جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ / ۰۸:۲۰
کد مطلب: 33217
۲
تالیف و ترجمه: دکتر امین اسداله پور

كمك هاي روانشناختي درباره فاجعه مكه+تصاوير

كمك هاي روانشناختي درباره فاجعه مكه+تصاوير
میگنا: چهار روز از حادثه منا مي‌گذرد و هنوز هيچ خبري از وضعيت ٣٢٥ زاير ايراني در دست نيست. حجاج در آنسوي مرزهاي عربستان در شوك حادثه فرو رفته‌اند و عده‌اي از آنها مي‌گويند «هرگز نمي‌توانند تصوير كشته شدن زايران زير دست و پاي يكديگر را فراموش كنند». شرايط در مرزهاي ايران نيز كم از قلب عربستان ندارد و غم، در جان خانواده كشته‌شدگان و مجروحان ته‌نشين شده است. نگراني نيز در خانواده زايران مفقود شده موج مي‌زند. نگاه آنها به خبرگزاري‌ها است تا شايد خبري از شرايط عزيزان‌شان بيابند و گوش‌شان به موبايل‌ها تا شايد بار ديگر آواي دلنشين پدر، مادر، برادر يا خواهر خود را بشنوند. دلهره آنها دو سوي متناقض دارد؛ «اميد» و «ياس» و ياس سهم خانواده ١٣٦ جان باخته ايراني حادثه شده است.
-
همانگونه كه مستحضريد  امسال، مراسم حج به معناي واقعي كلمه پر از فاجعه بود. انسان هاي زيادي از جمله در حدود 150 نفر از هموطنان ايراني ما در اين مراسم كشته شدند. هر يك از شما ممكن است نظر و موضعي موافق يا مخالف درباره حج، يا عمدي يا غيرعمدي بودن حادثه يا هر موضوع مرتبط ديگر داشته باشيد اما در حال حاضر بايد به ياد داشته باشيم كه آن ها كه  كشته شدند، انسان بودند، بخشي از آن ها هموطنان عزيزمان بودند و در نهايت بازماندگان و شاهدان حوادث و همينطور خانواده هاي كشته شدگان ممكن است نيازمند كمك انساني ما باشند.
ماهها و سال هاي بعد مي توان انواع تحليل ها و نقد ها اعتراض ها و حتي كنايه ها به هر كسي زد اما اكنون و در دل حادثه در حالي كه به آمار كشته شدگان افزوده مي شود زمان همدلي و كمك انساني است.

در اين نوشته برخي از كارها و كمك هاي روانشناختي كه در اين ايام دشوار مي توان اقدام نمود را مطرح كرده و اميدواريم كه التيام كوچكي بر زخم آسيب ديدگان و بازماندگان حادثه و خانواده هاي كشته شدگان باشد. این موارد به شرح ذیل تقدیمتان میشود:

1- نيت و قصد كمك داشته باشيد. شايد به نظر ساده و بديهي برسد اما واقعا در ابتدا بايد نيت شما كمك به هم نوع باشد و نه افزودن بر درد هاي آنان. متاسفانه در اين ايام سخت به كرات شاهد ساخت جوك ها و كنايه ها درباره اين فاجعه و پخش گسترده آن در شبكه هاي اجتماعي بوده ايم. به نظرم كساني كه آن ها را مي سازند و كساني كه باز نشرشان مي دهند نيتشان هر چه بوده كمك نبوده است.

2- درباره كمك خود از پيش بينديشيد و تصميم بگيريد يك برنامه واضح و روشن و عيني درباره كمك  بريزيد يكي از بهترين كارها ملحق شدن به فراخوان هاي اجتماعي و تلاشهاي گروهي است.

3- به حرف ها و مويه هاي بازماندگان يا خانواده ها گوش كنيد. اگر احيانا در مكه هستيد و در اطرافيانتان كسي هست كه عزيزي را از دست داده است يا در ايران دسترسي به خانواده معززي داريد به حرف هاي آن ها، نگراني ها و حتي عزاداري ها و گلايه هاي آنان گوش كنيد و با آنان همدلي كنيد. دقت كنيد كه نبايد مانع گريه آن ها شويد. از جملاتي مانند محكم باش، مرد گريه نمي كند، خدا رو شكر كه تو سالمي، اون كه رفت و راحت شد و مواردي از اين قبيل به هيچ وجه استفاده نكنيد. كار درست صرفا گوش دادن و يا نهايتا گفتن جملاتي مانند حق داري، دركت مي كنم و آرزوي صبر براي ايشان باشد. اعلام اين كه در كنارت هستم و هر كمكي از دستم بربيايد انجام خواهم دادنيز بسيار مفيد است.

4- خود را به جاي فرد مقابل بگذاريد. مردم معمولا فكر مي كنند كه اتفاقات بد فقط براي ديگران مي افتد. در حالي كه هر كدام از ما واقعا ممكن است كه تحت تأثير يا در مركز يك حادثه بد باشيم. به اين فكر كنيد كه اگر خودتان دقيقا به جاي طرف مقابل بوديد انتظار چه نوع رفتاري را داشتيد.

5- درباره حادثه اطلاعات مفيدي جمع آوري كنيد. اگر در مكه هستيد سعي كنيد اطلاعات مفيد و قابل اتكا درباره حادثه، نحوه كمك و حتي شرايط فعلي خود و افراد ديگر جمع آوري كنيد. داشتن اطلاعات مفيد ممكن است در لحظات بحراني بعدي و كمك به بازماندگان و زخمي ها بسيار كمك كننده باشد.

6- مراقب «اثر تماشاچي» باشيد. باز هم اگر در مكه هستيد، مراقب باشيد كه گرفتار اين اثر نشويد. اثر تماشاچي وضعيتي است كه ممكن است برخي از افراد شاهد يك حادثه يا فاجعه باشند و به هر دليلي تمايلي به كمك نداشته باشند. هرچند ممكن است خود را فاقد مهارت هاي لازم براي كمك بدانيد اما در هر صورت مي توانيد حداقل به فردي كه مهارت لازم را دارد  و در حال كمك است كمك كنيد. اگر در ايران يا در هر جاي جهان هم هستيد مراقب باشيد كه به ناظر بي تفاوت فاجعه تبديل نشويد.

موارد فوق خلاصه اي از كمك هاي روانشناختي است كه مي توان در اين شرايط انجام داد. اميدوارم كه هر كدام از ما خود را نه يك فرد مجزا، كه عضو ملتي متحد بدانيم كه آسيب و فاجعه اي برايش رخ داده است. بياييد تمام تلاشمان آن باشد كه از اندوه و غم هموطنانمان بكاهيم.
وداع تلخ پسر و پدر در حادثه منا
 
پايگاه خبري میگنا، با ابراز تاسف شدید از فاجعه خونین منا ،این واقعه جانسوز را به بازماندگان و مصیبت زدگان در سراسر جهان به ویژه مردم کشورمان تسلیت گفته و براي جان باختگان رحمت الهی ؛ و صبر و شكيبايي براي بازماندگان و خانواده هاي محترم اين عزيزان از درگاه ايزد منان خواهانيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.