شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ / ۰۸:۲۸
کد مطلب: 862
۲
۲۲

معرفی رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی

 

مقدمه :

مطلب قابل بيان در خصوص رشته پزشکی، طول دوره اين رشته است. پشتکار درونی و حقيقی عامل موفقيت و حفظ نشاط در سپری کردن اين رشته با ارزش هست، تأمل و دقت در انتخاب اين رشته جايگاه ويژه ای دارد که با انتخاب آگاهانه می توان به وظايف سنگين اين انتخاب به خوبی عمل کرد و در پايان سرافراز و پيروز به درجه دکتری رسيد.

پزشك عمومي با خصوصيات زير است:


۱) در راه آشنايي بيشتر با مكتب و تزكيه و تعالي روح كوشا باشد. كمك به تامين بهداشت و درمان دردهاي مردم را وسيله‌اي براي رضاي خدا و تقرب به او بداند.
۲) با فرهنگ ایران آشنا باشد و خود را ملزم به رعايت قوانين و مقررات حاكم به جامعه بداند.
۳) از شناخت مسائل عمده بهداشت و درمان و نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني كشور به قدر كافي برخوردار و از مسئوليت‌ها و وظايف خود در اين نظام آگاه باشد.
۴) قابليت علمي و عملي كافي در تشخيص بيماري‌ها و ارجاع بيماران به سطوح بالاتر بهداشتي و درماني كشور و شركت در برنامه‌هاي پيشگيري و بهداشت عمومي را دار باشد.
۵) قادر به استفاده از آخرين منابع علمي و بهره‌گيري از اطلاعات جديد كار خود باشد.

– نظام آموزش پزشکی عمومی شامل ۵ دوره است:

معرفی رشته پزشکی عمومی

۱- علوم پايه
۲- فيزيوپاتولوژی
۳- کارآموزی بالينی
۴- کارورزی بالينی
۵- کارورزی


دوره آموزش دكتراي حرفه‌اي پزشكي شامل مراحل زير است:
الف ) علوم پايه: اين دوره ضمن آشنانمودن دانشجويان با مباحث پايه، آمادگی لازم را برای يادگيری علوم بالينی در آنان بوجود می آورد.

طول اين دوره ۲ سال است كه در پايان اين دوره دانشجو در آزموني شامل كليه دروس اين دوره شركت مي‌كند و در صورت موفقيت به دوره بعدي راه مي‌يابد. هر دانشجو حداكثر دوبار مي‌تواند در اين آزمون شركت كند.
ب) فيزيوپاتولوژي : آگاهی از مبانی فيزيولوژيک، شناخت مکانيزم بيماريها و عوامل موثر در آنها نشانه های بيماريها و تشخيص و درمان آنها مطالبی است که شما می توانيد آنها را فرا بگيريد.

طول اين دوره ۶ ماه است و طي آن دانشجو ضمن آگاهي از مباني فيزيولوژيك ، با مكانيزم بيماريها و عوامل موثر در آنها به طريق تحليل گرانه آشنا مي‌شود و نشانه‌هاي بيماريها و تشخيص و درمان آنها را ياد مي‌گيرد.
ج ) كارآموزي باليني : شناخت آثار و علائم بيماريها از ديدگاه بالينی و آزمايشگاهی و بدست آوردن توانائی های لازم در به کار بردن انديشه، استدلال و نتيجه گيری سريع در طراحی عمليات پيشگيری و درمان است.

طول اين دوره ۲۰ ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بيماريها از ديدگاه باليني و آزمايشگاهي به دست آوردن توانايي‌هاي لازم در به كاربردن انديشه ، استدلال و نتيجه‌گيري سريع، به منظور برخورد منطقي و صحيح با بيمار و طراحي عمليات پيشگيري درماني است.
د) كارورزي باليني: پرورش مهارت ها، تقويت قدرت تصميم گيری در مقابل با مسائل بهداشتی و درمانی و قبول مسئوليت در مقابل اقدام لازم هدف های اين دوره مهم است.
طول دوره ۱۸ ماه است و هدف پرورش مهارتها، تقويت قدرت تصميم‌گيري ، افزايش اتكاء به نفس و تكميل پرورش انديشه از طريق رويارويي مستقيم كارورز با مسائل بهداشتي ، درماني و تقبل مسووليت مستقيم امور بهداشتي، درماني به عهده همه است.
هـ ) كارورزي: دانشجويان قبل از شروع مرحله كارورزي ، در كنكور كارورزي كه شامل كلياتي از دروس پايه و اصلي و عمومي فيزيولوژي علوم باليني است و به طور سراسري برگزار مي‌شود شركت مي‌كنند چون گذراندن موفقيت‌آميز اين آزمون براي راه‌يابي به دوره كارورزي ضروري است. فارغ‌التحصيلان ملزم به خدمت در مناطق محروم كشور هستند.
تواناييهاي فارغ‌التحصيلان
فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند بعد از پايان تحصيلات، مسووليتهاي متفاوتي را عهده‌دار شوند، از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:
۱) تشخيص – درمان و پيگيري بيماران در مطبهاي شخصي، درمانگاهها و بيمارستانها.
۲) مديريت و سرپرستي مراكز ارائه خدمات بهداشتي و درماني.
۳) مشاركت در امر تحصيلي و پژوهشي در ارتباط با بيماريهاي مختلف.
دوره پزشكي شامل ۴ مرحله :

علوم پايه ، فيزيوپاتولوژي (نشانه‌شناسي) ، كارآموزي و كارورزي مي‌باشد. مرحله علوم پايه درواقع عامل ارتباطي‌اي بين درسهاي دبيرستان و پايه با درسهاي تخصصي پزشكي است، بدين ترتيب كه شامل آن قسمت از درسهاي پايه است كه به بدن انسان مربوط مي‌شود؛ براي مثال، بيوشيمي قسمتي از علم شيمي است كه در مورد شيمي بدن موجود زنده (در اين‌جا انسان)‌ صحبت مي‌كند و همين‌طور ساير درسهاي اين مرحله كه در بخش درسها شرح داده مي‌شوند. مرحله شناخت نشانه و علايم بيماري و چگونگي پيدايش علايم بيماري، در ارتباط با عامل بيماري‌زا و چگونگي پيدا كردن آن در معاينه‌ها و آموزش نظري دستگاههاي تشخيص ، بدون توجه به درمان است. در اين دوره ، دانشجو مفهوم بيماري و علايم آن و نحوه تشخيص آن را به صورت نظري مطالعه نموده،‌ چگونگي آن را با توجه به درسهاي علوم پايه فرا مي‌گيرد.
مرحله بعدي شامل دوره كارآموزي (استاژري) است كه دانشجو در اين مرحله ، به بيمارستان و بالين بيماران مي‌رود و در كنار درسهاي نظري، روشهاي تشخيص و درماني را در بالين بيمار مي‌آموزد. در اين قسمت، استادان در مورد هر بيمار، توضيحات لازم را به دانشجويان ارائه مي‌دهند و دانشجو نيز زيرنظر استاد، فرآيندهاي معاينه باليني و فنون تشخيص را به كار مي‌برد و شيوه درمان و تجويز دارو را نيز در هر مورد مي‌آموزد. در اين مرحله درسهاي نظري نيز ارائه مي‌شود كه مكمل كار باليني در بخش خواهد بود.
مرحله بعد دوره كارورزي (انترني) است ، دانشجو پس از فراگيري راههاي تشخيص و درمان به صورت مستقل و با نظارت كلي روزانه استادان ، اقدام به بيماريابي، تشخيص و درمان نموده، مواد آموخته شده در مرحله كارآموزي (استاژري) را در عمل به كار مي‌برد و تجربه مي‌اندوزد.
در كل دوره پزشكي عمومي دو امتحان اصلي (حياتي) وجود دارد كه شامل امتحان جامع علوم پايه و ديگري امتحان جامع پرانترني مي‌باشد. قبولي در اين دو امتحان، لازمه ورود به مرحله بعدي است.
آينده شغلي ، بازار كار ، درآمد:

رشته پزشکي با همه سختي هايي که يک دانشجو در راه آن متحمل مي شود متأسفانه در بازار کار خود دچار مشکلات فراواني شده که بعضي مطالب نگران کننده آن در حد حرفهاي معمولي مردم کوچه بازار درآمده ولي واقعيت هر رشته – جداي از مديريت توانمندي که جهت جذب فارغ التحصيلان دانشگاه ها لازم است- اين است که دانشجوي باانگيزه و داراي پشتکار، کار شايسته خود را مي يابد.
بازار کار رشته پزشکي از منزل شخصي پزشکان شروع و تا بيمارستانها، کلينيک ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و کليه مراکز درماني در بخش هاي دولتي و خصوصي، ورزشگاه ها و غيره گسترش مي يابد و در صورت بضاعت و توانائي مالي امکان تأسيس مطب را نيز مي توان يکي از بخش هايي دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم مي کند.


عمده‌ترين موقعيتهاي شغلي كه بيشتر پزشكان مي‌توانند جذب آنها شوند، عبارتنداز:
الف ) مطبهاي شخصي كه بر حسب تمايل پزشك و نياز منطقه در شهرها و روستاها داير مي‌گردد و پزشكان ويزيت مراجعان را در مطبها انجام مي‌دهند.
ب ) بيمارستانها و درمانگاههاي خصوصي و دولتي كه در آنها پزشكان به تشخيص و درمان بيماريهاي مراجعان خود مي‌پردازند.
ج ) مراكز بهداشتي درماني شهري يا روستايي كه اغلب مديريت و سرپرستي اين مراكز به عهده پزشكان عمومي مي‌باشد و همچنين اين مراكز از پزشكان عمومي براي تشخيص، درمان و پيگيري بيماريها نيز استفاده مي‌نمايند.
توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه :
سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخيص كميسيون پزشكي متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي داوطلبان رشته پزشكي امري ضروري است.
علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشكي بايد از دانش و علاقه بالايي در زمينه درسهاي زيست‌شناسي و علوم پايه نيز برخوردار بوده، دقت كافي و حوصله زياد در زمينه فراگيري جزئيايت مربوط به بيماري‌هاي مختلف را داشته باشند.
وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر :
ادامه تحصيل دانشجويان رشته پزشكي بعد از اتمام دوره پزشكي عمومي در دو مرحله امكان‌پذير است:
الف ) ادامه تحصيل در رشته‌هاي تخصصي باليني كه داوطلب بعد از قبولي در امتحان پذيرش دستياري سراسري كشور مي‌تواند در رشته‌هاي تخصصي كه در حال حاضر در داخل كشور ارائه مي‌شوند ادامه تحصيل دهد.
رشته‌هاي تخصصي باليني در حال حاضر شامل ۲۳ رشته مي‌باشد كه عبارتند از : جراحي عمومي ،‌ جراحي مغز و اعصاب، جراحي استخوان و مفاصل (ارتوپدي) ، جراحي كليه و مجاري ادراري تناسلي (ارولوژي) ، بيماريهاي اعصاب، بيماريهاي داخلي ، بيماريهاي عفوني و گرمسيري ، بيماريهاي قلب و عروق ، بيماريهاي كودكان، بي‌هوش ، پزشكي اجتماعي، پزشكي هسته‌اي ، آسيب‌شناسي (پاتولوژي) ، پوست ، پزشكي فيزيكي و توان‌بخشي، چشم‌پزشكي ، پرتودرماني (راديوتراپي) ، پرتوشناسي تشخيصي (راديولوژي) ، زنان و زايمان ، روان‌پزشكي، گوش و حلق و بيني ، پزشكي قانوني و طب كار مي‌باشد.
ب) ادامه تحصيل در رشته‌هاي علوم پايه ، فارغ‌التحصيلان رشته پزشكي مي‌توانند در تخصصهاي علوم پايه پزشكي نظير فيزيولوژي ، ايمونولوژي، ژنتيك، ويروس‌شناسي پزشكي، ميكروب‌شناسي پزشكي ، انگل‌شناسي پزشكي، بيوشيمي ، آمار حياتي و تغذيه نيز شركت نمايند.
دوره علوم پايه
مرحله علوم پايه، اولين مرحله آموزش پزشكي بوده، مدت اين مرحله دو سال است. در اين مرحله ، دانشجويان بخش اول درسهاي عمومي و درسهاي پايه و اصلي را مي‌گذرانند. هدف از اين مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فيزيولوژيك و نقش آن در سلامت انسان و همچنين شناخت عوامل بيولوژيك بيماري‌زا و شيوه‌هاي دفاعي بدن در برابر آنها و اصول آسيبهاي بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتي است. دانشجويان بايد در هر نيمسال تحصيلي ۲۰ واحد درسي ارائه شده از طرف دانشكده را به طور اجباري بگذرانند. حداكثر زمان مجاز براي گذراندن اين مرحله ۳ سال است .
در ذيل به شرح برخي از اين درسها مي‌پردازيم :
بيوشيمي: مربوط به بدن موجودات زنده و انسان است. در اين درس، با شيمي آلي مولكولها و اتمها و واكنشهاي آنها در بدن آشنا مي‌شويم.
آناتومي: در آناتومي، دانشجو با كليه ساختهاي بدن شامل انواع ماهيچه‌ها ، استخوانها، اعصاب و احشا و با محل آنها و اعضاي مجاور آنها به طور دقيق و در حالت طبيعي بدن، آشنا مي‌شود، به طوري كه بتواند اجزاي هر ناحيه را به صورت سه بعدي شناسايي كند.
فيزيولوژي : در اين درس چگونگي عملكرد اندامها و بافتها مورد مطالعه قرار مي‌گيرد؛ به اين ترتيب كه دانشجو بعد از آشنايي با آناتومي و بافت‌شناسي اندامها با شيوه عمل آنها در شرايط مختلف و در وضعيتهاي ويژه آشنا مي‌شود.
ايمونولوژي: اين درس به بررسي سازمان دفاعي بدن ، سلولهاي دفاعي و واكنشهاي موثر در اين شبكه مي‌پردازد.
انگل‌شناسي: اين درس به انگلهاي موثر در ايجاد بيماريهاي انساني اعم از حشرات ، كرمها ، قارچهار و غيره مي‌پردازد. در اين درس‌، اين انگلها به طور دقيق شناسايي شده، در درس عملي نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت و به اين وسيله چشم دانشجو با انواع انگلها آشنا مي‌گردد.
پاتولوژي عمومي : در اين درس انواع آسيبهاي بافتي و تغييرهاي بافتهاي بدن در هنگام بروز يك ناهنجاري ، تحريك و يا آزار مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
دوره فيزيوپاتولوژي (نشانه شناسي)
مدت مرحله دوم شش ماه است. در اين مرحله دانشجو پس از اين كه با آموختن درسهاي فيزيولوژي به چگونگي عملكرد طبيعي سازمان بدن پي‌ برد و در درس پاتولوژي وضعيت واكنشهاي بدن در بيماري و تغييرهاي بافتها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبي فراگرفت، به مرحله‌اي مي‌رسد كه اكنون بايد بتواند با تلفيق اين دو ، واكنشهاي بدن را در هنگام يك بيماري از زمان شروع تا انتهاي آن دنبال كرده، سلسله توالي نشانه‌هاي آشكار و ماهيت يكايك آنها را شناسايي كند.
در اين قسمت دانشجو در مقطعهايي كه با عنوان كورس (دوره)‌از آن ياد مي‌شود، يك سرفصل از بيماريهاي داخلي مثل بيماريهاي خون را به طور مشروح مطالعه مي‌كند و در هر قسمت، عوامل شروع كننده، شيوه عمل، واكنش بدن ، سير بيماري و نشانه‌هاي اختصاصي مربوط را بررسي مي‌نمايد. اين مطالعه صرفا شامل نشانه‌شناسي بيماريهاست و شامل مباحث درمان و تشخيص در بالين بيمار و معاينه‌هاي فيزيكي نمي‌شود. در اين دوره دانشجو، فارماكولوژي را به صورت مروري كلي بر دسته‌هاي دارويي و چگونگي اثر داروها، مي‌گذراند. اين آشنايي با فارماكولوژي به صورت كلي بوده، دسته‌هاي اختصاصي داروها و راههاي تجويز آنها رد هر بيماري ، در فارماكولوژي اختصاصي به طور مشروح مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
دوره كارآموزي (استاژري)
دوره سوم كه از آن به عنوان دوره كارآموزي ياد مي‌شود، شامل دو مجموعه درسهاي نظري و كار عملي است. اساس تدريس درسهاي نظري مانند ساير درسهاي علوم پايه و فيزيوپاتولوژي است ولي در برنامه عملي، دانشجو در بالين بيمار با مجموعه‌اي از دانسته‌هاي نظري خود با نشانه‌هاي بيماي به صورت مستقيم مواجه مي‌شود و با صحبت با بيمار و به دست آوردن تاريخچه بيماري، نوع آن را تشخيص داده، اقدامهاي درماني لازم را فراخواهد گرفت. برنامه كار در دوره كارآموزي به طور خلاصه شامل كنفرانسهاي صبحگاهي در مورد بيماران بستري در بخش، صحبت در بالين توسط استاد مربوط و يادگيري معاينه‌ها و گرفتن شرح حال، انجام كارهاي تشخيصي و تا حدودي نسخه‌نويسي است. عموما درسهاي نظري بعد از ظهرها تدريس مي‌شود و صبحها به كار در بيمارستان و برنامه‌هاي آن اختصاص دارد. زمان گذراندن كارآموزي باليني به طور مطلوب ۲۰ ماه و حداكثر ۲۷ ماه است كه طي آن ، دوره‌هاي داخلي ، جراحي ،‌ كودكان ، زنان و زايمان ، چشم ، گوش و حلق و بيني ، روان‌پزشكي ، راديولوژي و پوست و واحدهاي باقي مانده درسهاي عمومي گذرانده مي‌شود. محل گذراندن كارآموزيها بيمارستانهاي آموزشي است.
دوره كارورزي (انترني)

دوره انترني يا كارورزي در واقع نقطه عطف آموزش باليني دانشجويان رشته پزشكي است. كارورز پس از آموختن علوم پزشكي و گذراندن يك دوره كارآموزي باليني در تمام بخشهاي بيمارستاني، اينك بدان حد از اطلاعات پزشكي و قضاوت باليني رسيده است كه به طور مستقل در مواجهه با بيماران قرار بگيرد و با به كار بستن عملي تمام آموخته‌ها ، به طور مستقيم با بيماران در تماس باشد و با انجام معاينه‌هاي باليني و دستور آزمايشهاي پاراكلينيك، به تشخ يص رسيده، به درمان بيمار بپردازد. اين فعاليتها همگي زير نظر استادان و دستياران مربوط صورت مي‌گيرد.
تواناييهاي فارغ‌التحصيلان دوره دكتراي تخصصي پزشكي و فرصتهاي شغلي آنان
اين فارغ‌التحصيلان مي‌توانند در بيمارستانهاي آموزشي يا غيرآموزشي كشور استخدام و كار درمان بيماران و آموزش دانشجويان رشته پزشكي و پيراپزشكي مشغول شوند. همچنين مي‌توانند به كار درمان بيماران در درمانگاههاي تخصصي يا مطبهاي خصوصي مبادرت ورزند.
رياست بيمارستانهاي دولتي يا خصوصي معمولا به عهده پزشكان متخصص است. همچنين رياست و معاونت دانشكده و دانشگاهها علوم پزشكي كشور نيز به عهده پزشكان متخصص مي‌باشد.

موقعیت شغلی در ایران :
امروزه از گوشه و کنار می شنویم که برای فارغ التحصیلان پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد . در حالی که هنوز در بسیاری از شهر های کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از سوی دیگر فارغ التحصیل پزشکی حتماً نباید در مطب بنشیند و نسخه بنویسد ، بلکه در زمینه پزشکی شغل های مختلفی هست که می توان انجام داد. برای مثال زمینه های تحقیقی بسیاری در این رشته وجود دارد . اما متأسفانه تعداد فارغ التحصیلانی که مایلند در این زمینه کار کنند ، بسیار انگشت شمار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
من بسیار به کارهای پژوهشی علاقه دارم اما الان که کنکور دارم نمی دونم چه جوری از عهده اش بر بیام. اگر میشه کمک کنید و اطلاعات بیشتری درباره ی کارهای پژوهشی این رشته در اختیارم بگذارید
کاربردی نداشت
Iran, Islamic Republic of
خیلی مطالبتون خلاصه شده است. m.p single
شما که کنکور دادی هنوز راه خیلی زیادی داری این همه مطلب خوندین یک چیزی هم من به عنوان دانشجوی این رشته میگم . واقعا واقعا اگه علاقه ندارین . به این رشته فکر نکنین . چون بحث 8/5 به کوب درس خوندن واسه عمومی هستش
سلام من الان اول دبیرستانم تمام کردم به رشته تجربی علاقه دارم که بعد توی دانشگاه رشته ارتوپد بخونم اما فعلا درس ریاضی تجدید شدم ومعدل خوبی نداشتم اما میخوام برم رشته تجربی واز امسال دیوونه وار بخونم ایا موفق میشم چون که میخوام از امسال کلاس های فراوان برم وخیلی درس بخونم--------------خواستن توانستن است . سعی و تلاشتو بیشتر کن حتما میشه
خواهش میکنم باتوجه به نظر قبلیم به من کمک کنید چون که میخوام از امسال خیلی زیاد درس بخونم
سلام. من الان دوم تجربی هستم وکارم خوب است تو درس وبه رشته های پزشکی علاقه ی زیادی دارم اما با خبر هایی که از وضعیت فارغ التحصیل های این رشته می شنوم در مورد وضعیت شغلی انها فکر تغییر رشته می زنه به سرم چون همه ی خانواده ی ما ودر رشته ی ریاضی سر کار دارند اولیین اولویت من در مدرسه ریاضی بود ام من علا قه ای ندارم الان راهنمایی می خوام که ایا بعد از فارغ التحصیلی موفق خواهم بود یانه---------------شما از خرداد تا شهريور سال دوم خيلي راحت و قانوني مي توانيد با مراجعه به مشاور مدرسه تغيير رشته بدهيد
سلام من الان اول دبیرستانم تمام کردم به رشته تجربی علاقه دارم که بعد توی دانشگاه رشته ارتوپد بخونم اما فعلا درس ریاضی تجدید شدم ومعدل خوبی نداشتم اما میخوام برم رشته تجربی واز امسال دیوونه وار بخونم ایا موفق میشم چون که میخوام از امسال کلاس های فراوان برم وخیلی درس بخونم--------------خواستن توانستن است . سعی و تلاشتو بیشتر کن حتما میشهمن چهارم تجربی هستم اگه خدا بخواد امسال میرم دانشگاه اگه نخواد هر چندسالی که باشه صبر میکنم که پزشکی یا داروسازی قبول شم به نظر من بهترین رشته برای یه دختر درصورتی که یه زندگی خوب بخواد پزشکی و دارو و دندونه فقط یادت باشه موفقیت تو کلاس فراوون نیست مهم تلاشته و مطمئن باش اکه واقعا درس بخونی مخصوصا سال آخر قبول میشی راستی به داروسازی بیشتر فکر کن واسه دخترا بهتره
سلام من فارغ التحصیل رشته مهندسی پلیمر هستم ولی چندان در این رشته موفق نبودم و میخام وارد رشته های پزشکی بشم به نظر شما دیر نشده؟/////////
سلاممن لیسانس حسابداری دارم ولی ازهمون اول به تجربی وپزشکی علاقه داشتم یعنی میشه کنکورتجربی بدم وموفق بشم یادیگه دیره برم همون حسابداریاادامه بدم؟یکی راهنمایی کنه تشکر*
Iran, Islamic Republic of
سلام من دیپلم کامپیوتر دارم ،از اول علاقه شدید به رشته تجربی داشتم ولی اول دبیرستان تنها انتخاب توی هدایت تحصیلی کاردانش بود الان توی فکرم پیش دانشگاهی رو تجربی بخونم وکنکور بدم واسه پزشکی ،خواهش میکنم اگر دانشجوی این رشته هستید بهم بگید آیا امیدی هست که توی این رشته قبول شم ؟ چقدر باید درس بخونم ؟حتما باید به کلاسهای کنکور برم ؟ هزینه های کلاس کنکور خیلی زیاده ؟ با توجه به اینکه دیپلم تجربی ندارم چقدر باید درس بخونم که هم تراز کسایی بشم که دیپلم تجربی دارن و کنکور میدن ؟ واینکه هر کسی میتونه کنکور تجربی بده ؟راهنماییم کنید خواهش میکنم ،امیدم به شماست خیلی سردرگمم نمیتونم از علاقه شدید به این رشته بگذرم و خودم و وفق یه رشته ای کنم که دوست ندارم ...---قبولی در پزشکی بسیار سخت هستش دوست عزیز.
Iran, Islamic Republic of
سلام من دیپلم کامپیوتر دارم ،از اول علاقه شدید به رشته تجربی داشتم ولی اول دبیرستان تنها انتخاب توی هدایت تحصیلی کاردانش بود الان توی فکرم پیش دانشگاهی رو تجربی بخونم وکنکور بدم واسه پزشکی ،خواهش میکنم اگر دانشجوی این رشته هستید بهم بگید آیا امیدی هست که توی این رشته قبول شم ؟ چقدر باید درس بخونم ؟حتما باید به کلاسهای کنکور برم ؟ هزینه های کلاس کنکور خیلی زیاده ؟ با توجه به اینکه دیپلم تجربی ندارم چقدر باید درس بخونم که هم تراز کسایی بشم که دیپلم تجربی دارن و کنکور میدن ؟ واینکه هر کسی میتونه کنکور تجربی بده ؟راهنماییم کنید خواهش میکنم ،امیدم به شماست خیلی سردرگمم نمیتونم از علاقه شدید به این رشته بگذرم و خودم و وفق یه رشته ای کنم که دوست ندارم ...---قبولی در پزشکی بسیار سخت هستش دوست عزیز.اگه روزی بتونی 24 ساعت درس بخونی احتمال50درصد قبول میشی
من از اول دبیرستان می خواستم برم تجربی ولی اولویت سومم بودو مدرسه قبول نکرد به همین خاطر از سر ناچاری رفتم رشته الکترونیک هنرستان حالا یک سال گذشته و می خوام تغییر رشته بدم برم انسانی چون فکر میکنم برام بهتره با توجه به این که خیلی ادم راحت طلبی هستم و تا نخوام حوصله کار زیاد ندارم از طرف دیگر برای ادامه تحصیل میخوام برم خارج و فکر میکنم پذیرش رشته های پزشکی و مهندسی به مراتب راحتتراز انسانیه 8و11 شهریور امتحان تغییر رشته دارم به انسانی ولی موندم لنگ در هوا نمی دانم چکار کنم هنوز لای کتاب عربی برای تغییر رشته را باز نکردم تورو خدا راهنماییم کنید از اینجا مونده و از اونجا رونده
اول دبیرستان راتمام کرده ام وعلاقه ی زیادی به رشته تجربی دارم اماازدرس ریاضی وزبان انگلیسی متنفرم وهمیشه پایین ترین نمرات راازاین دودرس میگیرم.اولویتم نیزتجربی است.به نظرشمارشته تجربی برای من مناسب است؟درضمن من علاقه ی بسیاری به رشته پزشکی دارم.باتشکر-----با مشاور مدرسه خود صحبت کنید شاید بتوانند برنامه ریزی درسی خوب یانجام دهد که نقاط ضع فخود را پوشش دهید
سلام من علاقه زیادی به گذراندن دوره های طب سنتی دارم لطفا راهنماییم کنید
میخوامدوره های طب سنتی رابگذرونم میتونید راهنماییم کنید؟
اگه علاقه ندارید وارد این رشته نشید خیلی سخته
سلام دوست خوبم من مطمئنم اگه تلاش کنی میشه ولی رشته ی خودت بهتره به نظر من تا دکترا بخون حتما موفق میشیسلاممن لیسانس حسابداری دارم ولی ازهمون اول به تجربی وپزشکی علاقه داشتم یعنی میشه کنکورتجربی بدم وموفق بشم یادیگه دیره برم همون حسابداریاادامه بدم؟یکی راهنمایی کنه تشکر*
بعضی وقتا از خودم میپرسم چرا بجای پزشکی رشته دندانپزشکی رو انتخاب نکردم ؟به کسایی که تازه اول کار هستن توصیه میکنم دندانپزشکی و داروسازی رو نسبت به پزشکی در اولویت قرار بدن.
خیلی خوب بودسپاس گذارم
nima
عالی بود
leila
United States
سلام من دانشجوی رشته ژئومورفولوژی در دانشگاه پیام نور هستم وتا حدودی به رشته ای که میخونم علاقه دارم ولی از اینده اش خیلی میترسم .در بعضی جاها خوندم وحتی شنیدم که این رشته درخارج از ایران بسیا پرکاربرد هست ولی درایران نه چندان...میخواستم بدونم ایا امیدی به اینده این رشته ر ایران داشته باشم؟اصلا دوست ندارم تغییررشته بدم
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.