يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۹
کد مطلب: 53816
۱

کنکوری‌ها دیگر درس نخوانند و استراحت کنند

کنکوری‌ها دیگر درس نخوانند و استراحت کنند
دکتر ضرغام مهرگانفرد با بیان اینکه خانواده ها ناخواسته به فرزندان کنکوری خود استرس وارد می کنند، گفت: گاهی خانواده ها متوجه نیستند که حرف ها و کارهایشان می تواند خیلی تاثیر منفی در عملکرد فرزندان کنکوری داشته باشد.

وی کنکور را یک امتحان مانند سایر امتحانات دانست و افزود: برخی با این باور که کنکور تعیین کننده سرنوشت است، قضیه را حساس می کنند و گاهی خانواده ها و رسانه ها به این مسئله دامن می زنند و انتظارات از فرزندان بالا می رود و تحت فشار قرار می گیرند.

این روانشناس، با بیان اینکه ایجاد هرگونه تغییر در مسیر زندگی استرس آور است، اظهار کرد: هر تغییری که در زندگی ما ایجاد می شود، ما را با استرس رو به رو می کند لذا باید خودمان را قوی کنیم تا بتوانیم استرس ها را مدیریت کنیم.

مهرگانفرد، با اشاره به روش های مدیریت استرس در روز قبل از کنکور و حین کنکور، اضافه کرد: داوطلبان امروز مطالعه را کاملا کنار بگذارند و ذهن خودشان را برای کنکور فردا آرام کنند، یعنی فیلم های طنز ببینند، موسیقی گوش کنند، قدم بزنند و به طبیعت بروند و اصلا نیازی به مطالعه مطالب خوانده شده ندارند.

وی با بیان اینکه قبل از کنکور حس فراموشی همه مطالب خوانده شده به سراغ انسان می آید، گفت: دانش آموزان کنکوری احساس می کنند که همه چیز را فراموش کرده و چیزی بلد نیستند که این احساسات طبیعی است، اما سر جلسه کنکور ذهن انسان به صورت خودکار درگیر مسائل می شود و پاسخگویی را آغاز می کند؛ پس نگران نباشید.

این روانشناس، از خانواده ها خواست امروز را درباره کنکور و انتخاب رشته و دانشگاه و... صحبت نکنند و متذکر شد: در این روزها با افرادی که موج منفی دارند تماس نگیرید و خانه را شلوغ نکنید و حرف های استرس زا نزنید. حتما قبل از خواب یک دوش آب گرم بگیرید و لوازم مورد نیاز برای امتحان را آماده کنید.

وی با بیان اینکه کنکوری ها خودشان با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار نشوند، تصریح کرد: والدین سعی کنند صبح روز امتحان دانش آموزان را از خواب بیدار کنند و به موقع بیدار شوند.

مهرگانفرد، با تاکید بر لزوم خوردن صبحانه سبک و مقوی شامل شیر و عسل و خرما و...، خاطرنشان کرد: دانش آموزان حتما صبحانه بخوردند تا سر جلسه کنکور با اُفت قند خون مواجه نشوند، زیرا اُفت قند خون عملکرد مغز را کاهش می دهد. بعد از پاسخگویی به سوالات عمومی نیز حتما یک شکلات بخورید تا قند خون شما متعادل شود. افرادی که کنکورشان بعد از ظهر است نیز یک ناهار سبک و غیر چرب بخورند، زیرا غذاهای چرب تاثیر منفی بر عملکرد دارد.

این روانشناس، توکل به خدا را آرامش بخش دانست و اضافه کرد: نفس عمیق را فراموش نکنید، زیرا وقتی دچار استرس می شویم، ضربان قلب بالا می رود و تنفس سخت می شود و همین مسئله عملکرد مغز را کاهش می دهد لذا با تنفس عمیق خودتان را آرام کنید و در صورت لزوم یک پیاده روی سبک داشته باشید تا خون در بدن جریان پیدا کند و خون بیشتری به مغز برسد و بتواند با استرس مقابله کند.

وقتی استرس داریم خون کمتری به مغز می رسد و مغز آمادگی دفاع از بدن در مقابل استرس را ندارد لذا تنفس عمیق مهمترین عامل برای کنترل استرس است که امروز و فردا مرتب باید انجام دهید.

مهرگانفرد، کنکور را یک برگ از زندگی دانست؛ نه همه زندگی و یادآور شد: برخی از دانش آموزان برای فرار از استرس این آزمون را به تعویق می اندازند تا با استرس آن مواجه نشوند، اما اطمینان داشته باشید که نتیجه تلاش خود را دریافت می کنید و حداقل جلسه کنکور را یک تجربه بدانید و در صورت عدم موفقیت، با تجربه بیشتری در کنکور بعد شرکت خواهید کرد.

این مشاور خانواده، از جمله عوامل استرس زا سر جلسه کنکور را کاهش اعتماد به نفس با مشاهده سوالات سخت دانست و تصریح کرد: به یاد داشته باشید که کنکور متشکل از سوالات آسان، متوسط و دشوار است و معمولا کسانی موفق می شوند که بتوانند به سوالات آسان و متوسط خوب پاسخ دهند و سوالات دشوار برای همه دشوار است.

وی با بیان اینکه نیاز نیست به همه سوالات پاسخ دهید و پاسخنامه را پُر کنید، گفت: سر جلسه امتحان برخی از افراد را می بینید که در حال پاسخگویی به همه سوالات هستند و به شما استرس وارد می شود، اما شاید تراز شما از تراز آنان بالاتر باشد؛ پس توجهی به دیگران نداشته باشید.

مهرگانفرد، همچنین از کنکوری ها خواست از مدت زمان هر درس برای پاسخگویی به همان درس استفاده کنند و متذکر شد: حتما ساعت مچی داشته باشید و زمان را مدیریت کنید و در صورت اضافه آوردن وقت، مجددا سوالات را بررسی کنید.

این روانشناس، با بیان اینکه امروز و فردا همه کنکوری ها استرس دارند، اظهار کرد: کسی در کنکور موفق می شود که بتواند استرس خود را مدیریت کند لذا در صورت بالا رفتن استرس سر جلسه امتحان پاک کن خود را فشار دهید تا بخشی از هیجان تخلیه شود و دوباره به پاسخگویی بازگردید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.