سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۳
کد مطلب: 13993
۰

مقصر اصلی استرس‌شغلی‌چیست؟

مقصر اصلی استرس‌شغلی‌چیست؟
افرادی که تلاش می‌کنند استرس خود را در زندگی کم کنند، نباید تصور کنند که تغییر شغل می‌تواند در این رابطه نقش داشته باشد مگر اینکه آن‌ها زمینه خود را در رابطه با استرس شناسایی کرده باشند.

نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه نوتردام انجام شده نشان می‌دهد که کارمندان و کارگرانی که در معرض استرس و فشار عصبی شدید هستند و کارفرمای خود را مقصر می‌دانند باید تجدید نظر کرده و علت را در DNA خود جستجو کنند.

تیموتی جاج، استاد مدیریت در کالج تجارت مندوزا در دانشگاه نوتردام طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که استرس کاری، رضایت شغلی و مشکلات سلامتی که در نتیجه فشار عصبی و استرس ایجاد می‌شود بیش از آنچه که تصور می‌شد به ژن‌ها مربوط است.

جاج حدود ۶۰۰ دوقلوهای دو تخمکی یکسان را که با هم یا جدا تربیت شده بودند را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که تربیت و پرورش در شرایط یکسان تأثیر بسیار اندکی روی شخصیت، میزان استرس و سلامتی می‌گذارد، به جای آن ژنهای مشترک چهار برابر شرایط محیطی مشترک تأثیرگذار هستند.

به عنوان نمونه این محقق اظهار داشت که دو کارمند در شرایط مساوی شغلی ممکن است دچار سطوح مختلفی از استرس باشند، اگرچه این الزاماً بدان معنا نیست که شغل یک نفر بیشتر از دیگری استرس زا است.

تیموتی جاج اظهار داشت: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که خصوصیات ارثی در رابطه با استرس کاری تأثیر دارد و این به این معنا است که استرس ارتباط اندکی با ویژگیهای عینی شرایط دارد و بیشتر به کدهای ژنتیکی افراد مرتبط می‌شوند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که تلاش می‌کنند استرس خود را در زندگی کم کنند، نباید تصور کنند که تغییر شغل می‌تواند در این رابطه نقش داشته باشد مگر اینکه آن‌ها زمینه خود را در رابطه با استرس شناسایی کرده باشند.

از سوی دیگر این بدان معنا نیست که کارمندان و کارگران نباید از کارهای استرس زا پرهیز کنند.

این محقق یادآور شد: اگرچه ما نباید تصور کنیم که در یک فضای خالی قرار گرفتیم و بیش از حد نسبت به شرایط کاری خود خوشبین باشیم، اما مسئله اصلی اینجاست که این استرس بیش از آنکه به شرایط کاری ارتباط داشته باشد به شرایط داخلی بدن ما مرتبط است.

این تحقیق با عنوان «تأثیرات ژنتیکی روی ارزیابیهای شخصی، رضایت شغلی، استرس شغلی و سلامت کارمند: مدل رفتار ژنتیکی» در مجله رفتار سازمانی و فرآیندهای تصمیم گیری منتشر شده است.

پیش از این تحقیقاتی در مجله PLoS ONE منتشر شده بود که نشان می‌دهد که یک شغل دارای استرس می‌تواند تبعات جدی برای سلامت قلب داشته باشد.

زنان آمریکایی که شغل خود را پراسترس می‌دانند ۶۷ درصد بیشتر در معرض حمله قلبی قرار دارند و ۳۸ درصد آن‌ها در مقایسه با زنانی که شغل کم استرس تری دارند، در معرض سکته احتمالی یا ابتلا به فشار خود بالا قرار دارند.

دکتر مایکل البرت از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستن اظهار داشت: استرسی که در این تحقیق به آن اشاره شده استرسی است که از ظرفیت بدن برای مدیریت یا سازگاری نسبی فرا‌تر رفته است.

    منبع: خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی