سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۲
کد مطلب: 49610
۶
«اعتماد کردن» را از کودکی آموزش دهید

زمان برگزاری سومین همایش انجمن علمی روان‌درمانی

اعتماد یکی از مهمترین عوامل سرمایه اجتماعی است
زمان برگزاری سومین همایش انجمن علمی روان‌درمانی
میگنا: دكتر سامان توکلی، رئیس سومین همایش سالیانه انجمن علمی روان‌درمانی ایران در آستانه برگزاری این همایش، اظهار داشت: این کنگره هفتم تا نهم اسفند ماه سال جاری با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته در سالن رضی بیمارستان میلاد تهران برگزار می‌شود و محور اصلی و عنوان آن «اعتماد، سازه‌ای روانی در گستره زندگی» است.
 
وی افزود: اعتماد یکی از سازه‌های روانی است که بروز آن را در سطوح مختلف فردی، بین‌فردی، اجتماعی، و حتی در سطح یک ملت و بین ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، شاهد هستیم.

رئیس سومین همایش سالیانه انجمن علمی روان‌درمانی ایران ادامه داد: شکل‌گیری اعتماد متأثر از عوامل مختلفی است و علاوه بر جنبه‌های شخصی و درون‌روانی، با تجربه‌های فرد در دوران کودکی و بزرگسالی مرتبط است.

توکلی بیان داشت: برای اینکه فرد بتواند به خود و دیگری اعتماد کند و روابط معناداری مبتنی بر اعتماد شکل بدهد، لازم است در دوران کودکی و با اعضای اصلی خانواده و مراقبان اولیه‌ خود روابطی را تجربه کرده باشد که اعتماد را در او تقویت کند.

وی گفت: علاوه بر آن، مواجه‌های بعدی فرد در گروه‌های اجتماعی دیگر، روابط او با همسالان، و روابط دیگردر مدرسه، محله و جامعه‌ نیز در تقویت یا تضعیف این سازه‌ روانی و بین‌فردی مؤثر است. از سوی دیگر می‌دانیم که اعتماد اجتماعی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم جوامع مختلف و یکی از مهم‌ترین عوامل سرمایه‌ اجتماعی شناخته می‌شود.

رئیس انجمن علمی روان‌درمانی ایران تصریح کرد: در نبود اعتماد بین بخش‌های مختلف جامعه، بنیان‌های اجتماعی سست خواهد شد و این امر پیش‌زمینه‌ مشکلات اجتماعی فراوان و حتی زمینه‌ساز بروز مشکلات رفتاری و روانی و آسیب‌های اجتماعی مختلف خواهد بود.

توکلی گفت: روند تغییر اعتماد در جوامع مختلف موضوع مهمی است و برخی مطالعات و شواهد از روند رو به کاهش اعتماد اجتماعی در بعضی جوامع و از جمله جامعه‌ ما حکایت دارد.

وی یادآور شد: بروز اتفاقات و وجود عوامل برهم‌زننده‌ اعتماد در بسیاری موارد فقط محدود به سطح فردی و خانوادگی نیست، بلکه در سطوح کلان اجتماعی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین، پرداختن به آن مستلزم توجه بخش‌های مختلف جامعه و حاکمیت به این امر است.

رئیس انجمن علمی روان‌درمانی ایران متذکر شد: تصمیم‌گیری‌های کلان و مهم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که می‌توانند موجب بروز یا تشدید و تعمیق شکاف بین طبقات و گروه‌های اجتماعی مختلف و نیز بین مردم و حاکمیت باشند، موضوعات مهمی هستند که علاوه بر تبعات مختلف دیگر، پی‌آمدهای منفی جدی بر سلامت روانی و اجتماعی مردم خواهد داشت.

توکلی گفت: در سطح فردی و بین‌فردی نیز نمودهای اعتماد و پی‌آمدهای آن خود را در عملکرد شخصی و خانوادگی و اجتماعی افراد نشان خواهد داد. بروز مشکلاتی مانند اختلالات روانی و شخصیتی می‌تواند متأثر از مشکل در شکل‌گیری اعتماد بنیادین و دلبستگی ایمن در دوره‌ کودکی باشد و در دوران بزرگسالی خود را به شکل اختلالات مختلف، آسیب‌پذیری به مسائلی مانند اعتیاد و نیز مشکلات رابطه‌ زوجین و خانواده‌ها نشان بدهد.

رئیس انجمن علمی روان‌درمانی ایران افزود: نظریه‌ها و مداخلات روان‌ درمانی به موضوع اعتماد و شکل‌گیری آن و موانع و تقویت‌کننده‌های آن می‌پردازند و می‌توانند در کنار دیدگاه‌های دیگر مانند دیدگاه‌های جامعه‌ شناختی به تبیین و شناخت این پدیده کمک کنند. از سوی دیگر، اعتماد بین درمانگر و مراجع یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های رابطه‌ درمانی است که موفقیت مداخلات روان‌درمانی منوط به آن است.

وی بیان داشت: به دلیل اهمیت اعتماد به عنوان یک سازه‌ روانی و یک پدیده‌ بین‌ فردی و اجتماعی و به ویژه آنکه طبق نظر بسیاری از صاحب‌نظران، موضوع اعتماد، در ابعاد مختلف فردی و بین‌فردی و اجتماعی آن، یکی از موضوعات حساس در جامعه‌ امروز ماست، سومین همایش سالیانه‌ انجمن علمی روان‌ درمانی ایران به این موضوع اختصاص داده شده است.

توکلی عنوان کرد: امیدواریم در این همایش با حضور و مشارکت صاحب‌نظران و محققان حوزه‌های مختلف روان‌شناسی، روان‌پزشکی، جامعه‌شناسی، ادبیات و فرهنگ، و سایر حوزه‌های مرتبط بتوانیم در ابعاد مختلف این موضوع تعمق کنیم و ضمن بررسی وضع فعلی جامعه‌مان، به نقاط قوت و ضعف، و راه‌کارهای تقویت آن بیاندیشیم.

رئیس انجمن علمی روان‌درمانی ایران ابراز داشت: برگزارکننده‌ این همایش انجمن علمی روان‌درمانی ایران است که انجمنی چندرشته‌ای و متشکل از متخصصان روان‌پزشکی، روان‌شناسی بالینی و روان‌‌شناسی سلامت است که با تعامل و دعوت از سایر متخصصان حوزه‌های مربوط این همایش را برگزار خواهد کرد.

وی افزود: این همایش شامل سخنرانی‌های کلیدی، سمپوزیوم‌های موضوعی، کارگاه‌های آموزشی، و ارایه‌ سخنرانی و پوسترهایی است که به انعکاس نظرات محققان و پژوهشگران این حوزه خواهد پرداخت.

براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت انجمن مراجعه نماييد: اينجــــــــا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی