دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ / ۰۵:۱۱
کد مطلب: 2617
۰

جزئیات تعطیلی پنج شنبه ابتدایی ها

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش از اجراي داوطلبانه "تعطيلي پنجشنبه مدارس ابتدايي" از هفته آينده خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش اين طرح از سال تحصيلي 91-90 به صورت كشوري اجرا مي‌شود. فاطمه قربان در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: شوراي عالي آموزش و پرورش براي مديريت بهينه زمان آموزش، فراهم كردن زمينه تحول آفريني در فرايند تعليم و تربيت و همچنين كيفيت بخشي به برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي، طرح ساماندهي زمان آموزش ابتدايي را با تعطيلي روز «پنجشنبه» اين مدارس تصويب كرده است. وي افزود: تقويت انگيزه و نشاط دانش‌آموزان براي فراگيري بيشتر دروس، گسترش فعاليت‌هاي پرورشي و فوق برنامه براي رشد همه جانبه تربيتي دانش‌آموزان و انطباق بيشتر برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي با شرايط سني و ويژگي‌هاي رواني دانش‌آموزان از اهداف اين طرح به شمار مي‌رود. معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش، تقويت ارتباط مدرسه و خانواده‌، تحكيم تعامل عاطفي دانش‌آموزان با خانواده‌، انعطاف پذيري برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرايط اقليمي و منطقه‌اي و همچنين تقويت انگيزش و فراهم كردن زمينه‌هاي ارتقاي تحصيلي و حرفه‌اي شغلي و پژوهشي معلمان ابتدايي را از ديگر اهداف اين طرح برشمرد. وي تصريح كرد: با اجراي اين طرح، دانش‌آموزان مدارس ابتدايي پنج روز در مدرسه حضور خواهند داشت و اين امر علاوه بر تقويت بنيان خانواده‌، به افزايش انگيزه دانش‌آموزان براي تحصيل كمك خواهد كرد.
با اجراي طرح تعطيلي پنجشنبه مدارس ابتدايي يك ساعت به ساعت آموزشي اضافه مي‌شود قربان با بيان اين كه اجراي سراسري طرح تعطيلي سراسري پنجشنبه مدارس ابتدايي بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش از اول مهر ماه سال جاري آغاز مي‌شود، اضافه كرد: بر اساس دستورالعمل اجرايي كه ششم فروردين به استان‌ها اعلام شده است، مدارسي كه داوطلب اجراي اين طرح هستند، مي‌توانند از 20 فروردين ماه سال جاري مصوبه جلسه خود را به مناطق و ادارات آموزش و پرورش استان‌ها اعلام كنند. به گفته وي، در حال حاضر حدود 60 هزار مدرسه ابتدايي در كشور فعاليت دارند كه حدود شش ميليون دانش‌آموز (حدود 45 درصد از دانش‌آموزان كشور) را تشكيل مي‌دهند. معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش تاكيد كرد: با اجراي طرح تعطيلي روز پنجشنبه مدارس ابتدايي، نه تنها ساعات آموزشي دانش‌آموزان كاهش نمي‌يابد، بلكه يك ساعت نيز به ساعت آموزشي آن‌ها افزوده مي‌شود؛ بر اين اساس، آموزش شش روز كاري در 24 ساعت آموزش در هفته به پنج روز كاري با 25 ساعت آموزش تغيير مي‌يابد.
مدارس ابتدايي در صورت تمايل مي‌توانند اجراي طرح تعطيلي پنجشنبه‌ها را آغاز كنند وي با بيان اين كه در حال حاضر حدود 20 درصد از مدارس ابتدايي در نوبت بعداز ظهر تشكيل مي‌شوند، ادامه داد: از سال تحصيلي 91ـ 90 تدابيري اتخاذ خواهد شد تا با ساماندهي فضاهاي آموزشي و همچنين نيروي انساني، مدارس ابتدايي با اولويت نوبت صبح تشكيل شود. قربان خاطر نشان كرد: در حال حاضر مدارسي كه بخواهند به صورت داوطلبانه تعطيلي روز پنجشنبه‌ها را اجرا كنند، مشكلي ندارند و طبق دستورالعملي كه به استانهاي كشور ابلاغ شده مي توانند گزارش جلسات خود را به ادارات آموزش و پرورش اعلام و از هفته آينده برنامه خود را اجرايي كنند.
مدارس ابتدايي مي‌توانند روزهاي پنجشنبه فعال و داير باشند همچنين مهندس نويد ادهم ـ دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش ـ نيز در گفت‌وگويي با ايسنا، با اشاره به مصوبه ساماندهي آموزش دوره ابتدايي، درباره چگونگي اجراي اين طرح در مدارس، اظهار كرد: برنامه هفتگي مدارس ابتدايي به ميزان حداقل 800 جلسه در طول سال تحصيلي با رعايت جدول درسي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش تنظيم و اجرا مي‌شود. وي عنوان كرد: در تنظيم برنامه هفتگي بايد برنامه آموزش تربيتي مدارس در قالب 25 جلسه آموزشي براي كليه پايه‌هاي تحصيلي و منحصرا در پنج روز هفته سازماندهي و اجرا شود. دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش اضافه كرد: زمان هر جلسه براي پايه اول و دوم 45 دقيقه و براي پايه‌هاي سوم، چهارم و پنجم ابتدايي 50 دقيقه تعيين شده است. به گفته وي، براي پايه‌هاي اول و دوم بعد از هر جلسه آموزشي 20 دقيقه و براي پايه سوم، چهارم و پنجم نيز 15 دقيقه زمان استراحت در نظر گرفته شده است. نويد ادهم بيان كرد: بر اساس اين طرح، روزانه 15 دقيقه به مراسم آغازين و 20 دقيقه به اقامه نماز جماعت در مدارس اختصاص مي‌يابد و تلفيق زمان دو جلسه آموزش و حذف زمان استراحت بين آن‌ها مجاز نيست. وي يادآور شد: زمان شروع و پايان ساعات كار روزانه مدارس بر حسب شرايط جغرافيايي هر منطقه و با پيشنهاد اداره كل آموزش و پرورش استان و همچنين تاييد شوراي آموزش و پرورش آن استان ابلاغ مي‌شود. دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در پايان تصريح كرد: مدارس ابتدايي مي‌توانند روزهاي پنجشنبه براي طراحي و اجراي برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي از جمله فعاليت‌هاي فوق تربيتي همچون اردوها، بازديدها و فعاليت‌هاي ورزشي داير باشند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند