شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۴
کد مطلب: 64078
۲
از تجارب مثبت تا تجارب منفی

نقش رسانه در سلامت روانی اجتماعی

شمیم نادری
نقش رسانه در سلامت روانی اجتماعی
انسانها موجوداتی اجتماعی هستند. ما نیازمند همراهی دیگران برای رونق و بهبود زندگیمان هستیم و قدرت ارتباطات تاثیر بسزایی در شادی و سلامت ذهنی ما دارد. شمیم نادری در ادامه این مطلب اضافه میکند  ارتباط اجتماعی با دیگران میتواند استرس ونگرانی ما را کاهش دهد و عزت نفس را بهبود بخشد و برایمان اسایش و شادی به ارمغان بیاورد. از تنهایی و انزوا جلوگیری کند وحتی  طول عمرمان را افزایش دهد. از سوی دیگر نداشتن ارتباطات قوی می تواند یک خطر جدی برای سلامت روانی و احساسی ما باشد.
در دنیای امروز بسیاری از ما برای یافتن وارتباط با دیگران متکی به پلتفرم های رسانه های نظیرفیسبوک، توییتر، اسنپ چت، یوتیوب و اینستاگرام هستیم. درست است  که هر کدام مزیت های خودشان را دارند اما مهم است که به یاد داشته باشیم که رسانه های اجتماعی هیچگاه نمی توانند جایگزینی برای ارتباط  انسانی در دنیای واقعی باشند.
ارتباط شخصی با دیگران لازم است تا مانند اهرمی عمل کند و باعث ترشح هورمونهایی شود که باعث کاهش استرس و احساس شادی و تندرستی و مثبت اندیشی در شما شوند. از قضا تکنولوژی هایی که طراحی میشود برای اینکه شما را بهم نزدیک کند. صرف زمان بسیار در رسانه های اجتماعی باعث می شود شما احساس تنهایی بیشتری بکنید و منزوی تر شوید و مشکلات روحی شما مثل استرس و نگرانی و افسردگی بدتر شود.
اگر شما زمان زیادی در رسانه های اجتماعی سپری می کنید و احساس تنهایی و نارضایتی می کنید، لازم است عادتهای آنلاین بودنتان را مجددا ارزیابی کنید و یک توازن  سالمتر ایجاد کنید.
 
جنبه های مثبت رسانه های جمعی
در حالیکه ارتباط مجازی در رسانه های اجتماعی نمیتواند به اندازه ی ارتباط مستقیم مزایا داشته باشد، هنوز روش های بسیار مثبتی وجود دارد که میتواند کمک کند که شما در ارتباط بمانید و حال خودتان را خوب نگه دارید.
رسانه های جمعی شما را قادر میسازد:
-آپدیت بودن و ارتباط با خانواده و دوستانتان در سرتاسر جهان.
-پیدا کردن دوستان جدید و تشکیل گروه و شبکه با کسانی که با شما همفکرهستند و علایق و جاه طلبی های مشابه دارند.
-پیدا کردن و تقویت اهداف ارزنده.
-جستجو یا پیشنهاد حمایت های احساسی در طول موقعیت های دشوار
-پیدا کردن ارتباط اجتماعی حیاتی اگر شما در یک منطقه ی دورافتاده هستید، برای مثال استقلال محدودی دارید، نگرانی های اجتماعی دارید و یا بخشی از یک گروه به حاشیه رانده هستید.
-یافتن یک طرح برای خلاقیت و بیان خودتان.
-کشف منابع با ارزش اطلاعات و یادگیری.
 
 جنبه های منفی رسانه های جمعی
از آنجایی که این تکنولوژی نسبتا جدید است، تحقیقات کمی برای یقین عواقب بلند مدت خوب یا بد استفاده از رسانه های اجتماعی انجام شده است. اگرچه مطالعات چندگانه دریافت که ارتباط قوی بین استفاده زیاد از رسانه های جمعی و خطر افزایش استرس، نگرانی، تنهایی ، صدمه زدن به خود و حتی افکار خودکشی وجود دارد.
رسانه های جمعی ممکن است تجربه های منفی مانند اینها را افزایش دهند:
احساس نامناسبی و بی کفایتی در مورد زندگی ظاهریتان حتی اگر شما بدانید که تصویری که شما روی رسانه های اجتماعی میبینید دستکاری شدهاند. ممکن است باعث شوند احساس نا امنی و نارضایتی در مورد ظاهر یا جریان زندگی تانداشته باشید. ما میدانیم که مردم تمایل دارند لحظات برگزیده زندگیشان را به اشتراک بگذارند و خیلی به ندرت آنها اوقات نارضایتی و دلسردیشان را به اشتراک میگذارند اما این از احساس حسادت و نارضایتی شما وقتی که طوماری از عکسهای رنگارنگ ادیت شده دوستان را از تعطیلاتی که به ساحل رفته است میبینید و یا نوشته ای هیجان انگیز که در مورد ترفیع کاری اخیرش نوشته را میخوانید کم نخواهد کرد.
 
ترس از دست دادن (فومو) واعتیاد به رسانه های جمعی
به نظر میرسد این ترس در رسانه های جمعی نظیر فیس بوک و اینستاگرام تاثیر بیشتری دارد و احساس اینکه دیگران زندگی بهتری دارند یا سرگرمی بیشتری نسبت به شما دارند را بدتر میکند و فکر اینکه شما یک چیزخاصی را از دست بدهید ممکن است عزت نفس شما را کم کندو یا اینکه باعث شود بیشتر و بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده کنید و حتی اعتیاد بگیرید. فومو شما را وارد میکند که گوشی تان را بردارید و هر چند دقیقه یکبار برای آپدیت یا یاپنچ اجباری به هر چیز یا هشدارچک کنید حتی اگر ریسک کنید مثلا در حالرانندگی باشید، خوابتان مختل شود یا قاصدت مجازی را به روابز دنیای واقعی اولویت دهید.
تنهایی
یک تحقیق در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا ثابت کرد که استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی نظیر فیس بوک و اینستاگرام به جای اینکه احساس تنهایی شما را کاهش دهد، بدتر آنرا افزایش میدهد. درمقابل مطالعات نشان داده است که کاهش استفاده از فضای مجازی میتواند احساس تنهایی شما را کمتر کند و حال شما را بهتر کند.
 
افسردگی و نگرانی:
انسان احتیاج به تماس مستقیم دارد تا از لحاظ روانی سالمترباشد. هیچ چیزبه اندازه ی ارتباط حضوری استرس شما را کم نمیکند. هیچ چیزی موثرتر از ارتباط چشمی با کسی که مراقب شماست نمیتواند روی اخلاق و روحیه ی شما موثر باشد. هرچه ارتباط مجازی تان بیشتر از مستقیم باشد خطر ابتلا به ناهنجاری هایی نظیر نگرانی و افسردگی بیشتر است
 
قلدری و زورگویی مجازی:
ده درصد نوجوانان زورگویی مجازی را گزارش کرده اند و بقیه کابران نیز هدف کامنت های توهین آمیز قرار گرفته اند.
پلتفرم های رسانه های اجتماعی نظیر توییتر میتواند محل مناسبی برای پخش شایعات و توهین باشد که میتواند آسیبهای روحی و احساسی به جای بگذارد.
 
خودشیفتگی:
به اشتراک گذاری بی پایان سلفی و همه ی افکار درونی در رسانه اجتماعی میتواند یک خودشیفتگی ناسالم ایجاد کند و شما ازارتباطات دنیای واقعی فاصله بگیرید.
 
چه چیزی استفاده شما از فضای مجازی کنترل میکند؟
شما مکررا صفحه تان را برای آپدیت چک میکنید این چگونگی پولدار شدن کمپانی هاست. اما بیشتر شبیه یک قمار ، اعتیاد به نیکوتین، الکل یا استفاده از داروی خاص میتواند مقاصد اجتماعی آنها را تامین کند. زمانی که شما لایک یا واکنش به پست یا مطلبی که به اشتراگ گذاشته اید دریافت میکنید. این امر میتواند امری برای رها شدن یک فرد رو به پایین شود. شبیه پاداش شیمیایی به دنبال برنده شدن باشد مثل یک ماشین اسلات گرفتن یک تکه شکلات، یا روشن کردن یک سیگار، هرچه شما بیشتر پاداش بگیرید میخواهید زمان بیشتری در رسانه های اجتماعی سپری کنید حتی اگربه جنبه های دیگر زندگی تان آسیب بزند.
 
جنبه های دیگر استفاده ناسالم از رسانه های اجتماعی
ترس از دست دادن میتواند بارها و بارها به رسانه های اجتماعی برگردد. با وجود این که چیزهای خیلی کمی وجود دارند که نمیتوانند منتظر پاسخ باشند یا نیاز به پاسخمندی دارند.
ترس از دست دادن فکر شما را تغییر خواهد داد، شاید  شما نگران باشید که در مکالمات مدرسه یا سرکار کنار گذاشته میشوید اگر آخرین خبر یا شایعات رسانه های اجتماعی را ندانید یا شما حتی احساس میکنید به روابط شما آسیب وارد میشود اگر شما فورا لایک نکنید یا به اشتراک گذاری دیگران واکنش مثبت ندهید یا ممکن است شما نگران باشید که نکند یک دعوت یا پیامی را از دست بدهید.
بسیاری از ما در رسانه های اجتماعی به عنوان پوشش امنیتی استفاده میکنیم هرگاه ما در یک موقعیت اجتماعی باشیم و احساس نگرانی یا بی دست و پایی بکنیم به موبایلهایمان روی می آوریم، وارد شبکه های اجتماعی میشویم که این تعامل مجازی باعث رد تعاملات مستقیمی می شود که به کاهش نگرانی شما کمک خواهد کرد.
استفاده زیاد از فضای مجازی مشکلات اساسی دیگر را پنهان میکند مانند استرس ، افسردگی، بیحالی، خستگی. اگر شما زمانی که احساس تنهایی و خستگی میکنید ممکن است ازاین روش استفاده کنید تا حواس خودتان را از احساسات ناخوشایند پرت کنید یا بخواهید خودتان را آرام کنید، اگرچه در ابتدا میتواند سخت باشد اما اجازه دهید ذهنتان برای پیدا کردن روش های ساعتی برای مدیریت اخلاق و روحیه تان باز شود.
چرخه ی نادرست و استفاده ناسالم از رسانه های جمعی
استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی میتواند یک چرخه ممنفی-خودخواهی ایجاد کند:
1.وقتی شما احساس تنهایی، افسردگی یا استرس می کنید بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید تا خستگی تان را کم کنید یا حس کنید که با دگران کانکت هستید.
2. استفاده از رسانه جمعی اغلب فوموو احساس نارضایتی و بی کفایتی و تنهایی را تشدیدمیکند.
3.به نوبه ی خود این احساسات منفی اخلاق شما را تغییر میدهند و علایم افسردگی، نگرانی و استرس شما را تشدید خواهد کرد.
4.این بدتر شدن علایم باعث می شود شما بیشتر و بیشتر از رسانه های اجتماعی استفاده کنید و غرق شوید و این مشکلات پیچیده تر شوند.
 
علائمی که نشان می دهند که رسانه های اجتماعی سلامت روانی شما را تحت تاثیر قرار داده است:
هرکسی متفاوت است و هیچ میزان خاصی از زمان استفاده شده از مجازی یا چک برای آپدیتیا شمار پست های شما وجود ندارد که تعیین کند که استفاده شما ناسالم است. تاثیر رسانه اجتماعی را با میزان زمان استفاده و اثری که روی اخلاق و روحیات شما و زندگی تان میگذارد می سنجیم.
مثلا استفاده شما از رسانه های جمعی میتواند مشکل آفرین باشد، اگر شما ارتباط مستقیم را نادیده بگیرید حواس شما را از کار و مدرسه پرت کند، یا در شما حس حسادت، دشمنی و عصبانیت یا افسردگی ایجاد کند، یا چیزیرا پست کنید  تا دیگران به شما حسادت کنند یا ناراحت شوند،اینجادیگر زمانیست که باید عادتهای استفاده از فضای مجازی را ارزیابی کنید.
شاخص هایی که نشان میدهد رسانه های جمعی به طور نامطلوب سلامت روانی شما را تحت تاثیر قرار داده اند.
 
صرف زمان بیشتر در رسانه های اجتماعی نسبت به دوستان در دنیای واقعی تان:استفاده از فضای مجازی جایگزینی برای تعاملات اجتماعی شما شود، حتی اگر شما با دوستانتان بیرون هستید شما مکررا گوشی تان را چک میکنید، این حس ازاین نشات میگیرد که دیگران ممکن است سرگرمی بهتری نسبت به شما داشته باشند.
 
مقایسه نامطلوب خودتان با دیگران: شما عزت نفس پایینی دارید یا تصویر بدی از خودتان در ذهن دارید یا حتی ممکن است الگوی غذایی بدی داشته باشید.
 
تجربه زورگویی در فضای مجازی: یا نگران باشید که هیچ کنترلی روی چیزهایی که مردم در مورد شما پست میکنند نداشته باشید.
 
منحرف شدن حواس و تمرکز از درس و کار: شما ممکن است احساس فشار کنید ک مرتب محتوایی در مورد خودتان پست کنید یا کامنت و لایک ای که روی پست شما میگذارند شما باید مشتاقانه پاسخ دهید
 
زمانی برای انعکاس خودتان نداشته باشید. هر لحظه ی ذخیره با مشغول شدن در رسانه ی اجتماعی پر شود. شما هیچ تایمی هر چند کوتاه برای منعکس کردن آنچه هستید، آنچه فکر میکنید و به آنچه باید عمل کنید ندارید و به هر چیزی که اجازه دهد که شما به عنوان یک فرد رشد کنید عمل نمیکنید.
 
درگیر یک رفتارخطرناک شدن برای گرفتن لایک و به اشتراک گذاری یا دریافت عکس العمل های مثبت در رسانه های اجتماعی. شما شوخیهای خطرناک انجام می دهید یا مطالب شرم آور پست میکنید، به دیگران توهین یا فحاشی می کنید یا از موبایلتان در هنگام رانندگی استفاده می کنید.
 
رنج بردن از مشکلات خواب. آیا شما رسانه های اجتماعی را آخر شب ها چک می کنید؟ یا اولین چیزی که در صبح یا حتی شب بیدارید نور موبایل و وسایل دیگر میتواند خواب شما را بر هم بزند که منجر به اثرات مخرب جدی در سلامت روحی شما شود.
 
بدتر شدن علایم نگرانی، افسردگی. به جای اینکه کاهش احساس منفی و تقویت روحیه تان، بیشتر احساس نگرانی، تنهایی بکنید.
 
اصلاح استفاده از فضای مجازی برای حفظ سلامت روحی تان،

گام اول: کاهش زمان آنلاین بودن

 
مطالعه انجام شده در دانشگاه پنسیلوانیای امریکا درسال 2018 نشان داد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی تا مدت 30 دقیقه در روز میتواند منجر به کاهش قابل توجه سطح نگرانی واقسردگی و تنهایی و بهبود خواب و فومو شود. اما نیازی نیست استفاده از رسانه های اجتماعی را برای ذبهبود سلامت روحی تان شدیدا کاهش دهید. تحقیقات مشابه نشان میدهد که فقط مراقبت بیشترو متوجه بودن در استفاده از فضای مجازی میتواند نتایج مثبتی در روحیه، اخلا و تمرکز داشته باشد.
حدود سی دقیقه در روزنمیتواند هدغ واقع گرایانه ای برای ما باشد، اجازه بدهید تنها یک سم زدایی کامل رسانه های اجتماعی باشد.
 
برای کاهش استفاده ازتلفن همراه توصیه های زیر میتواند مفید باشد:
 
1.از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که میزان استفاده شما از رسانه های جمعی را  در روز تعیین کنند. سپس یک هدف تعیین کنید که برای چه مقدار میخواهید آنرا کاهش دهید.
 
2. موبایل خود را در زمان هایی از روز خاموش کنید. مانند زمانی که رانندگی می کنید، در جلسه یا باشگاه هستید، شام میخورید. با دوستان آفلاین تان وقت میگذرانید، با بچه هایتان وقت میگذرانید، گوشی تان را با خود به حمام نبرید.
 
3. موبایل یا تبلت خود را به رختخواب نبرید. وسایل را خاموش کنید و آنها را برای شارژ در اتاق دیگری بگذارید.
 
4. نوتیفیکیشن های رسانه های اجتماعی را غیر فعال کنید. سخت است که در مقابل وزوز، بوق و زنگ زدن موبایلتان و هشدار پیام جدید مقاومت کنید. نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید و این میتواند برای کنترل تمرکز شما بسیار کمک کند و مفید باشد.
5.چک کردن محدود. اگر شما اجبارا گوشی تان را هر چند دقیقه یکبار چک میکنید خود را ملزم کنید که فقط هر 15 دقیقه یکبار و بعد هر 30 دقیقه یکبار و بعد هر 1 ساعت یکبار چک کنید، اپلیکیشن هایی وجود دارند که به صورت خودکار دسترسی شما به موبایلتان را محدود میکنند.
 
سعی کنید رسانه های اجتماعی را از موبایلتان پاک کنید. شما میتوانید فیس بوک و واتساپ و اپ های مشابه را فقط در تبلت یا کامپیوترتان دنبال کنید. اگر به نظرتان ناگوار می آید سعی کنید برای یک مدت یکاپ را از گوشی تان پاک کنید تا متوجه شوید چقدر زمان از دست میدهید.
 
گام 2: تغییر تمرکز
بسیاری از رسانه های اجتماعی در دسارس ،عادات ما را بهم میزنند و با بی فکری لحظات استراحت ما را میدزدند. اما با تمرکز سوی انگیزه برای وارد شدن به برنامه شما نه میتوانید زمان استفاده از برنامه را کم کنید بلکه میتوانید تجربه خود را بهبود ببخشید و از جنبه های منفی رسانه دور بمانید.
اگر شما رسانه های اجتماعی را چک کنید برای یافتن اطلاعات جدید یا خبر گرفتن از دوستی که بیمار است یا به اشتراک گذاری تصاویری از بچه ها و خانواده تان خیلی متفاوت است از زمانی که شما انلاین میشوید چون خسته  هستید یا چند لایک از پست اخیرتان گرفته اید یا چک کنید که چیزی را از دست نداشته باشید.
 
در زمان بعدی که می خواهید وارد برنامه شوید لحظه ای مکث کنید و انگیزه تان را برای آنچه میخواهید انجام دهید شفاف سازی کنید.
 
آیا رسانه های اجتماعی جایگزینی برای زندگی واقعی تان است؟ آیا یک جایگزین ساعتی برای استفاده از فضای مجازی وجود ندارد؟ اگر شما تنها هستید ازدوستان برای خوردن قهوه دعوت کنید. اگر احساس افسردگی دارید پیاده روی کنید، به باشگاه بروید، سرگرمی جدید پیدا کنید، اگرچه رسانه های اجتماعی بسیار در دسترس و راحت هستند اما اغلب راههای موثرتر و  ساعتی برای راضی کردن تمایلات خود وجود دارد.
 
آیا شما در رسانه احتماعی یک کاربر اکتیو هستید یا غیرفعال؟ ثبت نکردن پست یا با نام مستعار، تعاملات دیگران را دنبال کردن نمیتواند پاسخ حسی معناداری از ارتباط ایجاد کند. حتی ممکن است باعث افزایش حس تنهایی شما شود. فعال بودن و شرکت کردن باعث درگیری و مشغولیت شما با دیگران میشود.
 
آیا رسانه های اجتماعی به شما احساس ناکافی بودن و نا امیدی در زندگی می دهد؟
شما میتوانید با تمرکز روی هر آنچه دارید با علایم فومو و آنچه ندارید مقابله کنید. یک لیست از جنبه های مثبت زندگی تان بنویسید و آن را وقتی که حس میکنید چیزی ندارید بخوانید. به یاد داشته باید که هیچ زندگی ای به آن کاملی ای نیست که در فضای مجازی میبینید. ما همگی دچار شکست عشقی، شک و دودلی و نا امیدی میشویم حتی اگر انتخاب نکنیم که آن را به اشتراک بگذاریم.
 
گام سوم: زمان بیشتری با دوستان آفلاینتان بگذرانید
ما همگی نیازمند ارتباط و همکاری مستقیم با دیگران هستیم تا شاد و سالم بمانیم. رسانه اجتماعی میتواند ابزاری برای بهبود ارتباطی باشد، اما اگر اجازه ندهیم ارتباط مجازی جایگزینی برای ارتباط واقعی و مستقیم باشد. روش های زیادی برای ایجاد رابطه معنادار بدون اتکا به رسانه جمعی هست.
هر هفته زمان تنظیم کنید. برای تقابل آفلاین با دوستان و خانواده، یک دورهمی مرتب تدارک ببینید. جایی که موبایل ها همگی خاموش باشند.
اگر ارتباط مستقیم با دوستان را نادیده فراموش کرده اید به یک دوست قدیمی پیام بدهید و یک دیدار ترتیب بدهید. اگر هر دو خیلی مشغله دارید کارهایتان را با هم انجام دهید، مثلا خرید یا رفتن به بانک.
 
به یک باشگاه بپیوندید. یک سرگرمی جدیذ پیدا کنید، گروهی ورزش کنید.
 
اجازه ندهید فضای مجازی مسیر شما را متوقف کند حتی اگر خجالتی هستید تکنیک های اثبات شده برای غلبه بر ناامنی و ایجاد دوستی وجود دارد.
 
اگر شما حس میکنید که کسی را ندارید که با او وقت بگذرانید با افراد جدید آشنا شوید. بسیاری از مردم راحت نیستند که دوست جدید بگیرند، یخ را بشکنید، دوستانتان را برای قهوه دعوت کنید، از همکارتان بخواهید با شما نهار بخورد.
 
با غریبه ها ارتباط بگیرید. با مردمانی که در مسیر شما هستند مثلا در صف اتوبوس، خار و بار فروشی، فروشگاه، لبخند بزنید سلام کنید، حالتان را بهتر کنید.
گام چهارم: شکرگزاری را بیان کنید.
حس و بیان احساسات و نگرش های در موقعیت های دشوار میتواند مرهمی برای رنجش ها، دشمنی ها و نارضایتی هایی باشد که با فضای مجازی ایجاد شده است.
 
زمانی برای بازتاب اختصاص دهید. از لحظات مثبت زندگیتان و خاطرات خوبتان یا حتی کسانی که ناگهانی از زندگی شما رفته اند پست بگذارید و نظرتان را بنویسید. حتی پست ناراحت کننده بگذارید اگر ناراحتید.
 
ذهن آگاهی را تمرین کنید. تجربه فومو و مقایسه نامطلوب خودتان با دیگران شما را در راه نا امیدی و شکست ها غرق میکند. به جای اینکه در زمان حال زندگی کنید روی اما و چه میشد اگرها تمرکز میکنید. با تمرین خودآگاهی میتوانید بیشتر در زمان حال تمرکز کنید و اثر فومو را کاهش دهید، حال روحی خود را بهبود ببخشید.
 
داوطلب فقط انسان است که یک سیم سخت برای ارتباط دارد. به دیگران به حیوانات کمک کنید تا هم ارتباط بهتری داشته باشید هم حال روحی بهتری.
 
به کودکان و نوجوانان برای استفاده ناسالم از فضای مجازی کمک کنید.
سالهای کودکی و نوجوانی میتواند پر از چالش و فشارهای اجتماعی باشد. برای بچه ها رسانه های اجتماعی روشی برای بدتر شدن و  وخامت مشکلات و تشدید نگرانی، قلدری، افسردگی و پایین رفتن عزت نفس باشد. اگر شما در استفاده بچه ها از رسانه جمعی نگران هستید ممکن است وسوسه شوید که براحتی موبایل او را تصاحب کنید. این روش ممکن است مشکلات بیشتری به دنبال داشته باشد.
بچه هایتان را از دوستان و جنبه های مثبت فضای مجازی دور نکنید. به جای این روشهای دیگری برای کمک به بچه ها در استفاده از رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام به روش مسئولانه تری وجود دارد.
 
کنترل و محدودیت استفاده از رسانه های جمعی هرچه شما بیشتر در مورد چگونگی تعامل فرزندتان در فضای رسانه ای بدانید بهتر خواهید توانست با مشکلات برخوردکنید. ابزارهای کنترل پدر و مادر میتواند به محدود کردن استفاده از داده ها یا محدودیت استفاده از موبایل برای زمان خاصی کمک کند. شما میتوانید تنظیمات خاصی روی پلتفرم ها انجام دهید تا محدودیت هیتان را اعمال کنید.
 
در مورد مسائل اساسی با فرزندتان صحبت کنید. مشکل فضای مجازی ممکن است مشکلات دیگر را بپوشاند. آیا بچه ی شما در آماده شدن برای مدرسه مشکل دارد؟ آیا انها از خجالتی بودن و یا نگرانی اجتماعی رنج میبرند؟ آیا مسائلی در خانه وجود دارد که باعث استرس شود؟
 
زنگ تفریح های رسانه جمعی تنظیم کنید برای مثال شما میتوانید استفاده از موبایل ها را تا زمانی که فرزندتان تکالیفش را انجام نداده ممنوع کنید. یا اجازه ندهید از رسانه اجتماعی در زمان شام استفاده کند. فعالیت های خانوادگی تنظیم کنید تا استفاده از مجازی محدود شود. برای پیشگیری از مشکلات حواب تلفن او را یکساعت قبل از خواب خاموش کنید.
 
به کودکانتان یاد بدهید که رسانه جمعی منعکس کننده ی زندگی واقعی مردم نیست. آنها نباید زندگی خود را با فضای مجازی مقایسه کنند. مردم آنچه را به اشتراک میگذارند که میخواهند بقیه ببینند. عکس های ویرایش شده که منتخب هستند. داشتن دوستان کمتر در فضای رسانه باعث نمی شود که فرزند شما اجتماعی نشود یا با ارزش نباشد.
 
تشویق به ورزش و فعالیت های آنلاین. فرزندتان را با دور کردن از فضای مجازی و به انجام فعالیت های فیزیکی در رسیدن به سرگرمی واقعی تشویق کنید. ورزش برای کاهش استرس عالی عمل میکند. عزت نفس را بالا میبرد و اخلاق و روحیه را بهبود میبخشد و باعث میشود حال خوب بچه دیگر وابسته به لایک هایی که دیگران در مجازی به آنها می دهند نباشد.
 
مرجع : عطنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی