جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۴
کد مطلب: 55182
۲

کدام دانش آموزان در اولویت دریافت مشاوره روانشناسی هستند؟

کدام دانش آموزان در اولویت دریافت مشاوره روانشناسی هستند؟
دکتر حسن شربت دار سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی به برنامه‌های این معاونت در حوزه راهنمایی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که در اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در سال تحصیلی جدید انجام می‌شود  طرح همدل و صدای مشاور است. دانش آموزانی که  والدین  خود را به علت کرونا از دست داده اند و یا دارای سابقه بیماری کرونا هستند در ابتدای سال تحصیلی جدید در اولویت خدمات مشاوره‌ای قرار می‌گیرند
 
وی ادامه داد: طرح با تاکید بر دانش آموزان دارای والدین از دست رفته به علت بیماری کرونا به منظور توسعه خدمات راهنمایی و مشاوره و ارائه خدمات مطلوب به دانش آموزان نیازمند خدمات؛ اقدام به اجرای طرح همدل و صدای مشاور کرده است.  

شربت دار گفت: در این طرح مدارس دارای مشاور از طریق تماس با والدین و دانش آموزان در قالب طرح همدل اقدام به شناسایی مشکلات و ارائه راهنمایی های لازم از طریق تماس تلفنی ‌می‌کنند و در مدارس فاقد مشاور نیز اعضای تخصصی هسته های مشاوره از طریق تماس تلفنی با مدیر مدرسه و کارکنان مشکلات را شناسایی و دانش آموزان نیازمند را با دعوت در مرکز مشاوره مورد حمایت مداخله ای قرار می‌دهند.  

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی خاطر نشان کرد:  در اجرای طرح همیار مشاور با شعار " هر کلاس یک همیار " دانش آموزان مدارس متوسطه اول و دوم زیر نظر مشاوران مدارس و اعضای تخصصی هسته‌ها و مراکز مشاوره در ۶ سطح مشخص، به ارائه خدمات اولیه روان شناختی و راهنمایی مختصر می‌پردازند.
 
وی ادامه داد: افراد همیار باید روحیه همدلی، همکاری، اعتمادپذیری، رازداری، شنوا بودن و عاقلانه فکر کردن داشته باشند در حال حاضر ۹۶ هزار همیار در سراسر مدارس کشور  فعال هستند.  

شربت دار گفت: خط ملی ۱۵۷۰ در سراسر کشور با هدف شناسایی فوری دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا دانش آموزان نیازمند خدمات تخصصی مشاوره‌ای و حمایتی به صورت رایگان و از ساعت ۸ صبح لغایت ۲۰ هر روز به جز روز‌های جمعه راه اندازی شده است  در این طرح ملی درصدد هستیم تا با بهره گیری از متخصصان حوزه مشاوره ضمن شناسایی فوری نیاز‌های روان شناختی، زمینه لازم برای ارائه خدمات را از طریق تیم فوریت‌های روانی – اجتماعی، مددکاران شاغل در آموزش و پرور ش، مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی فراهم کنند.

وی افزود: تیم فوریت‌های روانی – اجتماعی وزارت آموزش و پرورش براساس قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان در ۷۲۹ منطقه آموزش و پرورش کشور با بهره گیری از متخصصان موضوعی در حوزه‌های مختلف مشاوره، روان شناسی، روان پزشکی و مددکاری تشکیل و در حوزه‌های فوریتی از جمله خودکشی، اقدام به خودکشی، فرار، کودک آزاری، فقر، بدسرپرستی، بی سرپرستی، اعتیاد و ... ورود موثر خواهند داشت در سال تحصیلی جدید انتظار می‌رود این اقدام مهم و اساسی با جدیت بیشتر پیگیری شود.  

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی به اجرای طرح ملی نماد اشاره کرد و افزود: برنامه ملی نماد با هدف توانمندسازی، شناسایی، تشخیص، درمان و ارجاع به موقع دانش آموزان نیازمند خدمات روانی – اجتماعی با مشارکت دستگاه‌ها و عضو ائتلاف در مدارس مجری نماد (۳۵ منطقه کشور) برگزار می‌شود این برنامه ملی در حوزه شناسایی، درمان و ارجاع و در قالب برنامه نماد بصورت الکترونیکی و یکپارچه به حمایت و مراقبت از دانش آموزان می‌پردازد. انتظار می‌رود این برنامه در سال تحصیلی جدید با نرخ پوشش بالاتر و فراگیری بیشتر بصورت کمی و کیفی به عنوان یک برنامه موثر نقش بی بدیلی در ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری و حمایتی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد