جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ / ۰۷:۰۸
کد مطلب: 5185
۸
۳

چرا دندان درد شب ها به سراغمان می آید؟

چرا دندان درد شب ها به سراغمان می آید؟
در آن موقع چاره ای جز مصرف مسکن های پی در پی که عموما چندان اثری هم نمیکنند نخواهید داشت. شاید تنها کار عملی در آن شب، از شدت درد به خود پیچیدن و صبر کردن برای هر چه زودتر صبح شدن و مراجعه نزد دندانپزشک باشد.  احتمالا چنین دردهایی را تجربه نکرده اید (و امیدوارم که هیچ گاه هم تجربه نکنید)، ولی آیا هیچ می دانستید که درد دندان عموما در شب ها هنگام خواب تشدید میشود؟

به نظر شما چه دلیلی میتواند برای این نوع درد وجود داشته باشد؟
شب ها با توجه به حالت دراز کشی که هستیم فشار کل ناحیه سر افزایش پیدا میکند.به علت اثر جاذبه زمین و فشار خون، بطور طبیعی وقتی در حالت ایستاده هستیم مقداری فشاری در عروق ناحیه سر و گردن وجود دارد، و  وقتی که دراز میکشیم این فشار داخلی رگها مقداری افزایش پیدا میکند. همین امر باعث میشود که عروقی هم که در ناحیه اتاق پالپ وجود دارد (اتاق مخصوص عروق و اعصاب داخل دندان ها) ،فشار  داخلی شان افزایش پیدا کند. این اتاق پالپ، فضایی کوچک و کاملا محدود به بافت سخت دندان اطراف خود دارد و علاوه بر عروق خون رسان موجود در این اتاقک کوچک، اعصاب دندان هم وجود دارند. و متعاقبا ابا افزایش فشار عروق، فشار بیشتری روی اعصاب مجاور بوجود می آید و در دندان در این حالت احساس درد بوجود می آید.
پس بر اساس همین مکانیسم است که بیماری که دچار درد شبانه دندان شده است،  بجای خواب بلند میشود و  قدم میزند. چراکه چون سرپا هست باعث کاهش فشار در عروق داخلی دندان شده و  به محض خوابیدن درد تشدید میشود. (در مورد ساختار کلی دندان، اعمال و اصطلاحات در اینجا بیشتر بخوانید). البته باید بدانید که نهایتا برای درمان حتما باید به دندانپزشک مراجعه و نسبت به درمان (به احتمال قوی درمان عصب کشی) اقدام فرمایید.
بعلاوه جالب است بدانید در بعضی مواقع (و نه همیشه) بیمارانی که با درد دندان دست و پنجه نرم میکنند، ممکن است به این نتیجه برسند که استفاده و نوشیدن آب خنک موجب تسکین درد دندان در آنها میشود. دلیل این پدیده هم دقیقا اثر انقباضی "آب با حرارت پایین" روی عروق ملتهب و پرفشار داخل دندان و متعاقبا خذف فشار این عروق از روی اعصاب مجاور و اتمام نحریک است.

درمان‌هاي خانگي دندان درد آیا موثر است؟
در عامه مردم روش‌هاي متعددي براي کاهش درد دندان وجود دارد که تقريباً تمامي آنها نه تنها درد را ساکت نمي‌کند، بلکه چندين و چند عارضه ديگر را هم به مشکل اصلي بيمار اضافه مي‌کند. خيلي از بيماران اسپري هاي ليدوکائين که بدون نسخه و به‌راحتي از داروخانه‌ها خريداري کرده‌اند را روي دندان دردناک خالي مي‌کنند که نه تنها درد را ساکت نمي‌کند، بلکه لثه بخت برگشته اطراف دندان را به‌شدت زخمي مي‌کند.
برخي ديگر از بيماران انواع و اقسام قرص‌هاي مسکن را روي دندان مي‌گذارند.اين کار هم کوچک‌ترين تأثيري در کاهش درد ندارد و مثل مورد قبلي لثه را مثل اسيد مي‌سوزاند. کاربرد خميردندان هم به اندازه موارد قبلي مؤثر است.البته روش‌هاي وحشتناک‌تري هم وجود دارد. در برخي مناطق کشور سوخته ترياک را روي دندان مي‌گذارند.حتي گاهي ديده مي‌شود كه بيماران روي دندان خود آب (اسيد باتري) مي‌ريزند! چندين سال پيش هم خبري در يک روزنامه چاپ شده بود با اين مضمون که مردي از شدت دندان درد با تفنگ شکاري به دندانش شليک کرد و طبعاً جان سپرد!
واقعيت اين است که روش مؤثري براي کنترل دندان درد غير از درمان‌هاي فوري دندانپزشکي وجود ندارد. يک نسخه مصرف داروهاي مسکن معرفي مي‌شود که کمابيش مؤثرتر از بقيه است. بيمار ابتدا دو قرص چهارصد ميلي گرمي ايبوپروفن را خورده و چهار ساعت بعد دو قرص استامينوفن کدئين مي‌خورد.

سپس چهار ساعت بعد يک قرص ايبوپروفن و به‌دنبال آن چهار ساعت بعد دو قرص استامينوفن کدئين مصرف مي‌شود. اين دارودرماني مي‌تواند تا مراجعه بيمار به دندانپزشک درد را تا حد زيادي کاهش دهد. يک اشتباه بسيار رايج براي ساکت کردن دندان درد مصرف آنتي بيوتيک بخصوص آموکسي‌سيلين است که کوچکترين تأثيري در کاهش درد ندارد.

البرز


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سلام چرا دندان ها را به می ساییم؟و وقتی دندان ها را به هم میساییم دندان هایمان خوب میشود؟
Iran, Islamic Republic of
عالی بودخیلی خیلی ممنونم اززحماتتون
Iran, Islamic Republic of
مطالبتون صحیح اماخیلیاتوانایی رفتن به دکتردندان پزشک روندارن ازبس گرون وسنگینه من خودم ۱ساله تقریبا همه دندونام نیاز به عصب کشی و ترمیم میخاداما دکترااینقدربی رحماکه فقط به پول گرفتن فک میکنن
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.