جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۷:۵۹
کد مطلب: 39377
۱

تاثیر روان شناسی مثبت نگر بر به زیستی ذهنی افراد معتاد

تاثیر روان شناسی مثبت نگر بر به زیستی ذهنی افراد معتاد
میگنا: روزنامه پیام استان سمنان روز شنبه بیستم آذر 95 در شماره چهار هزار و 365 مقاله ای با عنوان «تاثیر روان شناسی مثبت نگر بر به زیستی ذهنی افراد معتاد» به قلم محمدرضا فردوسیان، رئیس اداره زندان سمنان منتشر کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: بسیاری از جوانان مبتلا به اعتیاد به عنوان افرادی با عزت نفس پائین، منفعل، دارای درماندگی اکتسابی و یا دارای اعتماد به نفس پایین توصیف شده اند.

امروزه ارتقا و تمرکز آموزش و آگاهی بخشی در زمینه سوءمصرف مواد مخدر به پرورش جوانان با انگیزه و دارای افکار راهبردی تغییر کرده است، یکی از راه هایی که می تواند منجر به بهبود به زیستی ذهنی جوانان شود، مداخله روان شناسی مثبت نگر می باشد.
بر اساس روان شناسی مثبت نگر، نگرش درباره اختلالات از چهارچوب پزشکی خارج شده است و درمان باید به دنبال اصلاح و تغییر در کیفیت زندگی و گسترش توانمندی ها و ایجاد رضایت از زندگی و به زیستی در جوامع و افراد صورت پذیرد.
انسان دارای نیمه مثبت و منفی است و اکنون هنگام آن است که به توانمندی ها و جنبه های مثبت وجود انسان توجه شود، همچنین از جمله حیطه های روان شناسی مثبت نگر، شادمانی، امید، خلاقیت و خرد می باشد، بنابر این مداخلات روان شناسی مثبت نگر، مکمل روش های مستقیم برای پیشگیری و درمان آسیب های روانی است.

** اختلال مصرف مواد مخدر:
اعتیاد تحت تاثیر باورها و نگرش های افراد است، نگرش به مواد دارای مولفه های شناختی عاطفی و رفتاری است، شکل گیری نگرش مثبت یا منفی ناشی از ترکیب دانش اطلاعات و باور ها و عواطف افراد ومیزان ارزشمندی است که برای آن قائل هستند.
مشکلات روانی و شخصیتی هم می تواند علت و هم معلول اعتیاد باشد، یکی از عوامل مهمی که منجر به سوء مصرف مواد می گردد نادیده گرفتن اختلالات روانی است.
انجمن روانپزشکی آمریکا در طبقه بندی اختلالات روانی، اعتیاد را به عنوان الگوی غیر انطباقی مصرف یک ماده که به ناراحتی قابل ملاحظه از نظر بالینی منجر می شود تعریف می کنند، اعتیاد با علائمی چون تحمل، محرومیت و ولع برای مصرف همراه است و با وجود داشتن عوارض فیزیولوژیک اجتماعی، فرد به مصرف آن ادامه می دهد.
روان شناسی مثبت نگر رشته تازه ای در روان شناسی است، روان شناسی مثبت نگر در دهه 1990 شکل گرفته و تمرکز آن بیشتر بر قدرت ها و توانمندی های فرد است، تا جستجو در مقابل ضعف ها و نقص های او؛ روان شناسی مثبت نگر تکمیل کننده روان شناسی بالینی است.
موضوع اصلی روانشناسی مثبت نگر تحقیق کردن در مورد تجربیات ذهنی مثبت مانند دید بهتر، بهروزی و خوشنودی، رضایت خاطر، لذت، امید، خوش بینی روانی، شایستگی، عشق به کار، نوع دوستی جوان کاری و پرورش دیگران است.

روان شناسی مثبت نگر به معنای برخورداری از تعادل درونی مناسب و حفظ آرامش و خونسردی در مواجهه با مشکلات است؛ به این معنی که فرد بتواند انگیزه شخصی خود را حفظ کند، به اقدام مناسب بپردازد و از عملی که انجام می دهد احساس خوبی داشته باشد.

مثبت نگری به آن معنا نیست که به مشکلات توجه نکنید یا بی دلیل یا به صورت کاذب خوش بین باشید، ایده آل آن است که فرد مشکلات خود را یادداشت و سپس به جای آن که در حلقه های فلج کننده احساسات ناخوشایند به دام بیفتد، اقدام به حل مشکلات کند.

** بحث و نتیجه گیری:
مطالعه حاضر در راستای توجه به عوامل مثبت در افراد معتاد، مداخله روان شناسی مثبت نگر به کار رفته است که شاخه ای نوین از درمان شناختی-رفتاری می باشد.
وقتی افراد با ناملایمات و مشکلات مواجه می شود هیجانات گوناگونی را تجربه می کند که دامنه ای از بر انگیختگی و اشتیاق تا عصبانیت اضطراب و افسردگی و اعتیاد را شامل می شود.
افراد با رویکرد روان شناسی مثبت نگر یاد می گیرند که با ایجاد تعادل بین حوزه های ارزشمند زندگی که در حال حاضر وجود دارد با آن ایده آلی که مد نظر آنان است میزان به زیستی بالاتری را در خود ایجاد کنند.
بی توجهی به عواطف مثبت نسبت به افراد معتاد نه تنها باعث تشدید عواطف منفی آنان شده، بلکه باعث می شود تا آنان به طور کلی وقوع حوادث مثبت و سازنده را در زندگی خود انکار کنند.
علت ناتوانی افراد معتاد در مشخص نمودن احساسات مثبت آنان است که به طور کلی احساسات و تجربیات منفی، بسیار آسان تر از تجربیات و احساسات مثبت درک شده و یا در آینده به خاطر آورده می شوند.
بنابر این وظیفه روان شناسی مثبت نگر آن است که بر کاهش توجه و یادآوری خاطرات منفی و افزایش و توجه مثبت و سازنده به خاطرات مثبت تاکید ورزد.
@mignachannel
منبع: ايرنا

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.