جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۹
کد مطلب: 6929
۱

وقتی"چک‌پول" پول‌ توجیبی دانش‌آموزان می‌شود/پول توجیبی فرزند شما چقدر است؟

مسئول بوفه مدرسه راهنمایی در منطقه 4 تهران می‌گوید: به نسبت سال‌های گذشته پول توجیبی دانش‌آموزان تغییر کرده است؛ گاهی اوقات برای پس دادن مابقی وجه بچه‌ها پول کم می‌آورم؛ از اسکناس‌های 5 و 10 هزار تومانی که بگذریم، گاهی اوقات دانش‌آموزان چک‌پول 50 هزار تومانی به مدرسه می‌آورند.
 به گزارش فارس، پول توجیبی، وجهی است که پدر و مادر به فرزندشان می‌دهند تا بتواند پس‌انداز مالی داشته باشد و مطابق با خواسته خود خرید‌هایی انجام دهد که البته این خرید‌ها بیشتر در زنگ‌های تفریح مدرسه یا به مناسبت روز تولد، یا ایام خاصی از سال مانند روز پدر و مادر صورت می‌گیرد. میزان پول توجیبی به سطح درآمد خانواده بستگی دارد؛ اصولا خانواده‌ها به میزانی به فرزندشان پول توجیبی می‌دهند که بتواند خریدهایی که در بالا اشاره شد البته نه با قیمت‌های بالا انجام دهد؛ این روند را تقریباً اکثر افراد طی کرده و در دوران کودکی پول توجیبی دریافت داشته‌اند. * برخی وقت‌ها بچه‌ها با چک‌پول 50 هزار تومانی خرید می‌کنند مسئول بوفه مدرسه راهنمایی در منطقه 4 تهران می‌گوید: به نسبت سال‌های گذشته پول توجیبی دانش‌آموزان تغییر کرده است؛ گاهی اوقات برای پس دادن مابقی وجه بچه‌ها پول کم می‌آورم. وی ادامه می‌دهد از اسکناس‌های 5 و 10 هزار تومانی که بگذریم، گاهی اوقات دانش‌آموزان چک‌پول 50 هزار تومانی به مدرسه می‌آورند. این مسئول بوفه مدرسه اضافه می‌کند: البته منظورم این نیست که دانش‌آموز هر روز چک‌پول به مدرسه می‌آورد و بیشتر به نظر می‌آید که والدین پول توجیبی را ماهیانه یا هفتگی به فرزندانشان می‌دهند. * دانش‌آموزان برای بوفه مدارس هم سفارس ویژه دارند مسئول بوفه دبیرستانی در منطقه 17 تهران نیز اظهار می‌دارد: در گذشته هر آنچه که در بوفه مدرسه به فروش می‌گذاشتیم دانش‌آموزان خریداری می‌کردند اما اکنون این‌گونه نیست و آنها سفارش‌های ویژه‌ای دارند. وی ادامه می‌دهد: هر نوع خوردنی توسط دانش‌آموزان خریداری نمی‌شود و باید مطابق با سلایق آنها اجناس را در بوفه مدارس قرار دهیم. این مسئول بوفه مدرسه می‌گوید: معتقدم به نسبت گذشته گرفتن نحوه پول توجیبی و خرج آن تفاوت دارد؛ در گذشته بچه‌ها پول توجیبی را پس‌انداز می‌کردند تا بتوانند آنچه را که دوست دارند خریداری کنند یا برای کسی کادو تهیه کنند. وی اضافه می‌کند: به نظرم شاید اکنون بچه‌ها بیشتر پول توجیبی می‌گیرند یا دیگر مثل گذشته صرفه‌جویی ندارند. * دوران فرق کرده است پدر یک دانش‌آموز راهنمایی در منطقه 3 تهران می‌گوید: در دوران ما پدر و مادر پول توجیبی به فرزندان نمی‌دادند و ما بیشتر خودمان کار می‌کردیم. وی ادامه می‌دهد: اگر هم پدر و مادری به فرزندشان پول توجیبی می‌داد، بسیار کم بود و دانش‌آموز باید مدت‌ها پول توجیبی‌اش را جمع می‌کرد تا می‌توانست کالای موردنظرش را خریداری کند. این پدر می‌گوید: در هر حال دوران فرق کرده است و شاید رفتار نسل جدید لازمه زندگی در عصر جدید است.
 
وی اضافه می‌کند: اکنون دیگر در هر خانه‌ای کامپیوتر وجود دارد و بچه‌ها از امکانات بسیاری برخوردار هستند. پدر یک دانش‌آموز دبیرستانی در منطقه یک تهران اظهار می‌دارد: معتقدم باید برای فرزندان‌مان هر چه را که می‌خواهند فراهم کنیم تا آنها در آینده احساس کمبود نکنند و تمام تلاش‌شان را برای درس خواندن بگذارند.
 
وی بیان می‌کند: زندگی با گذشته فرق کرده است و باید ما تابع تغییرات جهانی باشیم و نباید فرزندان‌مان را به خاطر تنوع‌طلبی سرزنش کنیم، چرا که کالاهای متنوع در سطح جامعه وجود دارد و آنها نیز در سنی هستند که به این تنوع نیاز دارند. * پرداخت پول توجیبی گزاف دانش‌آموزان را از مسیر خود منحرف می‌کند محسن ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: با توجه به اینکه والدین تمامی نیاز‌های کودکان خود را برآورده می‌کنند، دانش‌آموزان تا قبل از سنین مدرسه نیازی به پول ندارند. وی ادامه می‌دهد: به مرور زمان کودکان هنگامی که همراه والدین خود به خرید می‌روند و اینکه می‌بینند در ازای وسیله‌ای که می‌گیرند وجهی به نام پول پرداخت می‌کنند، ارزش پول را می‌فهمند. ایمانی بیان می‌کند: زمانی که کودک برای تحصیل وارد مدرسه می‌شود به دلیل وجود بوفه و خرید از آنجا از والدین خود درخواست پول می‌کند و این نخستین گام دانش‌آموز در خصوص خواستن پول است. *والدین باید به کودکان خود آموزش چگونگی استفاده از پول بدهند عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید به کودکان خود آموزش چگونگی استفاده از پول را بدهند، می‌گوید: در واقع والدین نباید در پرداخت پول به فرزندانشان زیاد سخت‌گیری کنند چرا که ممکن است کودک بدون اجازه از کیف والدین خود پول بردارد، بنابراین والدین باید سعی کنند با ظرافت و دقت از فرزندشان در مورد اینکه پول را چگونه خرج کرده‌اند، اطلاعات بگیرند. ایمانی با بیان اینکه والدین باید از قبل مواد غذایی مناسب تهیه کرده و به فرزندان خود بدهند تا به مدرسه ببرند و پول توجیبی کم‌تری به آنها بدهند، اظهار می‌دارد: در بعضی از موارد پول توجیبی‌های نامتعارف باعث می‌شود دانش‌آموز استفاده درستی از پول نکنند.
 
* خانواده‌ها در دادن د پول توجیبی به فرزندان افراط نکنند وی با اشاره به اینکه توصیه می‌‌شود خانواده‌ها مطابق با وضعیت اقتصادی خود پول توجیبی به دانش‌آموز بدهند، می‌افزاید: پرداخت پول توجیبی گزاف از سوی والدین به دانش‌آموزان باعث می‌شود که آنها از مسیر خود منحرف می‌شوند، بنابراین والدین در خصوص میزان دادن پول‌توجیبی به فرزندانشان افراط نکنند. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان می‌کند: باید جلساتی در مدارس برای والدین گذاشته شود تا آنها در خصوص اینکه چه میزان پول توجیبی به فرزندان خود بدهند، توجیه شوند تا فرقی بین دانش‌آموزان در مدرسه در خصوص پول میزان توجیبی وجود نداشته باشد. * برخی خانواده‌ها به دلیل محبت افراطی پول توجیبی زیادی به دانش‌آموزان می‌دهند جعفر بای جامعه‌شناس، پژوهشگر و آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»‌ اظهار می‌دارد: دوران دانش‌آموزی دوران طلایی یادگیری مهارت‌های زندگی است و می‌توان در این دوره دانش‌آموزان را با مهارت‌هایی که در آینده به آن نیاز دارند، آشنا کرد. وی بیان می‌دارد: "مدیریت اقتصادی و مادی" یکی از نیازهای مُبرم افراد به شمار می‌رود همچنین چگونگی اخذ درآمد و هزینه کردن باید در دوران کودکی آموزش داده شود. این جامعه‌شناس می‌گوید: دانش‌آموزان باید به این توانایی برسند که منابع مالی خود را مدیریت کنند همچنین باید اولیت‌بندی نیازها توسط والدین و معلمان دلسوز به آنها آموزش داده داده شود. بای ادامه می‌دهد: امروزه دانش‌آموزان باید یاد بگیرند که در زندگی برای چه نیازهایی باید تلاش کنند و اولویت‌بندی نیازها برای آنها به عنوان مهارت تبدیل شود. وی می‌افزابد: برخی از خانواده‌ها به دلیل محبت افراطی و حاکمیت فرزندسالاری پول توجیبی فراوانی را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند که این مسئله پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.
 
* پول توجیبی زیاد برای دانش‌آموزان سم خطرناکی است
 
این آسیب‌شناس اجتماعی بیان می‌دارد: زمانی که والدین بدون دلیل پول زیاد در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند به نوعی تربیت نازپروری را نهادینه می‌کنند؛ این نوع تربیت باعث می‌شود که فرزند برای به دست‌آوردن مال سختی نکشد و هر چه را اراده کند در اختیارش قرار دهند. بای ادامه می‌دهد: اکثر دانش‌آموزانی که پول تو جیبی‌های زیادی از والدین خود دریافت می‌کنند و به نوعی نازپرورده هستند در آینده با کوچک‌ترین سختی یا کمبودی دچار شکست می‌شوند و این اراده و توانایی را ندارند که برای حل مشکلات خود چاره‌ای بیاندیشند. وی، رفاه زدگی را یکی دیگر از پیامد‌های پول توجیبی زیاد در دانش‌آموزان می‌داند و می‌گوید: این مسئله در دوران کودکی سمّ خطرناکی است چرا که باید این دوران با فراز و نشیب و سختی همراه باشد تا کودک برای روزهای سخت آینده ساخته شود. این جامعه‌شناس خاطرنشان می‌کند: پول فراوان در دست دانش‌آموز عدم مدیریت مصرف را به دنبال دارد ضمن اینکه فقدان مهارت مصرف، فرد را با مشکلات زیادی نظیر مصرف‌زدگی روبرو خواهد کرد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند