۵ تنها یک انجمن علمی روانشناسی در کشور فعالیت می‌کرد در حالی که هم‌اکنون 16 انجمن علمی فعال در کشور حضور دارد و جامعه علمی روانشناسی و متخصصان هر گرایش را گردهم آورده است.

وی افزود در حال حاضر بیش از ۵۰ مجله علمی در حوزه روانشناسی وجود دارد و تعداد کتاب‌های ترجمه و تالیف شده در هر سال به حدود ۵۰۰ اثر می رسد. افزون بر آن سالانه چند صد مقاله در مجلات علمی داخلی و خارجی منتشر می شود.

وی با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های علمی پس از انقلاب اسلامی و توجه به زنان، عنوان کرد: آمار دانشجویان دختر پس از انقلاب اسلامی در برخی سالها به 68 درصد هم رسید. البته در رشته روانشناسی این عدد بسیار بیشتر است و به 75 درصد می‌رسد یعنی 75 درصدپذیرفته‌شدگان این رشته خانم‌ها هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به سرانه تعداد روانشناسان به کل جمعیت کشور در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا گفت: در آمریکا به ازای هر هزار خانوار، 7 روانشناس وجود دارد؛ در اروپا به ازای هر هزار خانوار بین 6 تا 15 روانشناس فعالیت می‌کنند؛ در کشور چین به ازای هر 2 هزار خانوار یک روانشناس وجود دارد؛ طبق محاسبات صورت گرفته، ما اگر بخواهیم در ایران به ازای هر هزار خانوار 5 روانشناس داشته باشیم، نیاز به بیش از 100 هزار روانشناس داریم. در حال حاضر سازمان نظام روانشناسی با بیش از 62 هزار عضو، کمتر از 20 هزار نفر پروانه فعالیت دارند.

دکتر فتحی آشتیانی با تاکید بر اینکه در کنار این دستاوردهای کمی، لازم است کیفیت بطور جدی در دستور کار قرار گیرد اظهار داشت: رشته روانشناسی به لحاظ کمی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد اما لازم است به لحاظ کیفی هم رشد و پیشرفت قابل قبولی داشته باشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پایان،‌ انتظارات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را از نمایندگان مجلس آینده ابراز و اعلام کرد: انتظار است نمایندگان مجلس به حوزه سلامت و به ویژه سلامت روانی توجه ویژه‌ای داشته باشند. اصلاح و بازنگری قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را بعد از 20 سال به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند. بعلاوه پوشش بیمه را برای همه گرایش‌های رشته‌ روانشناسی و مشاوره تصویب کنند تا تمامی مردم بتوانند از خدمات سلامت روانی بهره مند شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خیلی نادانه ایشون.خخخخخ به جای فعالیت داره وقت تلف میکنه
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی