دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ / ۱۶:۳۶
کد مطلب: 20679
۰

وزير بهداشت : پنهان‌کاري درباره ايدز آمار مبتلايان را طي 11 سال 9 برابر کرد

انتشار قارچ گونه ايدز از طريق کمپ‌هاي ترک اعتياد، کانون‌هاي کار کودکان و زندان‌ها ۹ برابر شدن آمار ابتلا به ايدز طي ۱۱ سال گذشته، شيوع ۴۰ برابري ايدز در کودکان کار نسبت به متوسط شيوع بيماري، انتشار قارچ گونه ايدز از طريق کمپ هاي ترک اعتياد، کانون هاي کار کودکان و زندان ها و تغيير الگوي ابتلا از اعتياد تزريقي به رفتارهاي جنسي بخشي از نگراني هايي بود که ديروز از سوي وزير بهداشت در مراسم روز جهاني ايدز مطرح شد.وزير بهداشت گفت: در طول ۱۱ سال گذشته، آمار ايدز ۹ برابر شده و سالانه ۸۰ درصد افزايش يافته که بيش از نرخ تورم و قيمت مسکن بوده است.

همچنين شيوع ايدز در کودکان کار ۴۰ برابر متوسط شيوع اين بيماري بوده است.به گزارش فارس، حسن قاضي زاده هاشمي در مراسم روز جهاني ايدز که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: به اشتباه،صحبت کردن از ايدز را در رسانه ها مجاز ندانستيم و اکنون نيز براي مقابله با ايدز فقط مردم را ترسانده ايم و تصويري از ايدز در ذهن مردم ايجاد کرده ايم که مردم وحشت کرده اند و اطلاعات نادرست سبب شد اين بيماري با هنجارهاي اخلاقي گره بخورد و به يک بيماري مهلک و تابو تبديل شود.

وي ادامه داد: پنهان کاري دسته جمعي به دليل نگاه منفي در افکار عمومي که خود ما ساختيم باعث توسعه رفتارهاي پر خطر شد و در طول 11 سال آمار ايدز را 9 برابر کرديم.

وزير بهداشت گفت: سالانه آمار مبتلايان به ايدز در کشور 80 درصد افزايش داشته، اين آمار بسيار بيشتر از تورم و قيمت مسکن بوده است در حالي که اين موارد مشابه را از تريبون هاي عمومي به رخ مردم کشيديم و مردم را آگاه کرديم اما در مورد ايدز پنهان کاري کرديم.
هاشمي با تاکيد بر تلاش جمعي نظام هاي سلامت دنيا براي يافتن راه هاي کنترل و کند شدن ايدز، گفت: هنوز امکانات ضروري در دسترس نيست، شناخت افراد مبتلا به ايدز، حمايت اجتماعي، توسعه ابزار پيشگيري و ارائه آموزش به نوجوانان و گروه هاي پرخطر به کند شدن روند جهاني ايدز کمک مي کند.

تا تابو شکسته نشود روند کنترل ايدز را نخواهيم داشت

وي افزود: از بسترهاي اجتماعي کنترل ايدز غافل هستيم و در اين ميان تجربه مردم هم کم است چون به پنهان کاري روي آورده اند و تا اين تابو شکسته نشود روند کنترل را نخواهيم داشت.وزير بهداشت گفت: با پاک کردن صورت مسئله و پنهان کاري، جامعه بيشتر در معرض ايدز قرار مي گيرد و شواهد نشان مي دهد کاهش موارد ابتلا دائمي نيست و بايد مراقبت ها ادامه يابد.
وزير بهداشت گفت: کمپ هاي ترک اعتياد، کانون هاي کار کودکان و زندان ها قارچ گونه به انتشار ايدز مي پردازند و چرخه ايدز در کشور از اعتياد تزريقي به رفتار جنسي تغيير کرده است.هاشمي ادامه داد: نبايد از افراد معتاد و کساني که مواد تزريقي استفاده مي کنند غافل شويم، اگر چه در کشور بيماراني از طريق فرآورده هاي خوني مبتلا شده اند که اين يک ظلم بين المللي بود اما، ابتلا در دهه دوم از طريق تزريق مواد مخدر بوده است که اين نوع انتقال هنوز هم در صدر قرار دارد.
وزير بهداشت گفت: شيوع بيماري ايدز در افرادي که از مواد مخدر تزريقي و مواد محرک استفاده مي کنند در حال افزايش است به طوري که ابتلاي 5 درصد ايدز در کودکان کار را شاهد هستيم؛ يعني 40 برابر متوسط شيوع در جامعه و اين هشدار دهنده است.

مسيرهايي که رفته ايم جوابگو نبوده است
 هاشمي گفت: نمي توانيم همه افراد جامعه را چک کنيم بايد گلوگاه ها را کنترل کنيم، اين در حالي است که متولي، وزارت بهداشت نيست بلکه تشخيص و درمان اين بيماري بر عهده وزارت بهداشت است و در صورتي که همه سازمان ها اين بيماري را مشکل جدي بدانند مي توانيم آن را کنترل کنيم چرا که ايدز معلول رفتارهاي اجتماعي است.
وزير بهداشت ادامه داد: بايد امکاني را براي مردم فراهم کرد تا اين بيماري شناسايي شود، اگر کيت هاي تشخيصي گران است و مراکز درماني متعدد نيست و از سويي مردم به دليل ترس از شناخته شدن مراجعه نمي کنند بايد به دنبال راه هاي برطرف کردن اين موارد باشيم.
وي تصريح کرد: مسيرهايي که رفته ايم جوابگو نبوده است، اگر مفيد بود مجبور نبوديم اين آمارها را که چند برابر شده، با شرمندگي اعلام کنيم. وي تأکيد کرد: نبايد از اعلام بيماري ايدز در جامعه بترسيم.
معاون بهداشتي وزير بهداشت نيز در اين مراسم گفت: در حال حاضر راه انتقال ايدز از طريق جنسي ۳۳ درصد در سال گذشته رشد داشته و ما نگران موج سوم ايدز از طريق روابط جنسي هستيم.علي اکبر سياري گفت: در 12 سال گذشته موارد جديد ابتلا به ايدز در کشور 9 برابر شده، در حالي که در جهان 2 برابر شده است، همچنين راه انتقال ايدز از 88 درصد به روش تزريق مواد مخدر به 56 درصد کاهش يافته است اما راه انتقال جنسي ايدز از 8 به 10 درصد رسيده و در سال 91، 33 درصد شده است و اين جاي نگراني دارد.
به گزارش ايسنا نيز معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به محدوديت ها در اطلاع رساني در زمينه پيشگيري از ابتلا به ايدز، گفت: لازم است اطلاع رساني ها بيشتر و به صورت همگاني درباره اين بيماري انجام گيرد.
دکتر علي اکبر سياري با تاکيد بر لزوم اطلاع رساني در زمينه روش هاي پيشگيري از ابتلا به ايدز، گفت: در زمينه پيشگيري از ابتلاي جنسي به ايدز، تمام انديشمندان و صاحبنظران دنيا به سه نتيجه رسيده اند؛ خويشتن داري، تشکيل خانواده و در نهايت استفاده از ابزار ايمن در تماس هاي جنسي. وي در اين باره ادامه داد: هنوز مردم از ارائه اطلاعات وسيع درباره اين بيماري نگرانند، حتي افرادي که عمق اين قضيه را نيز مي دانند حاضر نيستند اين بحث به صورت گسترده باز شود.
بر همين اساس است که از يک رو با مشکل بروز اين بيماري مواجه هستيم و از سوي ديگر در تدوين آموزش و روش هاي پيشگيري از آن مشکل داريم.سياري افزود: عقل و خرد جمعي بايد کنار يکديگر قرار گيرد تا مشخص شود چگونه مي توان بر اين مسئله فائق آمد.بايد ابزار پيشگيري براي تماس جنسي در دسترس باشد. حمايت اجتماعي از بيماران مبتلا بايد فراهم شود. اين بيماران مانند ديگر افراد نيازمند شغل هستند و بايد در جامعه حضور داشته باشند.
سياري بر لزوم دسترسي بيشتر به مشاوره و پايگاه هاي درماني، تاکيد کرد و گفت: هر چند وضع بروز اين بيماري در زندان ها بهتر شده است، اما هنوز در اين زمينه مشکل داريم. کساني وارد زندان ها مي شوند که داراي مشکل هستند، بنابراين بايد قدم هاي بزرگ تري در زمينه بهداشت، مشاوره و فراهم کردن تسهيلات بيشتر در زندان ها برداشته شود.
دکتر گويا رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت نيز با هشدار نسبت به گسترش مصرف مواد روانگردان و خطر ابتلا به جنون جنسي و به دنبال آن افزايش موارد ابتلا به ايدز، بازنگري در قوانين به منظور دسترسي به نوجوانان داراي رفتارهاي پرخطر را خواستار شد.
وي در عين حال تاکيد کرد: دسترسي به نوجوانان داراي رفتارهاي پرخطر نيازمند تغيير قوانين است. بايد آموزش و اطلاع رساني در آنها ساماندهي شود. انگ و تبعيض ناشي از ايدز بايد از بين برود. در اين زمينه بايد نظام نامه اي صحيح طراحي شود.

در حاشيه
به گزارش ايرنا سامانه اطلاع رساني ويروس اچ آي وي ( ايدز) ديروزبا حضور وزير بهداشت وديگر مسئولان نظام سلامت رونمايي شد.
بر اساس اين گزارش، قرار است تا پايان سال يک ميليون نفر از طريق اين سامانه تحت آموزش هاي ايدز قرار بگيرند.علاقه مندان براي اطلاع بيشتر از اين سامانه مي توانند به آدرس اينترنتي aids.behdasht.gov مراجعه کنند. بازارچه خيريه صنايع دستي توليد شده توسط افرادي که با ايدز زندگي مي کنند در حاشيه اين مراسم در محل وزارت بهداشت برپا شد. اين بازارچه تا ۱۵ ماه جاري در اين محل داير است.

خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!