شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۱
کد مطلب: 55365
۰

معضل رو به رشد بیش فعالی در دانش آموزان و راهکارهای درمانی

معضل رو به رشد بیش فعالی در دانش آموزان و راهکارهای درمانی
به گزارش میگنا نیره سادات عبدالهی مقدم روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خصوصیات دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی اظهار کرد: از نشانه‌های بیش فعالی یا نقص توجه می‌توانیم به حواس پرت بودن، آشفتگی رفتاری و اختلال در روابط اجتماعی اعم از ارتباط با دوستان یا حتی والدین دچار اشاره کنیم بنابراین این امر باعث کاهش اعتماد به نفس در این دسته از دانش آموزان می‌شود.
 
او ادامه داد: متاسفانه شیوع این اختلال در بین کودکان در حال افزایش است و از کودکانی که در شرف مدرسه رفتن هستند این آمار بین ۸ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

این روانشناس افزود: تحرک مفرط، بی قراری و خیال پردازی در این دانش آموزان باعث می‌شود نتوانند روی یک قضیه مشخص تمرکز داشته باشند و آن را به سرانجام برسانند، یا اینکه اگر می‌خواهند کاری را انجام دهند به صورت منقطع و طولانی مدت انجام می‌دهند که تنش‌های ارتباطی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

عبدالهی مقدم با اشاره به تنش‌های ارتباطی ایجاد شده در این دانش آموزان بیان کرد: این موضوع باعث می‌شود از آموزش‌های اجتماعی، عاطفی و آموزش‌های تحصیلی مدرسه عقب بمانند، اما هیچ یک از این موارد دلیلی بر این اینکه این دسته از دانش آموزان وارد جامعه نشوند، نیست.


راهکار‌های مناسب برای کمک به ورود دانش آموزان به جامعه
این روانشناس با اشاره به اینکه  اولین موضوع موثری که باعث پیشرفت و موفقیت این دانش آموزان می‌شود، خانواده است، تصریح کرد: خانواده عامل اصلی موفقیت دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی است، به طوری که خانواده‌ها باید سعی کنند خونسردی و آرامش خود را در موقعیت‌هایی که فرزندانشان دچار بی قراری، عدم اعتماد به نفس و تنش‌های رفتاری می‌شود، حفظ کنند.

او افزود: دومین عاملی که تاثیر زیادی بر رفتار این دسته از دانش آموزان دارد، قانونمندی اعضای خانواده است، دانش آموزان بیش فعال باید این قانون‌ها را توسط معلم در مدرسه آموزش ببینند؛ به عبارتی شرایط را کاملا برای دانش آموز توضیح دهند و معلم به واسطه هوشمندی که دارد قانون را در کلاس وضع کند.

عبدالهی مقدم ادامه داد: خانواده‌ها سعی کنند در خانه قانون‌هایی مانند ساعت غذا خوردن و خواب، انجام تکالیف را مد نظر داشته باشند و تحت هیچ شرایطی این قانون‌ها را تغییر ندهند.

او گفت: دانش آموزانی که دچار اختلال بیش فعالی هستند، به علت اینکه فعالیت‌ها و حرکت هایشان بسیار بیشتر از سایر هم سن و سالان خود است حتما از این کودکان بخواهیم مسئولیت‌هایی را هرچند کوچک بپذیرند.

این روانشناس ادامه داد: تمام مسئولیت‌هایی که قرار است به کودکان دچار اختلال بیش فعالی داده شود باید حتما ساده، شفاف و بدون هیچ گونه ابهام و حاشیه پردازی باشد به عنوان مثال اگر از این کودکان درخواست می‌کنیم لیوانی برایمان بیاورند باید برای او مسیر را حتما مشخص کنیم.

عبدالهی مقدم افزود: نکته‌ای که بسیار مهم است سعی کنیم برای قوانینی که برای این کودکان قرار دهیم، حتما از تصاویر استفاده شود به دلیل اینکه این دسته از کودکان قدرت بصری بسیار بالایی دارند و از تصاویر، بسیار بیشتر از مفاهیم گفتاری و کلامی الهام می‌گیرند.

او یادآوری کرد: سپردن مسئولیت به این دسته از دانش آموزان باعث ایجاد انگیزه درآنها  می‌شودو مهم‌ترین موضوعی که بسیار هم تاثیر گذار محسوب می‌شود، تشویق به جای تنبیه است و این تشویق‌ها باید کاملا عینی باشد و سعی کنند یک جایزه کوچک را برای تشویق به این دانش آموزان بدهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن