شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۹
کد مطلب: 56700
۲

تاثیر تورم بر افزایش استرس و اضطراب

فقر زاینده فساد است که فساد هم فقر را در جامعه به وجود می آورد
تاثیر تورم بر افزایش استرس و اضطراب
مجید ابهری، آسیب شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: دلایل محیطی تاثیر مستقیم بر افزایش آسیب های اجتماعی و بروز تنش های روحی و روانی دارند.متاسفانه اعتیاد، گرانی، تورم و بیکاری از عوامل تشدید آسیب های اجتماعی هستند.
 او افزود:عوامل یاد شده بر تنش های روحی، افزایش استرس و اضطراب در جامعه اثر مستقیم دارند.۶۵ درصد از جرایم و بزهکاری های خرد به علت اعتیاد در جامعه اتفاق می افتد، جرایم خرد عبارتند ازجیب بری، کف زنی، سرقت لوازم درون خودرو و امثال آن ها هستند.
متخصص علوم رفتاری تصریح کرد: اقشار بیکار، کم درآمد و بازنشسته تاثیر پذیری بیشتری را از گرانی و تورم لجام گسیخته در جامعه خواهند داشت. ۷۰ درصد از اضطراب ها در میان اقشار کم درآمد ناشی از گرانی است. وقتی نان آور خانواده توانایی تامین نیازهای یک خانواده را ندارد، هنگام بازگشت به خانه دچار اضطراب و استرس می شوند. در پاسخگویی به همسر و فرزندان هم این استرس به سراغ آن ها می آید.

ابهری بیان کرد: فشارهای روحی و روانی  باعث بروز تنش های رفتاری می شود، اینگونه افراد با کوچکترین تنش اجتماعی از کوره به در آمده و با خشم  با شهروندان برخورد می کنند. حدود ۸۰ درصد از درگیری های فیزیکی و لفظی ناشی از گرانی ها و فشارهای اقتصادی است.

او افزود: نزاع هایی مانند بوق زدن و جای پارک ناشی از فشارهای روحی و عصبی است و هیچ کسی دلیل خود را مطرح نمی کند.بر سر بهانه های کوچک همانند سوار و پیاده شدن از ماشین، انتظار برای سوار شدن در تاکسی وقتی کسی جای او سوار می شود درگیر لفظی و فیزیکی آغاز می شود.
او ادامه داد: بسیاری از درگیری های فیزیکی به دلیل عوامل گفته شده است که برخی از آن ها منجر به قتل هم می گردد. بسیاری از کسانی که دستشان به خون دیگران آلوده شده است، آمادگی قبلی یا تمایلی به کشتن و آسیب زدن به کسی ندارند اما در هنگام عصبانیت با هل دادن یک شهروند و خوردن سر وی به یک سطح سنگی و سنگین فرد دچار خونریزی مغزی شده و جان خود را از دست داده است و طرف مقابل به قتل محکوم و دو خانواده نان آوران خود را از دست می دهند.

او با بیان اینکه تورم گرانی بر کاهش جمعیت هم اثر گذار است  گفت: بسیاری از زوج ها به ویژه کسانی که نوخانواده هستند به فرزند آوری تمایل ندارند و خانواده های تک فرزند هم به فرزند آوری بیشتر فکر نمی کنند.وقتی اقلام بهداشتی یا شیرخشک نوزادان با قیمت گزاف عرضه می شوند،  خانواده ها حتی اگر پدر و مادر هر دو شاغل باشند نمی توانند از پس تامین هزینه ها برآیند.
ابهری ادامه داد: خانواده های جوان از فرزند آوری خودداری کرده و جامعه با جمعیت سالمند رو به رو خواهد شد. تا بیست سال آینده به دلیل کاهش جمعیت نیروی جوان باید نیروی کار از کشورهای دیگر وارد کنیم.

او با اشاره به فرمایشات حضرت علی (ع)  در باب فقر گفت: مولا امیرالمومنین  می فرمایند زمانی که فقر از در بیاید، ایمان از پنجره خارج می شود یا ایشان فرموده اند که فقر و فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند و باز ایشان فرموده اند از فقر و فساد به خداوند پناه می برم، معلوم می شود که فقر و فساد دو فرایند پدید آورنده یکدیگر هستند.
آسیب شناس اجتماعی گفت:فقر زاینده فساد است ک فساد هم فقر را در جامعه به وجود می آورد.بعضی از سرقت های خرد همانند مواد غذایی مرغ و برنج به دلیل سیر کردن شکم خود و خانواده است. بنابراین میتوان گفت با افزایش تورم آسیب های اجتماعی در جامعه رشد چشمگیری دارند. 
فقر و نیازمندی باعث کاهش ایمان می شود البته درجه ایمان، خلوص و تدین افراد به یک میزان نیست، افرادی هستند در مقابل گرسنگی و فقر مقاومت کرده و دست خود را به فساد و دزدی آلوده نمی کنند اما برخی از افراد ایمان ضعیفی دارند و نمی توانند در مقابل گرسنگی خود و خانواده مقاومت کنند.اینگونه افراد هستند از جاده صداقت و درستی خارج شده و دست خود را به فساد آلوده می کنند برخی از فسادهای اخلاقی ارتباط مستقیمی با نیازها و نداری ها دارد.
او تاکید کرد: برای بالا اوردن ایمان شهروندان باید نیاز آن ها را کاهش دهیم هرچه نیازمندی افراد در جامعه افزایش یابد، خروج آن ها از جاده دیانت، عصمت و عفت قطعی میگردد.
متخصص علوم رفتاری گفت: برای کاهش آسیب های  اجتماعی به علت فقر باید دولت و سازمان های حمایتی و مردم نهاد با پشتیبانی از نیازمند نه اینکه بادادن یک بسته برنج با فقر افراد مبارزه کنیم اینگونه کمک ها مقطعی بوده اما بالا بردن سطح درآمد و ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی برای درآمد اضافی خانواده ها با آسیب های اجتماعی ناشی از فقر و نیاز مقابله کرده و از آن ها جلوگیری کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...