جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ / ۰۸:۴۱
کد مطلب: 38078
۰

اعلام جزئیات دسته بندی و نتيجه سطح بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

اعلام جزئیات دسته بندی و نتيجه سطح بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
میگنا: دكتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ماحصل تحقیقات، پژوهش‌ها و مطالعات، دستاوردهای علمی و فناورانه ای است که در قالب متون علمی منتشر و در نشریه های معتبر بین المللی برای دسترسی همگان چاپ می شود.
 
وی افزود: نهایتا این مطالعات و جمع بندی ها با هدایت به سمت تولید محصولی فناورانه، باعث توسعه علمی آن دانشگاه یا یک کشور می شود.
 
وزیر علوم با اشاره به قرارگیری 35 دانشگاه ایران در فهرست یک درصد دانشگاه‌های تاثیرگذار دنیا برای اولین بار و ایجاد فضای رقابتی بین آنها اظهار داشت: باتوجه به نظارت و ارزیابی روی انتشارات، تعداد تحقیقات و ثبت مقالات، تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلی و نوع تحقیقات کاربردی درارتباط با صنعت و خدمات دانشگاه‌ها (بعنوان ملاکهای ارزیابی) این رقابت به وجود آمده است.
 
وی بیان کرد: علاوه بر ارزیابی دانشگاه‌ها، سطح بندی آنها را داریم تا بتوانیم ضمن ایجاد فضای رقابتی، براساس میزان فعالیت سرانه در اختیارشان گذاریم.
 
فرهادی با بیان اینکه دانش در قالب شرکتهای دانش بنیان باید به محصول و ثروت تبدیل شود، اظهار داشت: نکته مهم این رقابت، تیمی کار کردن است تا آنها بتوانند در سطح بین الملل هم، تحقیقات و تولیدات مشترک داشته باشند.
 
به گفته وی، دانشگاه‌های ما بین رتبه ها 200 تا 800  برخی پایگاههای رتبه بندی مثل لایدن قرار گرفته که در یک جمع بندی جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می شوند.
 
وزیر علوم با اشاره به دو دسته جامع و تخصصی سطح بندی دانشگاه‌ها بیان کرد: در سطح اول و دوم هر دو دسته معمولا دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی قدیمی و با سابقه تر و در سطوح بعدی تازه تاسیس و جوانترها قرار می گیرند، بعنوان مثال دانشگاه تهران در دسته جامع و دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر در دسته تخصصی است.

نتایج سطح بندی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به شرح زیر است:

الف: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)

سطح 1: اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد

سطح 2: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلی‌سینا، بیرجند، خوارزمی، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر كرمان، كاشان، گیلان، یزد

سطح 3: اراك، ایلام، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، حكیم سبزواری، خلیج فارس، دامغان، زابل، شهركرد،  شهید مدنی، قم، ولی‌عصر (عج) رفسنجان، كردستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج

سطح 4: آیت‌الله حائری میبد، بزرگمهر قائنات، تربت حیدریه، حضرت معصومه (س)، سلمان فارسی كازرون، سید جمال الدین اسدآبادی، كوثر بجنورد، ملایر، نهاوند، نیشابور

ب: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)

سطح 1: صنعتی اصفهان، صنعتی امیر كبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبائی، علم و صنعت ایران

سطح 2: صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز، هنر

سطح 3: تحصیلات تكمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته، صنعتی جندی‌شاپور، هنر اسلامی تبریز، هنر اصفهان

سطح 4: صنعتی قم، صنعتی كرمانشاه، فنّاوری‌های نوین قوچان، هنر شیراز
 
 
 باشگاه خبرنگاران
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.