سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۴
کد مطلب: 25491
۱

چه کسانی نباید فوتبال ببینند؟!

چه کسانی نباید فوتبال ببینند؟!

بسیاری از پژوهشگران هشدار مي‌دهند هيجان واسترس‌ها و اضطراب ناشي از تماشاي فوتبال، براي طرفداران اين ورزش هيجان‌انگيز، می‌تواند بسيار خطرناک باشد. تا حدی که به از نقل رويترز تحقيقات نشان مي‌دهد آمار عوارض قلبي و سکته در زمان برگزاري جام جهاني و به‌ويژه در زمان بازي‌هاي حساس به شدت افزايش مي‌يابد.

 این تحقیقات برگرفته از بررسي‌هاي فيفا از نمونه‌گيري خون قربانيان حملات قلبي در آلمان هنگام تماشاي فوتبال است که نشان مي‌دهد، هورمون استرس که باعث لخته شدن خون مي‌شود، به مقدار بسيار زيادي ترشح می‌کند و باعث سکته آنها مي‌شود اما چطور می‌توان از این سرگرم کننده‌ترین و پر بیننده‌ترین برنامه تلویزیونی صرف‌نظر کرد، به خصوص مسابقات جام‌جهانی که تنها هر چهار سال یک‌بار می‌توان لذت تماشای آن را تجربه کرد.به طور حتم راه‌هایی برای جلوگیری از استرس بیش ‌از اندازه و پیشگیری از ناراحتی‌های پس از آن وجود دارد.ما برای‌تان یک تست تشخیص میزان استرس هنگام تماشای فوتبال آورده‌ایم تا متوجه شوید چقدر مستعد هیجان و اضطراب بیش از اندازه هستید، با توجه به نتایج آن می‌توانید راهکارهایی را برای سالم ماندن بیشتر در پیش بگیرید، البته یادتان نرود که تماشای فوتبال همیشه هم بد نیست، اثرات مثبت فراوانی هم دارد که به برخی از آنها هم اشاره کرده‌ایم.

دیدن فوتبال به چه کسانی توصیه می‌شود

تماشای یک مسابقه فوتبال چه در استادیوم و چه از طریق تلویزیون به دلیل ویژگی‌های خاص آن به خوبی سبب تخلیه هیجانی بیننده می‌شود.این تخلیه هیجانی آنچنان که روانشناسان اجتماعی معتقدند راه را برای فرار از استرس روزمره و ناشی از کار هفتگی باز می‌کند؛ پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام با مطالعه روی رفتار هواداران یک تیم محلی در یافتند که تأثیرات مثبت تماشا و هواداری از این تیم در کاهش چشمگیر استرس روزمره در زندگی آنها کاملا معنادار است؛ البته به شرط آنکه فرد روحیه سالمی داشته باشد و دچار ناراحتی‌های قلبی یا فشار خون بالا نباشد.


چه کسانی نباید فوتبال ببینند؟!

در پژوهش‌های پزشکی که پیش از این انجام شده تاثیر عواملی نظیر استرس و فشار عصبی شدید در تغییر ضربان قلب و حتی مرگ ناگهانی ثابت شده ‌است اما در سال‌های اخیر پژوهشگران در حال مطالعه بر تاثیر تماشای فیلم‌های استرس‌زا و مسابقات ورزشی پرهیجان روی ضربان قلب و سرعت تنفس تعدادی از بیماران بالغ که به خاطر بیماری‌های قلبی تحت درمان بوده، است. نتایج این آزمایش نشان داد که ضربان قلب افراد  با دیدن فیلم تغییر کرده و بی ثبات‌تر شده و سرعت تنفس آنها نیز افزایش یافته و به طور متوسط در هر دقیقه دو بار بیشتر نفس می‌کشیدند.

دکتر «بن هنسون» از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه لندن و یکی از مجریان این تحقیقات گفت ؛هر چند میزان تاثیر آن روی هر یک از افراد متفاوت بود ولی در مورد همه آنها فعالیت عضله‌های قلب تغییرکرد. این تاثیر روی کسی که قلب ضعیفی داشته باشد یا فشار و استرس‌های بیشتری به او وارد شده است می‌تواند فلج کننده و خطرناک باشد.»

دکتر هنسون اضافه می‌کند: تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال برای افرادی که بیماری‌های قلبی دارند خوب نیست چون بایگانی بیمارستان نشان می‌دهد که همزمان با مسابقات مهم و پرهیجان فوتبال تعداد بروز عارضه‌های قلبی در مورد این گروه از بیماران افزایش یافته است.

روش‌های کم کردن استرس قبل از تماشای یک مسابقه فوتبال

قبل از شروع مسابقات می‌توانید از روش آرام‌سازی عضلانی استفاده کنید. در این روش ابتدا:

-  مکانی ساکت و بدون مزاحمت را انتخاب کنید

- لباس‌های راحت بپوشید که در شما احساس تنگی و ناراحتی ایجاد نکند

- حالت نشسته و راحت به خود بگیرید یا روی مبل راحتی لم دهید

- تمرکز کنید به گذشته‌های دورو آینده فکر نکنید

- عضلات بدن را از انگشتان پا به سمت بالا منقبض کرده لحظه‌ای این حالت سفتی و انقباض را نگه داشته و سپس عضلات را شل کنید.به ترتیب عضلات ساق ،ران،شکم، سینه، گردن وصورت

- دوباره حالت لمیدن و لختی به خود بگیرید وتفاوت این آرامش را با حالت انقباض قبلی احساس کنید

- دراز بکشید مدتی در آرامش باشید ، یادتان نرود که شما فقط قرار است یک مسابقه ورزشی را ببینید و سرنوشت شما دردست این مسابقه و برد و باختش نیست،این فقط یک بازی است. به جنبه سرگرمی آن بیشتر از بقیه جوانب اهمیت بدهید.هیچ چیز ارزش آسیب رساندن به روح و جسم شما را ندارد ، با دیدن یک مسابقه ورزشی تفریح کنید و بعد به فعالیت روزانه خود برگردید.


فوتبال بیماری‌های روانی را کم می‌‌کند

بر اساس یک پژوهش در اسکاتلند، در طول برگزاری جام جهانی فوتبال در دوره‌های اخیر کمترین میزان مراجعه‌کنندگان به مراکز اورژانس‌های روانپزشکی در اسکاتلند ثبت شده اند. مسترتون و مندر از این تحقیقات نتیجه می‌گیرند که تأثیر تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی بر وضعیت روانی افراد کاملا مثبت است.

ترشح بیش از حد هورمون تستوسترون در میان بینندگان فوتبال سبب ارضای روانی اغلب آنها می‌‌شود. مطالعه انجام شده در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ پس از بازی ایتالیا و برزیل نشان می‌دهد که در خون تماشاگران این بازی بیشتر از افراد عادی تستوسترون وجود داشت و هواداران تیم برنده یعنی برزیل به طرز معناداری تستوسترون بیشتری داشتند.

فوتبال رابطه پدر و پسرها را خوب می‌کند

دوسوم مردان مورد پرسش در نظرسنجی بنیاد بهداشت روانی بریتانیا اظهار داشته اند که تماشای فوتبال سبب می‌شود به راحتی احساسات خود را با مردان دیگر در میان بگذارند در حالی که همان گونه که دکتر مک کالچ می‌گوید مردان معمولا مانند زنان از این امکان برای همدلی استفاده نمی کنند.برخلاف برخی از پیشداوری‌ها اغلب مردان جوان، معتاد تماشای فوتبال نیستند. به عنوان مثال در همین نظرسنجی بسیاری از مردان گفته‌اند که حضور در اتاق زایمان هنگام تولد فرزندشان را به تماشای مسابقات جام جهانی از تلویزیون ترجیح می‌دهند! درحالی که روانشناسان معتقدند تماشای مسابقات فوتبال در بهبود چشمگیر رابطه پدر و فرزند پسر نقشی اساسی دارد، در مورد بهبود رابطه زناشویی هنوز یافته‌های قطعی منتشر نشده است.

شما چقدر استرس دارید؟

به سؤالات آزمون زیر با صداقت تمام پاسخ دهید تا بتوانید میزان استرس خود را ارزیابی کنید.

آیا بعضی‌ها نباید فوتبال ببینند؟!

تفسیرآزمون

به هر پاسخ هیچ گاه صفر امتیاز، به هر پاسخ گاهی یک امتیاز، به هر پاسخ بیشتر اوقات دو امتیاز و به هر پاسخ همیشه سه امتیازبدهید. در نهایت امتیازها را با هم جمع کنید.

اگر امتیاز شما بین 60-40 باشد

میزان استرس و اضطراب شما بالاست.حتما باید به فکر درمان باشید هم درمان رفتاری و هم درمان دارویی. باید به مسابقات ورزشی مثل فوتبال تنها به عنوان یک سرگرمی نگاه کنید، اگر بخواهید بیش از اندازه هیجانی شده و استرس بگیرید سیستم قلبی و عروقی بدن بسیار فعال شده؛ ضربان قلب و فشار خون‌‌تان بالا می‌رود و همه اینها نه تنها برای یک قلب ضعیف مضر است بلکه به راحتی روی دستگاه گوارشی یا سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد.علاوه بر اینها استرس زیاد مصرف خوراکی‌های مضر مانند چیپس و پفک را افزایش  می‌دهد که اینها هم می‌توانند به بدن آسیب برسانند.

اگر نمره شما بین 40-20 باشد

حالت‌های اضطرابی شما همیشگی نیست و بستگی به موقعیت دارد مثلا هنگام تماشای مسابقات فوتبال. با این حال این میزان اضطراب و استرس را ساده نگیرید و درپی رفع آن باشید چون در درازمدت روی روان  وعروق قلبی ومغزی شما تاثیر سوء خواهد داشت مثلا می‌توانید به گفته پروفسور مایکل ریبا، پژوهشگر روانپزشکی دانشگاه میشیگان عمل کنید. او می‌گوید: بهترین راه برای کاهش استرس‌های ناشی از فوتبال تماشای آن  به همراه اعضای خانواده و تعدادی از دوستان است چرا  گهگاهی مغز متوجه فضای پیرامون می‌شود و کامل متمرکز بر فوتبال باقی نمی‌ماند و در نتیجه فرصت استراحت پیدا می‌کند.

اگر نمره شما کمتر از 20 باشد

یعنی شما استرس چندانی در زندگی ندارید و دارای آرامشی نسبی بوده که این بسیار عالی است و تماشای فوتبال نه تنها برای شما هیچ ضرری ندارد بلکه توصیه هم می‌شود چرا که همان اندک هیجانات روحی و استرس‌های‌تان با دیدن فوتبال تخلیه شده و زندگی‌تان شادتر هم خواهد شد.
 
 
مجله زندگی ایده آل
مرجع : سايت خبری برترين ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن