شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۰
کد مطلب: 63948
۵
۳
خانه فراموشی و فراموش شدگان:

در امین آباد چه خبر است؟ جایی که ساکنانش با یک بستنی هم شاد می‌شوند

بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، بیست و پنج کیلومتر آن طرف تر از تهران، جایی است که به عنوان «مرکز درمانی» بیماران مبتلا به اختلالات روان شناخته می‌شود. در حالی که درست ماند تمام مراکز درمانی بیماران مبتلا به اختلال‌های سلامت روان از تاریخ خشن و بعضی غیر انسانی این مرکز هم نمی‌توان گذشت، در دو سه دهه اخیر تلاش‌هایی برای ترمیم وجه «درمانی» این مرکز انجام شده است، هر چند خود گردانندگان این بیمارستان هم تاکید دارند که بیمارستان روانی هنوز هم به همان شیوه تاریخی معلوف بیمارستان‌های روانی در سر تا سر دنیا، نه توقف گاه، بلکه اقامت گاه، و نه بیمارستان بلکه آسایشگاه است.
 
مرکز درمانی امین‌آباد
بیش از 1300 تخت برای بستری دارد، از این تعداد بیش از هزار تخت آن تحت اشغال است، برخی برای کمتر از یک ماه، بیشترشان برای چندین ماه و چندین سال، حدود نیمی از آنها برای چند دهه تا کی؟ تا موقع مرگ!

رییس بیمارستان امین‌آباد در سال‌های اخیر از طرح‌های جدید برای درآمدزایی برای بیمارستان، کارآفرینی و وصل کردن این بیمارستان به بیرون حرف زده و از توریسم درمانی گرفته تا باز کردن در جنگل‌های امین‌آباد رو به مردم و ایجاد مرکز روانپزشکی برای کودکان منطقه و ایجاد بیمارستان در آن را در برنامه داشته است، اما امین‌آباد هنوز و همچنان با کمبود بودجه، قطع ارتباط موثر با خارج از بیمارستان، نبود برنامه‌های موثر برای بازگشت افراد به زندگی عادی، نبود برنامه ترخیص و توانمندسازی و کنترل بیماری رو به رو است.

این که نیمی از جمعیت امین‌آباد ساکنان دائمی آن هستند نشان می‌دهد که شانس خروج از این مرکز درمانی در حال حاضر برای کسانی که در آن بستری می‌شوند پنجاه پنجاه است، امین آباد برای حل این مشکل برنامه دارد وارد رایزنی با کهریزک شود تا برخی از ساکنان دائمی این مرکز را به آسایشگاه‌های خیریه آن جا بفرستند.
 
بیمارستان روانپزشکی امين آباد
 
امین‌آباد مشکل دسترسی به پزشک ندارد، در حال حاضر 50 پزشک در این بیمارستان کار می‌کنند، اما پزشک متخصص بیماری‌های غیر از بیماری‌های روان، دندان پزشک و سایر کارد درمان در این مرکز هم مثل اغلب مراکز خدمات درمانی دولتی اندک است. با این حال، مهم‌ترین بحران امین آباد نه شهرت منفی آن و نه بسته بودن در بسیاری از ساختمان‌های آن به روی ناظران بیرونی، بلکه مشکلات مالی است.

افرادی که در این مرکز بستری یا ساکن هستند، اغلب به عنوان آخرین راه حل به این جا ارجاع داده شده‌اند، تامین هزینه‌های بیمارستان با در نظر گرفتن درآمد اندک کار دشواری است و بیمارستان از تامین لباس گرم و بسیاری از خوراکی و سیگار گرفته تا کمک به ترخیص بیماران، مهارت‌آموزی و حتی کارگاه‌های معمولی برای پر کردن وقت، به کمک خیرین نیاز دارد.
 
سالن آسایشگاه در مرکز درمانی امين آباد
 
زندگی در این آخر دنیا وجود دارد
آخر دنیا جایی است که مردم فراموش می‌کنند و فراموش می‌شوند، بسیاری از کسانی که به امین آباد راهنمایی می‌شوند به اینجا فرستاده شده‌اند تا فراموش شوند، و هستند کسانی که به اینجا می‌آیند تا فراموش کنند. با این حال، آدم‌های فراموش شده هم شایستگی زندگی انسانی را دارند.

حتی اگر هزینه کردن برای آنها در هیچ حساب و کتابی ذکر نشود، باز هم خیریه امین آباد به کمک‌های مردم نیازمند است. مردم گاهی به امین آباد تلویزیون و وسایل زندگی هدیه می‌دهند، گاهی برای لباس گرم ساکنان هزینه می‌کنند و گاهی سیگار می‌فرستند.

خوردنی‌های دیگری هم از شرکت‌ها یا از کسانی که نذر دارند به بیمارستان می‌رسد که با کمک مسوولان بیمارستان بین ساکنان توزیع می‌شود. نشانه‌ای از این که این آخر دنیا، هنوز برای برخی از مردم آن بیرون وجود و رسمیت دارد.
 
حتی با توزیع بستنی دقایقی شاد در امین آباد رقم می‌خورد
روز گذشته در امین آباد دقایقی شاد هم وجود داشت. چند روز قبل فردی ناشناس، وقتی از علاقه ساکنان امین آباد به بستنی با خبر شده بود و به یکی از شرکت‌ها سفارش داده بود تا به مناسبت تولد امام حسین(ع)، برای ساکنان امین آباد بستنی بفرستد. 

بستنی‌ها کمی بعد از ظهر رسیده بود و عصر، بین اهالی امین آباد توزیع شد. نه خیر ناشناس خواسته بود و نه مقررات امین آباد اجازه انتشار عکس می‌دهد و از طرف دیگر خنده شاد و لذت بردن ساکنان امین آباد از یک بستنی ساده نیز قابل ثبت در قاب دوربین نیست.

به امین آباد کمک کنید
خیران برای کمک به بیماران و بیمارستان امین آباد می توانند یا با شماره تلفن های 33405656 و33401234 تماس تماس بگیرند یا کمک های نقدی خود را به شماره حساب 0107373753000 بانک ملی شعبه امین آباد شهرری کد 1439 واریز کنند.

اگر هم دوست داشتید که چیزی مثل بستنی یا سیگار بین ساکنان امین آباد توزیع کنید و مردم ساکن این آخر دنیا را شاد کنید، تلفن را بردارید و اقدام کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
به امید بستری بعضی مسولین بی لیاقت کشور در این بیمارستان
محمد
Iran, Islamic Republic of
زنده باد دمت گرم هر کی که هستی خداوند عمر با عزت بهت بده حرف دل منو زدی
Iran, Islamic Republic of
امین آباد دیگه کجایه؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد